MaH Skrevet 6. februar 2012 #41 Skrevet 6. februar 2012 Katter har ett jaktinnstinkt, så det er helt normalt at de kan bite. Jeg har en katt som både kan bite og klore, men jeg avliver henne ikke av den grunn. 1
Aurora M. Skrevet 6. februar 2012 #42 Skrevet 6. februar 2012 Jeg er i hvertfall glad for at våre katter rett og slett bare har valgt å gå sin vei.. Ikke bite løsningen. Vel, poenget her er at katten til TS har gjort dette en gang mot et barn på 3 år, og at det ikke dermed betyr at det er noe "galt med" den. Det er naturlig og rett og slett noe en bare må regne med kan skje en gang i blandt, med alle katter hos alle slags mennesker Jeg har selv en pusine på 4 år som aldri har bitt eller klort meg på denne måten (kanskje med unntak av noen ganger da hun var helt lita), men det betyr jo saktens ikke at det ikke kan ha skjedd, eller at det ikke skjer en gang i fremtiden. Om det skjer vil jeg ikke legge så mye i det rett og slett. Katter kan bite og klore når de er redde, syke, irriterte (har sagt stopp som ikke er blitt respektert), føler seg presset, er lekne m.m. Og noen ganger skjer det uten av vi mennesker er i stand til å se grunnen til det. Det betyr ikke at det ikke er en grunn, for det er det alltid (det eneste vi kan være sikre på er at de ikke angriper oss oss av pur ondskap). Men om vi ikke forstår det, mener jeg rett og slett at det er på sin plass å sette det i kategorien "språkforvirring" og la det passere. Det er tross alt et rovdyr og en jeger vi har i hus, ikke et lite menneske med pels og poter. 4
Shalimar Skrevet 6. februar 2012 #43 Skrevet 6. februar 2012 2-åringen i huset ble bitt av katten vår. Det var helt uprovosert, og barnet var ikke borti en gang. Ville dere stolt på katten etter dette? Eller ville dere kvittet dere med den? Du kan ikke være mye glad i katten din. Hvis dette bare har skjedd en gang, og du vurderer å avlive den? En katt sitt "bitt" er ikke akkurat det samme som på en pitbull. Du overreagerer på hele situasjonen, og for guds skyld ikke straff katten. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #44 Skrevet 6. februar 2012 Dere som er blitt bitt av katt, bare så dere er klare over det: katter kan bære på rabiessmitte.
Gjest Lille-pus Skrevet 6. februar 2012 #45 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Dere som er blitt bitt av katt, bare så dere er klare over det: katter kan bære på rabiessmitte. Minner om at i fastlands-Norge er rabies (enn så lenge) en ikke-eksisterende sykdom. Det har vært tilfeller på Svalbard. Ved utenlandsopphold, i rabiesinfiserte områder, vil et bitt av løstgående katt innebære en annen rabiesrisiko enn det gjør i Norge. Det er ikke uten grunn at vi har rimelig strenge regler mht. rabiesvaksine samt karantene for ikkevaksinerte dyr. Ref. Tollregler om reise og innførsel av kjæledyr til Norge Ved bitt av katt i Norge (her i betydningen fastlands-Norge) er stivkrampe en betydelig større risiko enn rabies. Hva slags katt er det du har da AB ? Edit: TyrkLeif Endret 6. februar 2012 av Lille-pus 2
Aurora M. Skrevet 7. februar 2012 #46 Skrevet 7. februar 2012 Ved bitt av katt i Norge (her i betydningen fastlands-Norge) er stivkrampe en betydelig større risiko enn rabies. Nikke: Og selv når det gjelder stivkrampe er sjansen mikroskopisk. Ifølge min lege (som også er ivrig hundemenneske) er ikke faren for å få stivkrampe større ved dyrebitt enn ved andre dype sår, og generelt sett altså svært liten i alle tilfeller. Jeg vurderte det en gang jeg ble bitt av en "villkatt". Et svært dypt bitt faktisk. Men så snakket jeg med min veterinær som har vært i "gamet" i 25 år, blitt bitt jevnlig av hunder og katter i alle disse årene og aldri noengang hatt antydning til sykdom. Hun har ikke tatt stivkrampesprøyte siden hun var barn. Infeksjon har det blitt noen ganger (det har det også med meg), men grundig rens med det samme og om nødvendig antibiotika om kroppen ikke klarer å ordne opp selv, har holdt til nå. Klart, vil man være sikker, kan man "fylle på" med stivkrampevaksine etter et bitt, men jeg har ikke sett nødvendigheten av det for min egen del. Og jeg ville vurdert det like grundig om jeg tråkket på en spiker som når jeg blir bitt av en katt for å si det sånn. Hva slags katt er det du har da AB ? Lurer jeg og på.. Edit: TyrkLeif
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #47 Skrevet 8. februar 2012 Har en hund bitt en gang, så kan den bite igjen. Deg, venner, en person på gaten.. Spørsmålet er bare hva slags situasjon som kan trigge den. Skal jeg bure den inne da for å beskytte den? Være redd for å få besøk av barn? Være redd for å få barn? Hva slags liv er det for hunden? Da må alle dører alltid være igjen. Slutt på at hunden kan løpe løs, slutt på at hunden kan stå i hagen osv. Og det er ikke "bare" å dra til vetrinæren.. Og heller ikke "bare" å skaffe seg en annen. Hadde hunden min bitt et menneske så vet jeg ikke om jeg noen gang hadde skaffet meg hund igjen for da vet jeg at noe hadde gått forferdelig galt og mest sannsynlig hadde det vært min feil. Enten hadde jeg satt den hunden i en dårlig situasjon, eller så hadde jeg oppfostret den dårlig. Og haddde sistnevnte vært tilfelle så hadde jeg ikke fortjent å få en ny hund. Har en hund som ikke liker barn overhodet. Går fint an å ha hunden i bånd, ikke la han stå ute alene, lukke han inn på et rom da det er barn på besøk. Ikke noe problem, jeg overtok et ansvar når jeg fikk han, og han skal ALDRI få sprøyta når han er frisk grunnet et prinsipp, da flytter jeg heller langt oppå fjellet langt vekk fra folk. Det jeg mener er at det er så utrolig mange med den holdninga om at hunden kan bare avlives om den biter, og det fatter jeg virkelig ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå