Gå til innhold

Barn - mobiltelefon - alder??

Titti

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter som fyller ni år til våren og hun har sååååå lyst på mobiltelefon, men er det ikke tidlig??? Ser jo endel fordeler med at hun hadde hatt telefon, men??!?? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig nødvendig da? Er hun så mye alene at en mobiltelefon er et behov? Jeg er 20 år og husker godt da jeg fikk min første mobil, 12 år gammel.. ingen av mine skolekamerater hadde det og jeg hadde kun fått det fordi vi flyttet og jeg måtte busse ganske langt til skolen siste året. Det var da et behov, og den ble brukt kun til det.. å ringe mor/far dersom jeg ikke rakk bussen eller lignende.

Jeg har jo fått med meg det at unger får slikt tidligere og tidligere, en dårlig trend spør du meg. Jeg vet hvertfall at jeg ikke ville gitt noe slikt til mitt barn uten at det virkelig var et behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stesønn på 8, og det er ikke snakk om at han får mobiltelefon på en stund enda. Der er heldigvis far og mor (og jeg da, hehe...) enige.

Vi har en av våre gamle, "avdankede" med kontantkort som har får ha med seg når det er noe spesielt. Han har den også med seg de ukene han er hos oss, fordi han da skal ta bussen fra skolen og hjem til oss, og denne går sjelden. Han får et problem hvis han ikke rekker den. Dette er gjort i samarbeid med hans klasseforstander, og hun får telefonen om morgenen og leverer dem til ham når dagen er slutt. Fungerer kjempefint, han har aldri misbrukt den. Spiller spill på den når han sitter på bussen, f.eks :)

Men sin egen?? Ikke på en god stund enda, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vi har sagt til vår datter som blir ti snart at hun ikke får før hun fyller tolv år.

Vi har også forberedt henne på at dersom "alle andre" får, vil nok hun være en av de siste som får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke et barn på 9 år bør ha mobiltelefon.

I alle fall ikke når man tenker på hvor utbredt det er med mobbing via mobil... Da er jo mobilnekt en veldig enkel måte å skjerme mot noe mobbing i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine største på 8 og 11 har og har hatt dem ei stund nå. (Et år eller to). Hun på 8 har et gammelt arvegods fra faren sin, og hun bruker den kun når hun skal på sykkeltur el. og når hun skal ligge borte. Størstemann har en nyere telefon, og den brukes fornuftig. Synes det er kjekt å vite at vi får tak i han når vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette er et interessant tema! Vi har i det siste hatt flere diskusjoner i hjemmet mht om tiåringen vår skal få egen mobil. Vi har ennå ikke bestemt oss, så veldig greit å høre andres synspkt på dette. Er det veldig vanlig at de får egen mobil i den alderen?

Ser jo helt klart fordeler v det, lettere å nå ungene ++, men er de ansvarlige nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hva skal en tiåring med mobil? Det er ikke lov til å bruke de på skolen, er man sammen med kamerater får man vel låne tlf der for å si hvor man er. Resten av tiden er man vel hjemme eller andre steder kontrollert av voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav min sønn mobiltelefon i 9-års gave i sommer. I begynnelsen brukte han den endel, til meldinger til tanter og onkler og besteforeldre.. Men nå ser jeg stadig at den bare slenger på rommet hans, så han har ikke den vanen at han tar med seg telefonen overalt. Så jeg kunne nok godt ha ventet en stund til med å la han få telefon, samtidig som jeg synes det er greitt at han har den når han er sammens med pappaen og eller med kompiser.

Jeg angrer ikke iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg mobil da jeg var 19 år, men skulle ønske at jeg hadde fått da jeg var 16 siden jeg da flyttet på hybel uten egen telefon. (Og nei, jeg er ikke så gammel selv om jeg vet at tidene har forandret seg på de årene som tross alt er gått siden jeg var i ungdomskolealder.) Før det hadde jeg egentlig ikke bruk for, mamma kom for å hente meg til en tid vi hadde avtalt på forhånd, og hvis jeg ville være der jeg var litt lenger fikk jeg alltid lov til å låne telefonen for å ringe hjem.

Nå er det heldigvis en stund før denne problemstillingen dukker opp i vårt hjem, men jeg tviler på at vår datter får mobil før ho begynner på vgs og flytter på hybel, eller tidligst til konfirmasjonen. Barn har ikke bruk for mobil før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er enig i at barn ikke trenger mobil, men er det ikke egentlig et skapt behov for oss alle?

