Gå til innhold

Middagstips.. a'la barnevennlig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Fra og med i dag, og 3 uker fremover har vi tantebarnet på 12 på besøk.. Han er det jeg vil kalle vanskelig i matveien - og jeg har ikke lyst til å vise 6åringen i huset at det er ok å ikke spise poteter til middag, eller at det er ok å bare spise spaghettien, ikke kjøttsausen.... Tenkte jeg skulle tilpasse middagene, slik at vi stort sett har noe på bordet som gutten spiser (og har ikke tenkt å gjøre som mamma'n hans - som setter frem potetgullet hvis gutten ikke spiser orntli til middag... okei, det var litt satt på spissen, men you get the point..)

Jeg skal nok klare noen dager - men det er begrenset hvor langt fantasien min strekker seg.. Pannekaker går sikkert, det samme gjelder kjøttboller og potetstappe - men jeg tror jeg trenger litt hjelp til barnevennlig, næringsrik middag i dagene fremover!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risengrynsgrøt? Pølser og potetstappe?

To av de meget få tingene jeg åt som fireåring, i hvert fall...

Skrevet

Tomatsuppe med makaroni (og kokt egg)?

Fiskepinner?

Kjøttkaker?

Spaghetti med Dolmiosaus med kjøttdeig i (og ketschup til)?

Svinefilet i sursøt saus (Uncle Ben's på glass) med ris til?

Gjest GreenSky
Skrevet

Pizza. "Alle" 12-åringer liker det. Hamburgere (med så mye salat og tomat på som mulig). Pomes frites og pølser.

Hmmm, ikke så kjerne-sunn, mat, men... Tror jeg knapt nok vet om noen 12-åringer som spiser "sunt". :ler:

Gjest Poirot
Skrevet

Lasagne?

Spaghettigrateng med skinke/pølser

Suppe etter hans valg.

Kan han ikke være med å handle og lage litt mat (6-åringen også)?

Gjest GreenSky
Skrevet

Kan han ikke være med å handle og lage litt mat (6-åringen også)?

Ja, det var en god ide´. Da vil du samtidig virke grei og kul som lar han være med å bestemme. :)

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, det var en god ide´. Da vil du samtidig virke grei og kul som lar han være med å bestemme.

Nettop.....

Du lurer han trill rundt!! :ler:

Og om han ikke vil spise grønnskaker, så ber du han plukke ut 2-3 ulike typer som han liker og eks ha i suppen/salaten7pizzaen.

Skrevet

Det å ta dem med på handletur var en god ide! Og all mulig slags lureri for å få dem til å spise grønnsaker - så tas det imot med takk. Vår egen 6-åring spiser forsåvidt det meste, så det er ikke han som er utfordringen her (nåja, gullerøtter har jeg ikke greid å få til... )

tusen takk for tipsene så langt - jeg tar gjerne imot flere! Mange middager å lage..

Gjest Poirot
Skrevet

Det er utrolig hvor mye man kan lure oppi en pizza... Men en 12 åring biter kanskej ikke på slikt?

Gjest GreenSky
Skrevet

Du kan jo lokke med en god dessert etterpå hvis han spiser opp grønnsakene.

Skrevet

Pølsegrateng med grønnsaker i :D

(potetmos med ett egg i, pølse- og grønnsaksbiter)

Grøt i alle varianter.

En fargerik wok.

Skrevet

:-) og noen dager med tantebarn i huset nå - og jeg har holdt meg på den barnevennlige siden - men ikke forventet at f.eks ertesuppa til pannekakene skulle gli ned.. Men det gjorde den - han hadde bare aldri smakt det før... Så kanskje han ikke er så vanskelig i matveien likevel??!! Jeg er i hvertfall positivt overrasket *S*

Og tusen, tusen takk for tipsene jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...