Gå til innhold

Hjelp! Noe slags hvite krypdyr OVERALT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregdud nå freaker jeg helt ut! Skulle nettopp på kjøkkenet for å lage meg frokost og kaffe. Rent og ryddig der, etter gårsdagens husvask. Setter hendene mine på lokket av brødboksen og kjenner noe rart, akkurat som sånn bittesmå biter av gummi etter man har visket med viskelær. Hva i alle dager? Ser litt nærmere og..... De beveger på seg! Hyler ut, og titter rundt brødboksen, og oppover veggen ved siden av FULLT AV DEM! GRØSS! De er gulhvite og så små at jeg ikke kan se at det er dyr. Men jeg kan se at de beveger seg. Hva gjør jeg? Hva er detter? :haar:

Skrevet

Larver? Sjekk skap og mat for biller eller maur. Og kontakt et skadedyrsfirma eller noe. Det er godt mulig disse "dyrene" holder til i veggen/taket/i treverket.

Skrevet

Mulig det er larver, de er så bittesmå at det er umulig å se nøyaktig nok til å bedømme. Måtte ta meg en ekstra sterk kaffe og manne meg opp først. Skal ta på meg hanskene og gå inn på kjøkkenet igjen straks. Kjenner dem på hele kroppen nå... Dette blir grusomt! Jeg som har så angst for krypdyr etc :tristbla:

Skrevet

Sender en stooooor klem til deg, jeg hadde dødd på meg om det var jeg som kom inn på kjøkkenet og fant noe slikt. Lykke til, håper du finner ut hva det er og blir kvitt det fort!

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Krypdyr" brukes om reptiler, ikke insekter. :opplyser:

Ikke at det er så fryktelig farlig, men jeg så for meg at kjøkkenet ditt hadde blitt infestert av hvite firfisler. :fnise:

Min første tanke var at det kanskje kan ligge noe råtten mat et sted (trenger jo ikke være noe stort, en liten drue f.eks.)? Som det har blitt egg/larver i? Jeg ville ihvertfall prøvd å finne "kilden" til dette. selv om tanken ikke er så fristende. ....herregud, jeg hadde dødd.

Endret av Pingting
  • Liker 2
Skrevet

Okei, nå har jeg vasket non stopp i en time. Tror jeg fant kilden. Før brukte vi å ha brødet oppe i et høyt skap over kjølekspaet, men det var så upraktisk at vi kjøpte brødboks. Nå pleier vi bare å ha pastaposer og bokser i det skapet. Jeg så at "larvene" kosentrerte seg fra brødboksen og opp veggen ved kjøleskapet. Startet med brødboksen. Ikke noe gammelt der, men kastet ut begge brødene før boksen var full av larver overalt. Oppe i skapet, bak all pastaen fant jeg en pose med noe som har vært hambrugerbrød en gang. Det var ikke grønt eller brunt eller noe, bare SMULER! Kan det ha vært kilden? Må være minst et halvt år gammelt. Kastet ut all pasta og alt annet fra samme skapet. Blandet sammen en miks av de sterkeste midlene jeg har i hus, og gikk igang å vaske. Jo mer jeg vasker, jo mer larver finner jeg. De er OVERALT :tristbla: Bak kjøleskapet, inne i kjøleskapet, spredd rundt på hele kjøkkenet når jeg ser etter. Jeg tror jeg går og dør nå. Oreker ikke dette. Hvis jeg har tatt kilden, vil de dø ut nå? Hva bør jeg gjøre? Kommer virkelig ikke til alle steder hvor de er.

Klør over hele kroppen :tristbla:

Skrevet

Dette er sykt, jeg vasket kjøkkenet i GÅR!?!? Mulig jeg har oversett høye skaper osv, men brødboksen dro jeg over med klut!!

Skrevet

Melbillelarver kanskje? Isåfall så anbefaler jeg å kaste alt de kan kommet seg inn i(de kommer seg lett igjennom papp og papir) og vaske godt :) Fikk dette i forrige leiligheten min, fulgte med i enten en melpakke eller havregrynpakke.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Du bør få tak i eit skadedyrselskap, som kan identifisere dyra for deg. Fest nokre på ein teipbit slik at du kan vise dei viss du har vaska bort alt til dei kjem. Dette kjem ikkje av brødsmular eller gamalt tørt brød. Du må ha proffe inn til å sjå på dette. Og bland for all del ikkje klorin og salmiakk!

