Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Sånn generelt. Både på dagtid og ved soving?
Gjest Annaires Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Å dagtid da hun var ca 1,5 år. Nå har hun egentlig aldri fått lov til å gå rundt med den i munnen da. Har smokken enda når hun sover (og ser på barnetv). Hun er 2,5år. Driver å forbereder smokkeslutt til sommeren.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Samme som Annaires. Hun er snart 2,5, og jeg har lyst til å kutte ut smokken når hun sover, i allefall under duppen hennes på dagtid. Men nå for hun snart en lillebror, og jeg ser for meg at det blir litt mye å hanskes med for henne hvis hun ser at babyen får smokk når den vil, og hun selv blir nektet selv når hun sover. Så hun får ha den i senga en stund til, tenker jeg...
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 De slutta på dag- og kveldstid samtidig. Eldste var 2,5 år gammel da vi var på ferie og mistet smokken hans. Han ville ikke ha de merkene som var i det landet, så dermed ble det til at han sluttet. Yngste var godt over fire år gammel.
Susan Sto Helit Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Med eldste kastet vi alle smokkene da han var 2 år. Da var han i en " ikke bruke smokk" fase. Minsten er vel muligens i en sånn fase nå. Så mulig vi kutter snart. Han bruker av og til til soving.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 #1: Brukte smokk bare til soving (middagslur + natt), intenst avhengig. Sluttet da hun var fire år. (Da valgte hun det helt selv, etter litt motivasjon i forveien.) #2: Brukte smokk bare til soving (middagslur + natt). Smokken gikk i stykker på ferie da han var to, dermed sluttet han. #3: Ville aldri ha smokk.
Gjest gurimalla Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Begge to sendte smokkene sine til kaptein sabeltann da de ble tre år. Vi hadde forberedt dem i forkant, og etter et par kvelder med smokkesavn var den perioden over! Fra de var ca 2 var det kun smokk ved soving og bilturer.
Sushi Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 Jenta mi brukte smokken (kun til soving) fra hun var et par måneder gammel. Nå er hun 7,5 mnd og vi har akkurat sluttet. Det ble så mye styr med å putte inn smokken, hun dro den ut og lekte med den i stedet for å sove, etc. Gikk veldig fint å slutte, og nå sovner hun uten, så jeg tror ikke vi begynner med det igjen.
Merlion Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Gutten min som nylig fylte 3, sluttet helt av seg selv 1 uke før 3-årsdagen. Han har vært veldig avhengig av den siden barnehagestart i høst, har nok hatt den som trygghetsfaktor. Nå når han ble 3 hadde vi tenkt å ta kampen om at han ikke skulle få bruke den på dagtid, kun når han skulle sove. Men det slapp vi altså :-), svært glad for at han bare slutta helt av seg selv.
buljoline Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Nr.1 fikk kun smokk til lengre bilturer og blund + natta. Sluttet med smokken når han var 1,5år. Først tok vi bort bil-smokken, så blund-smokken og til sist natt-smokken. Nr.2 det samme. Og med nr.3 nå blir vi å gjøre akkurat det samme. For oss er det perfekt om barnet vil ha smokk i utgangspunktet.
SummerJoy Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 På dagtid rundt 1 år. På kveldstid hadde vi en "avtale" med henne om at når hun fyllte 3 år, da skulle smokken kastes. Hun var helt enig, da var hun blitt stor jente og trengte ikke smokk lenger. Hun hev stolt alle smokkene i bosset på 3 årsdagen.
-hild Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 på dagtid husker jeg faktisk ikke, hun begynte hos dagmamma når hun var litt over ett år, og brukte aldri smokk der - så kanskje når hun var rundt ett? På natta sluttet hun rett før hun fylte to - da var hun stor jente, og trengte ikke sånt lenger.. Og så kastet hun den i søppelBILEN. Neste uke lurte hun på om jeg kunne be om å få smokken tilbake, men det er ikke helt sånn det fungerer med den søpla gitt.
Norbertine Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Han sluttet plutselig da han var 14 mnd. Han hadde vondt i forbindelse med tannfrembrudd, kastet smokken, og ville aldri ha den igjen. Han var aldri noen veldig smokkegutt, men brukte den vanligvis når han sov eller var sutrete.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Oi tantebarnet mitt er 4 år og har smokk i munnen hele tiden, selv når hun skal spise så må moren minne henne på å ta ut smokken, ellers prøver hun å klemme maten forbi den. Jeg trodde det var normalt å gå med smokk lenge... Needless to say, jeg er barnløs.
Leanne Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Begge mine sluttet med å ha smokken tilgjenglig ved 6 mnd alder, de fikk kun ha den til soving på dagtid og natten. Begge sluttet helt med smokken sin i juleferien. (da hadde vi noen netter fri ) - Eldste var 13 mnd - Minste var 11 mnd Det gikk over al forventning med begge to, første natt gråt de litt, men så var alt glemt
Papirfly Skrevet 2. februar 2012 #16 Skrevet 2. februar 2012 Bonusbarnet slutta med smokken på dagtid da han var 2,5. Vi måtte ta den ut av munnen hans hver gang han skulle si noe, og dessuten siklet han noe enooooormt! Etter hvert så ble han lei av at vi ikke forsto hva han sa med smokken i munnen, så da var det greit for ham å slutte. Nattsmokken brukte han til han var ca tre år. Vi hadde en avtale med ham om at han ikke fikk nye smokker etterhvert som han mistet dem. Og en etter en så ble de jo borte, og det fungerte greit. Selv ble jeg nektet å bruke smokk som liten, så jeg sugde på tommelen til jeg var SYV år. Det er viktig å huske at alle barn er forskjellige.
Bimbo Skrevet 2. februar 2012 #17 Skrevet 2. februar 2012 På dagtid: ca 10 mnd Ved soving: slutta dagen etter hun fylte 3. Var godt forberedt og det gikk som en drøm å slutte.
absinthia Skrevet 2. februar 2012 #18 Skrevet 2. februar 2012 Bare de to minstemsom har brukt smokk, yngstemann blir 2 uker i morgen, så han har ikke hatt hele sin smokkekarriere enda. Min nest yngste har vel stort sett brukt smokk når han skulle sove eller trengte å slappe av litt etter han ble ett år, da han var 2,5 kom julenissen en natt og kjøpte alle smokkene hans mot en strømpe med julegodt +en leke fordi julenissebabyene trengte dem. Det morsomme er at han nå er 6 år og fortsatt husker dette som en begivenhet og fortsatt tror at det virkelig var julenissen som hentet dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå