Gå til innhold

Styke og kondisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente som veier 75 kg, og er 174 høy. relativt kraftig i benbygningen. Har nettopp begynt å trene.

Jeg har fått et program som bare baserer seg på styrketrening (ca 1,5 timer hver gang), 3 ganger i uka.

Mitt mål er å gå ned 5 kg. Og få flere muskler, altså større rumpe, strammere lår, armer etc.

Blir det feil å bare trene styrke da? Jeg er absolutt for å innføre kondisjon i treningsøktene mine. Men hvor mye? Skal det være mer enn styrketreningen? Og vil styrketreningen være med på å bidra til fettforbrenning?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bartenina
Skrevet (endret)

Fettforbrenning skjer når du er under en hvis puls, så "low impact" trening forbrenner mest fett, mens "high impact" trening forbrenner mer karbohydrater, og øker kondisjonen. Mener jeg å ha lest :-)

edit: altså forbrenner du mer fett ved styrketrening enn kondisjonstrening. Eller gåing i stedet for løping osv.

Endret av Bartenina
Skrevet

Hovedfokuset bør definitivt ligge på styrketrening, så sørg i hvertfall for at styrkeøktene kommer først dersom du trener begge deler på samme dag, og tren kondisjon kun når du føler du har overskudd til det. Å spise nok er viktig, så sørg for å få i deg nok næring.

Styrketrening vil forøvrig gi deg bedre kondisjon også. Ikke like mye som ren kondisjonstrening vil, men om man begynner på 0 og har dårlig kondis, vil styrketreningen helt klart bidra. Man kan fint bli anpusten av styrkeøvelser også.

Skrevet

Jeg er ei jente som veier 75 kg, og er 174 høy. relativt kraftig i benbygningen. Har nettopp begynt å trene.

Jeg har fått et program som bare baserer seg på styrketrening (ca 1,5 timer hver gang), 3 ganger i uka.

Mitt mål er å gå ned 5 kg. Og få flere muskler, altså større rumpe, strammere lår, armer etc.

Blir det feil å bare trene styrke da? Jeg er absolutt for å innføre kondisjon i treningsøktene mine. Men hvor mye? Skal det være mer enn styrketreningen? Og vil styrketreningen være med på å bidra til fettforbrenning?

Jeg har samme målsettning som deg, og har fått et program som er slik: ti minutt kondisjon + 3 styrkeøvelser + ti minutter kondisjon + 3 styrkeøvelser + ti minutter kondisjon. Tar en time, tre ganger i uken.

Skrevet

Jeg har samme målsettning som deg, og har fått et program som er slik: ti minutt kondisjon + 3 styrkeøvelser + ti minutter kondisjon + 3 styrkeøvelser + ti minutter kondisjon. Tar en time, tre ganger i uken.

Hørtes utrolig slitsomt ut å løpe frem og tilbake mellom kondisjonstrening og styrke på den måten!

Du kan godt legge inn en kondisjonsøkt i uken, ts :) Du kan f.eks sette av en økt til å løpe 3000 meter på mølla, og forsøke å forbedre tiden din.

De andre øktene kan du beholde som styrkeøkter, med vanlig oppvarming.

Ikke ha fokus på "ned x-antall kg". Det er tull. Skal du trene hard styrke, og få opp muskelmassen, er det ikke sikkert du kommer til å gå ned noe særlig kg, om du gjør det riktig. Fokuser på forandringene på kroppen, og på å få ned fettprosent :)

Skrevet

Jeg jogger og har oppnådd gode resultater med det. Det er bedre at du finner en treningsform du trives med. Da er det lettere at en faktisk dedikerer seg mer og fortsetter med det.

Hva trives du mest med?

Skrevet

Hørtes utrolig slitsomt ut å løpe frem og tilbake mellom kondisjonstrening og styrke på den måten!

Du kan godt legge inn en kondisjonsøkt i uken, ts :) Du kan f.eks sette av en økt til å løpe 3000 meter på mølla, og forsøke å forbedre tiden din.

De andre øktene kan du beholde som styrkeøkter, med vanlig oppvarming.

Ikke ha fokus på "ned x-antall kg". Det er tull. Skal du trene hard styrke, og få opp muskelmassen, er det ikke sikkert du kommer til å gå ned noe særlig kg, om du gjør det riktig. Fokuser på forandringene på kroppen, og på å få ned fettprosent :)

takk for svar! du har rett i det med " x antall kg" tenkningen. grunnen til at jeg er obs på ned 5 kg, er at da jeg var 5 kg lettere, likte jeg det jeg så i speilet. nevneverdig er det også at jeg gikk ned de 5 kg bare grunnet kosthold, og ikke noe trening. men så lenge fettprosenten går ned ;)

TS

Skrevet

Jeg jogger og har oppnådd gode resultater med det. Det er bedre at du finner en treningsform du trives med. Da er det lettere at en faktisk dedikerer seg mer og fortsetter med det.

