Gå til innhold

Hjelp til fargevalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp. Jeg og min kjære kjøpte hus i fjor sommer. Huset var/er ny-oppusset både i stuen og på kjøkkenet da vi flyttet inn. Vi har en åpen stue-kjøkkenløsning og fargen på veggene er gul-beige. (Fargen het, om jeg ike husker feil, "tan" - hvis det sier dere noe). Fargen er brukt så og si i alle rom i andreetasjen. Dvs, gang, toalett, kjøkken, stue og trapp ned til førsteetasje. Vi var veldig usikre da vi flyttet inn om vi skulle male alt hvitt, men kom frem til konklusjonen at det var fint med litt "varme" vegger.

"Problemet" mitt er, at jeg er veldig glad i farger. Sterke farger som gir energi og glede. Men hvilke farger går sammen med den beige-gule stuen min? :sjenert: Jeg ønsker ikke å male stuen, for da har vi plutselig en ganske stor malerjobb fremfor oss. Samtidig har jeg også lest litt om at det er veldig feng-shui med "jord farget" stue.

Vi har i tillegg en tv-vegg som vi kunne tenkt oss å male i en bestemt farge - men hvilken? :sukk:

Vedlagt ser dere bilde av stuen og tv-veggen. Disse bildene er fra kjøps-annonsen. Endringer som er gjort til nå er at fargen inne i de innfelte hyllene er malt hvitt og korkveggen mellom kjøkken og stue er skåret helt rett.

Setter stor pris på hjelp! :)

post-43010-0-00439100-1328174208_thumb.j

post-43010-0-72454500-1328174261_thumb.j

post-43010-0-76956600-1328174294_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt om det passer, men jeg så en gang at noen malte tv-veggen sort fordi

1.Det gjorde at Tv en ikke ble ett blikkfang og tok oppmerksomheten vekk fra iniriøret

2. Det gjorde seeropplevelsene bedre...

Men hvor pent, det er det vet jeg ikke

Skrevet

Jeg vet ikke helt om det passer, men jeg så en gang at noen malte tv-veggen sort fordi

1.Det gjorde at Tv en ikke ble ett blikkfang og tok oppmerksomheten vekk fra iniriøret

2. Det gjorde seeropplevelsene bedre...

Men hvor pent, det er det vet jeg ikke

Jeg kunne veldig godt tenkt meg at TV'n ikke var et blikkfang (slik den er nå). Men jeg har en kjæreste som er veldig glad i høytalere, stor tv... etc-etc. Tv'n kan godt synes, men på en elegant måte, om du skjønner? Sukk, ikke lett dette her!

Takk for svar!

Skrevet

Jeg ville også malt TV-veggen mørk. Ikke svart, men grå eller gråbrun. Når det gjelder andre farger kommer det jo veldig an på hva slags møbler dere har, farge på sofa, evt. teppe osv. Jeg synes ofte det er fint med nøytrale vegger, og så heller ha farger på teppe, puter, bilder osv.

Skrevet

Jeg ville også malt TV-veggen mørk. Ikke svart, men grå eller gråbrun. Når det gjelder andre farger kommer det jo veldig an på hva slags møbler dere har, farge på sofa, evt. teppe osv. Jeg synes ofte det er fint med nøytrale vegger, og så heller ha farger på teppe, puter, bilder osv.

Av møbler, har vi en mørk-grå sofa, glass-stuebord, og en mørk (svart) sjenk. Ellers ikke mye "store møbler". :)

Skrevet

Gråbrun tror jeg blir fint, hvis dere i tilegg maler disse innebyggede hyllene, er hva man skal kalle dem, helt hvite.

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp. Jeg og min kjære kjøpte hus i fjor sommer. Huset var/er ny-oppusset både i stuen og på kjøkkenet da vi flyttet inn. Vi har en åpen stue-kjøkkenløsning og fargen på veggene er gul-beige. (Fargen het, om jeg ike husker feil, "tan" - hvis det sier dere noe). Fargen er brukt så og si i alle rom i andreetasjen. Dvs, gang, toalett, kjøkken, stue og trapp ned til førsteetasje. Vi var veldig usikre da vi flyttet inn om vi skulle male alt hvitt, men kom frem til konklusjonen at det var fint med litt "varme" vegger.

"Problemet" mitt er, at jeg er veldig glad i farger. Sterke farger som gir energi og glede. Men hvilke farger går sammen med den beige-gule stuen min? :sjenert: Jeg ønsker ikke å male stuen, for da har vi plutselig en ganske stor malerjobb fremfor oss. Samtidig har jeg også lest litt om at det er veldig feng-shui med "jord farget" stue.

Vi har i tillegg en tv-vegg som vi kunne tenkt oss å male i en bestemt farge - men hvilken? :sukk:

Vedlagt ser dere bilde av stuen og tv-veggen. Disse bildene er fra kjøps-annonsen. Endringer som er gjort til nå er at fargen inne i de innfelte hyllene er malt hvitt og korkveggen mellom kjøkken og stue er skåret helt rett.

Setter stor pris på hjelp! :)

Farger og Feng Shui - der kommer himmelretningene og inn i bildet.

Jeg syns fargen på stua deres er mer aprikos, og hadde jeg vært deg ville jeg ha malt hele stua i en lys kaffe latte, og kanskje den lengste veggen i en mørkere brunfarge ( siden du nevner jordfarger) Har gjort det samme selv, og det er utrolig behagelig å være kvitt de lyse hvite veggene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...