Gå til innhold

Måler pulsklokkene bedre enn maskinene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker da spesielt på kalorier, ikke på puls. Ser mange pulsklokker hvor du ikke taster inn hvor høy/tung du er. Er ikke det vesentlig for å finne ut kaloriforbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du helt rett i!

Pulsklokken har informasjon om alder, høyde og vekt. dette er avgjørende for hvor mange kalorier du forbrenner. Det som er MEST avgjørende, er pulsen din. Noen kropper som ikke er godt trent, vil forbrenne mer, mens andre lite.

maskinene måler bare gjennomsnitts-forbrenning, og ikke DIN forbrenning. I dag f.eks, løp jeg 20 minutter på 3D-mølla på 8,5km/t. Maskinen viste meg 207 kcal, mens pulsklokka som har mye mer informasjon, viste 376kcal. nesten dobbelt så mye!

Jeg kjøpte min pulsklokke på intersport for 799. God investering som har hjulpet meg mye med treningen. Du får en bedre forståelse av hva som fungerer for deg og din kropp, og du presser deg gjerne litt mer når du ser at kcal-forbrenningen ikke er så høy som du hadde tenkt :) lykke til ;):goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også oppleve omvendt, at mølla eller maskinen du er på viser mer enn du faktisk har forbrent. F.eks. står det ca 1000 kalorier på en time på ellipsemaskinen jeg bruker, DET er bare tull :)

Jeg bruker selv pulsklokke, og er veldig fornøyd med det! :) Har Polar FT60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hverken maskin eller klokke MÅLER energiforbruket. De estimerer/kalkulerer utifra et regnestykke som er satt opp med de variablene de vet. Det de ikke vet anslår de eller henter fra en standard.

Svaret vil aldri være nøyaktig, men den der du taster inn flest variabler selv vil antageligvis være den som er nærmest det riktige. Forutsatt at regnestykket i seg selv er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er MEST avgjørende, er pulsen din. Noen kropper som ikke er godt trent, vil forbrenne mer, mens andre lite.

1. påstand: sannhet med modifikasjoner.

2. påstand: direkte feil.

Den som er best trent vil forbrenne mest. Eksempel følger:

Bjørn Dæhlie hadde på det meste 96 ml/kg/min = 7,45 l/min (med 78 kg kroppsvekt).

Den jevne mosjonist (kvinne, siden dette er KG) har kanskje 45 ml/kg/min = 2,7 l/min (60 kg kroppsvekt).

Si at begge løper langkjøring på 65% av deres VO2max (= ca samme puls):

7,45*0,65 = 4,84 l/min

2,70*0,65 = 1,76 l/min

1 liter pr minutt krever 5 kcal, treningsøkt varer 30 min:

4,84*5*60 = 726 kcal

1,76*5*60 = 264 kcal

Når utregningene kommer på bordet skjønner du at det blir vanskelig å forbrenne 500 kcal på en halvtime, slik Elixia reklamerer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...