• Liker 3
Skrevet

Uæh.. ble helt dårlig av å lese om dette :haar: Stakkars deg!

• Liker 2
Skrevet

Hvite larver, kommer ikke det gjerne fra fluer? Og hvis de er veldig små tenker jeg sånne små fluer som er i frukt eller planter med en gang. Har du planter eller frukt i nærheten, så fjern det.

Fy flate, jeg fikk helt vondt av å lese denne tråden. Tror jeg hadde ringt et skadedyrselskap og tatt inn på hotell noen dager. :fnise:

Skrevet

Melbillelarver kanskje? Isåfall så anbefaler jeg å kaste alt de kan kommet seg inn i(de kommer seg lett igjennom papp og papir) og vaske godt :) Fikk dette i forrige leiligheten min, fulgte med i enten en melpakke eller havregrynpakke.

Det kan det kanskje være, ja. I så fall lønner det seg å kjøpe plastbokser med tette lokk til oppbevaring av mel, sukker, pasta osv. Så må alt av smuler vaskes vekk med det samme. Dette trenger jo slettes ikke ha noe med dårlig kjøkkenhygiene å gjøre (selv om det fort kan forverre problemet). Ofte er det bare uflaks - at man får med seg en infisert pose hjem, som du sier.

Skrevet

Snakket med mannen nå. Han tror ikke på meg :tristbla: Ber meg bare vaske og kaste ut all mat. Jeg vil ringe skadedyr, men mest av alt vil jeg UT herfra. De kommer tilbake nå ser jeg.. Kryper overalt. Mannen har hatt allergi symptomer de siste dagene og vi begge har hatt magevondt. Dette ble ikke helt den fridagen jeg hadde sett for meg i dag. Tror jeg skal ta meg et bad og deretter komme meg langt vekk. Så får de krype frem igjen slik at mannen ser dem senere i dag.

• Liker 1
Skrevet

Eller Melmidd, de er lyse, mindre og kommer inn med mel og slike tørrvarer de også.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om det kanskje ikke er så lurt at du driver og vasker før du vet hva dette er. Enkelte typer sånne kryp trives i fuktige miljøer, så det kan hende du bare gjør saken verre.

• Liker 3
Skrevet

Ikke vask, ring skadedyrfirma og snakk med de først. Smådyr trives i fuktig miljø. Kan det være du har mel og andre ting som har stått en stund? Jeg fikk slik på mitt kjøkken for mange år siden. Hele leiligheten måtte sprayes samt jeg måtte fjerne noen skaåp. Men da forsvant de for godt og.

Skrevet

Nå har jeg allerede vasket, og det er nok ganske fuktig noen steder ja. Fikk så panikk at jeg ikke tenkte så langt heller. Begynner nesten å tvile på meg selv nå. Har jeg blitt gal? NEI, jeg vet hva jeg så, og jeg vet hva jeg kjente med mine bare hender... Er skadedyrkontroll dyrt?? Vet ikke om jeg takler regninga alene, hvis mannen ikke er enig. Han mener de dør ut nå. Og at vi bare skal leve med det. Er de farlige? Virker som de konsentrerer seg rundt brødvarer. Har ikke turt å åpne melposen, som jeg laget pannekaker av i går. Men den ble kjøpt i forige uke så..

Skrevet

Folkehelsa driver med mye rart, et oppmøte med kreket på glass eller et bilde tilsendt kan gi både diagnose og råd for hva du skal gjøre. Gratis er det også.

www.fhi.no - ta en telefon til avdeling for skadedyrkontroll

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5640:0:15,3609:1:0:0:::0:0

og se her.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5530:0:&MainLeft_5799=5544:74109::1:5800:12:::0:0&search=skadedyr

Skrevet

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=97827

Det er ikke melbillelarver iallefall, slik som i bildet øverst i denne posten. De er myyyye mindre. Prøvde å ta et bilde nå, men det er helt umulig å fange et godt bilde. Prøvde også å feste noen på teip, men de ser bare ut som bøss/støv på teipen, liksom. Men jeg SER at de beveger seg på veggen, for den er av mørkt treverk. De ser melkehvite ut. Ikke en millimeter store engang. Er så kvalm nå :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...