Hva trives du mest med?

jeg er relativt glad i å jogge jeg også! men nå har jeg virkelig fått øynene opp for styrke også. mitt mål er ikke å bli stor i massen forsåvidt, men å forvandle fettet til muskler, rett og slett. men jeg har jo en del fett på f.eks. mage og lår, som jeg må få vekk. dette kan vel ikke "forvandles" til muskler bare grunnet styrke?

jeg er ganske ny når det gjelder trening, så er sikkert mye basic jeg ikke kan.. :sjenert:

TS

Skrevet

jeg er relativt glad i å jogge jeg også! men nå har jeg virkelig fått øynene opp for styrke også. mitt mål er ikke å bli stor i massen forsåvidt, men å forvandle fettet til muskler, rett og slett. men jeg har jo en del fett på f.eks. mage og lår, som jeg må få vekk. dette kan vel ikke "forvandles" til muskler bare grunnet styrke?

jeg er ganske ny når det gjelder trening, så er sikkert mye basic jeg ikke kan.. :sjenert:

TS

En fettcelle can ikke bli til en muskel. Du har et viss antall fettceller og inni disse ligger fettet, Hver fettcelle kan suge til seg ganske mye fett om de får tilgang til det, så det du kan gjøre er å sørge for at fettcellene får minst mulig fett å samle på.

Derav lavere fettprosent.

Muskler har vi alle, men de kam bygges opp i volum. Hvordan muskler en bygger er forutbestemt av gener. Det finne ikke slanke muskler og bule muskler, men man kan styre hvor MYE en vil at musklene skal vokse.

Om du ønsker en mer definert kropp så må fettprosenten ned noe jogging effektivt gjør. Jeg har en temmelig definert kropp og trener ingen styrke, men har en relatvit lav fettprosent som gjør at jeg fremdeles ser definert ut.

Mange som starter med styrke føler seg ofte større fordi de glemmer å redusere fettprosenten og samtidig øker muskelmassen. Derfor er det viktig at en har en god balanase mellom styrke og kondis om en vil begynne med styrketrening.

Phu :) Håper dette hjalp litt :jepp:

Skrevet

En fettcelle can ikke bli til en muskel. Du har et viss antall fettceller og inni disse ligger fettet, Hver fettcelle kan suge til seg ganske mye fett om de får tilgang til det, så det du kan gjøre er å sørge for at fettcellene får minst mulig fett å samle på.

Derav lavere fettprosent.

Muskler har vi alle, men de kam bygges opp i volum. Hvordan muskler en bygger er forutbestemt av gener. Det finne ikke slanke muskler og bule muskler, men man kan styre hvor MYE en vil at musklene skal vokse.

Om du ønsker en mer definert kropp så må fettprosenten ned noe jogging effektivt gjør. Jeg har en temmelig definert kropp og trener ingen styrke, men har en relatvit lav fettprosent som gjør at jeg fremdeles ser definert ut.

Mange som starter med styrke føler seg ofte større fordi de glemmer å redusere fettprosenten og samtidig øker muskelmassen. Derfor er det viktig at en har en god balanase mellom styrke og kondis om en vil begynne med styrketrening.

Phu :) Håper dette hjalp litt :jepp:

Godt sagt Maja! Det ene utelukker ikke det andre :)

Skrevet

Jepp, men det har gitt resultater! La om treningsprogrammet for to mnd'er siden, og ser allerede god fremgang kroppsmessig. Vekten har ikke gått ned, men kroppen er strammere, og musklene har blitt littegrann markerte (så mye som er mulig på bare to mnd'er).

Mye bedre fremgang enn før jeg la om fra 15 minutt kondisjon og 30-40 minutt styrke :)

Skrevet

løp 4min*4 på int3. det skal gjøre susen for å få opp kondisjonen.

Skrevet

Hvis du vil ned i fettprosent, vil jeg si det er best å jogge intervaller før styrketreningen.

Intervalltrening øker fettforbrenningen gjennom hele dagen, og om du kjører noe sånt før styrketreningen, vil det øke fettforbrenningen som skjer mens du trener styrke.

Når du jogger, er det viktig at du ikke får melkesyre, for det hindrer feks hjertet i å oppnå bedre oksygenmottak... Jogg i 4 minutter, og gå i 3 minutter, annen hver gang, til du har holdt på i en halvtime.

Tung styrketrening lager volum i muskelcellene, mens utholdende styrketrening lager fler av dem. Det finnes også 3 forskjellige typer muskelfibre, som stimuleres ved forskjellig aktivitet, så man kan ha en viss kontroll over hva slags muskler man bygger.

Skrevet

Jeg har hatt god effekt av å ta 20 min oppvarming på ellipse (eller mølla) før styrketrening (1 t) også 30-40 min kondis etter styrken.

Jeg syns du skal prioitere styrken og ta kondis etterpå. Helst kan du ha egne dager til kondis, men er du som meg og ikke gidder trene mer enn 4 dager i uken kan du ha de på samme dag.

Tommefingerregelen er å gjøre det du prioiterer først. Løper jeg 1 time før styrken klarer jeg ikke løfte så tungt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...