Vi klarte oss jo fint uten før, men nå er mange blitt avhengige av mobiltelefonen og det å være tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Er enig i at barn ikke trenger mobil, men er det ikke egentlig et skapt behov for oss alle?  

Vi klarte oss jo fint uten før, men nå er mange blitt avhengige av mobiltelefonen og det å være tilgjengelig.

Enig med deg at det er et skapt behov.

Men foreldre og andre voksne er såpass mye i nærheten at barn i liten grad skulle ha bruk for telefon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at det er et skapt behov.

Men foreldre og andre voksne er såpass mye i nærheten at barn i liten grad skulle ha bruk for telefon selv.

:enig: Samtidig er det jo mange foreldre som opplever at barna maser og vil ha mobil fordi "alle andre" har og de ikke vil føle seg utenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

:enig: Samtidig er det jo mange foreldre som opplever at barna maser og vil ha mobil fordi "alle andre" har og de ikke vil føle seg utenfor.. Hva gjør man da?

Står i mot, eventuelt avtaler når de skal få. Vet om flere familier som har avtaler om at man får når man begynner på ungdomsskolen. Alle kan ikke få alt. Alle har heller ikke Playstation eller nye dataspill til enhver tid. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mye kan ligge i å forklare barna hvorfor de ikke kan få mobil, og eventuel når de kan få og hvorfor ikke før denne alderen. Ofte lettere å få de til å akseptere en avgjørelse når de forstår hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Sønnen min fikk en i gave fra en bestemor da han var ni, uten at jeg var helt begeistret for det. I ettertid synes jeg den har kommet veldig godt med. Han har den med på skolen (avslått i sekken) slik at han kan ringe ved dagens slutt for å høre hvor han skal møte meg o.l. Siden jeg er student med variable dager er det ikke alltid jeg vet på forhånd hvor jeg kommer til å befinne meg. (Den har også kommet godt med på kjøpesenteret når vi "går oss vill" fra hverandre.. :lol: ) I tillegg er det en trygghet å viteat han kan kontakte meg når som helst når han er hos sin far. (Faren er ikke helt frisk..)

Foreløpig har han kun brukt den til å ha kontakt med far, tanter og onkler (og meg..), samt at et par bestevenner har nummeret hvis de vil avtale å møtes. Utover dette brukes den ikke, han er (heldigvis) for gnien til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kajsa-krabat

Om det er tidlig eller ei lar jeg være opp til dere, men min erfaring som lærerstudent og jobb i småskolen er at elevene blir veldig distraherte av å ha med seg mobil på skolen. De får selvsagt ikke ha på lyd i timene da, men friminuttene går med til mobilen og ikke til å få frisk luft. Språket er og blitt veldig "SMS"... der ser jeg i grunnen den største bekymringen, de forkorter alle ordene og det er ikke uvanlig å få inn stiler og diktater der elevene bruker dette "SMS"-språket. Jaja, det er en ny moderne tid vi lever i, jeg var 17 da jeg fikk mobil...... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jeg synes ikke barn på 8-9 år behøver egen mobil. Dersom de trenger det enkelte ganger, f.eks når de skal reise osv kan de vel heller låne foreldrenes mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke ha mobil med om jeg skulle ut å reise da jeg var liten.

Jeg trengte ikke ha mobil med når jeg var hos venner.

Jeg trengte ikke ha mobil med på skolen fordi at/om/hvis...

Dette er et skapt behov. Svada som at det er greit slik at foreldrene kan få tak ungen sin og omvendt synes jeg blir for lettvint. Håper jeg selv klarer stå imot presset når det blir aktuelt. Men uten erfaring på den problemstillingen blir det bare synsing fra meg.

Da jeg var liten fikk jeg gå ut med venner og et tidspunkt å være tilbake til. Skulle noe skje utendørs klarte jeg eller mine venner å løpe til et sted hvor det var telefon slik at en fikk tak i den det måtte være. Var jeg forsinket hjem fikk jeg refs slik at jeg kom tidsnok neste gang.

Men kjenner jeg meg selv rett ender jeg nok opp med å ta den lettvinte løsningen jeg også. Fordi det er lettvint og greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedatteren min på 6 maser stadig om mobil.(andre i barnehagen har faktisk) Jeg har sagt til henne at når hun begynner å tjene penger selv kan hun kjøpe seg akkurat det hun har lyst på! Fatter ikke hvorfor unger skal springe rundt med mobiltelefoner, vi greide oss da fint uten da vi var små...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...