-hild Skrevet 5. januar 2004 #1 Skrevet 5. januar 2004 Hjelp! Fra og med i dag, og 3 uker fremover har vi tantebarnet på 12 på besøk.. Han er det jeg vil kalle vanskelig i matveien - og jeg har ikke lyst til å vise 6åringen i huset at det er ok å ikke spise poteter til middag, eller at det er ok å bare spise spaghettien, ikke kjøttsausen.... Tenkte jeg skulle tilpasse middagene, slik at vi stort sett har noe på bordet som gutten spiser (og har ikke tenkt å gjøre som mamma'n hans - som setter frem potetgullet hvis gutten ikke spiser orntli til middag... okei, det var litt satt på spissen, men you get the point..) Jeg skal nok klare noen dager - men det er begrenset hvor langt fantasien min strekker seg.. Pannekaker går sikkert, det samme gjelder kjøttboller og potetstappe - men jeg tror jeg trenger litt hjelp til barnevennlig, næringsrik middag i dagene fremover!!!
Ingeborg Skrevet 5. januar 2004 #2 Skrevet 5. januar 2004 Risengrynsgrøt? Pølser og potetstappe? To av de meget få tingene jeg åt som fireåring, i hvert fall...
Pusekatt Skrevet 5. januar 2004 #3 Skrevet 5. januar 2004 Tomatsuppe med makaroni (og kokt egg)? Fiskepinner? Kjøttkaker? Spaghetti med Dolmiosaus med kjøttdeig i (og ketschup til)? Svinefilet i sursøt saus (Uncle Ben's på glass) med ris til?
Gjest GreenSky Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Pizza. "Alle" 12-åringer liker det. Hamburgere (med så mye salat og tomat på som mulig). Pomes frites og pølser. Hmmm, ikke så kjerne-sunn, mat, men... Tror jeg knapt nok vet om noen 12-åringer som spiser "sunt".
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #5 Skrevet 5. januar 2004 Lasagne? Spaghettigrateng med skinke/pølser Suppe etter hans valg. Kan han ikke være med å handle og lage litt mat (6-åringen også)?
Gjest GreenSky Skrevet 5. januar 2004 #6 Skrevet 5. januar 2004 Kan han ikke være med å handle og lage litt mat (6-åringen også)? Ja, det var en god ide´. Da vil du samtidig virke grei og kul som lar han være med å bestemme.
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #7 Skrevet 5. januar 2004 Ja, det var en god ide´. Da vil du samtidig virke grei og kul som lar han være med å bestemme. Nettop..... Du lurer han trill rundt!! Og om han ikke vil spise grønnskaker, så ber du han plukke ut 2-3 ulike typer som han liker og eks ha i suppen/salaten7pizzaen.
-hild Skrevet 5. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2004 Det å ta dem med på handletur var en god ide! Og all mulig slags lureri for å få dem til å spise grønnsaker - så tas det imot med takk. Vår egen 6-åring spiser forsåvidt det meste, så det er ikke han som er utfordringen her (nåja, gullerøtter har jeg ikke greid å få til... ) tusen takk for tipsene så langt - jeg tar gjerne imot flere! Mange middager å lage..
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #9 Skrevet 5. januar 2004 Det er utrolig hvor mye man kan lure oppi en pizza... Men en 12 åring biter kanskej ikke på slikt?
Gjest GreenSky Skrevet 5. januar 2004 #10 Skrevet 5. januar 2004 Du kan jo lokke med en god dessert etterpå hvis han spiser opp grønnsakene.
jordbær Skrevet 5. januar 2004 #11 Skrevet 5. januar 2004 Pølsegrateng med grønnsaker i :D (potetmos med ett egg i, pølse- og grønnsaksbiter) Grøt i alle varianter. En fargerik wok.
-hild Skrevet 8. januar 2004 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2004 :-) og noen dager med tantebarn i huset nå - og jeg har holdt meg på den barnevennlige siden - men ikke forventet at f.eks ertesuppa til pannekakene skulle gli ned.. Men det gjorde den - han hadde bare aldri smakt det før... Så kanskje han ikke er så vanskelig i matveien likevel??!! Jeg er i hvertfall positivt overrasket *S* Og tusen, tusen takk for tipsene jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå