AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Del Skrevet 2. februar 2012 Finnes det egentlig god forskning på hvor mye instinkter, følelser og hukommelse fisk har? Og hva de kjenner av smerte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #2 Del Skrevet 2. februar 2012 Her står det noe om at fisk føler smerte iallefall http://www.forskning.no/artikler/2010/april/247664 http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/186412 http://www.forskning.no/artikler/2009/juni/223200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #3 Del Skrevet 10. april 2012 jeg har drevet med akvariefisk oppdrett i 15 år, og jeg observerer at de er skikkelig smarte. de kan kjenne igjen opp til 30 mennesker til enhver tid ca, og er ikke redd disse 30 personene, men når noen "nye" kommer inn i rommet blir de redde. de komuniserer med kroppspråk og lydbølger. fisker har også sensorer forann rundt munnen, som du kanskje har hørt at haien også ha? de lukter de med. ørene har de ca på samme plass som oss mennesker, bak øynene på siden. når en fisk vil legge egg så skiller den fisken ut hormoner og partneren "lukter" disse hormonene og da legger de egg sammen. de har også "forspill" og en spesiel adferd før de legger egg. jeg lærte den ene fisken min target training mot at den fikk mat, dette tok den lett og hvis det gikk en måned fra jeg trente husket fisken trikset enda!! fiskene mine tigget også bare mat fra meg og de så fra akvariet når jeg gikk og hentet mat i kjøleskaper (for den beste fiskematen er frysfor). fisker er kule dyr når man setter seg inn i de.. men ja jeg merker stor forskjell på de forskjelige artene av fisker, ciklider og karpefisker er helt klart de smarteste.. fisker kjenner smerte de, hvis de får store skader på kroppen fks en annen fisk biter av finnen går de inn i sjokk, akuratt som pattedyr. og en fisk som skraper seg opp på en rot rister på seg for å den føler ubehag og når den har fått en parasitt eller sykdom vil den klø seg på planter, røtter, steiner osv for å lindre kløen. nå må jeg si at alt dette har jeg tatt ut fra erfaringer ikke en bok!! sånn det er det jeg kan om fisk :D håper du lærte noe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #4 Del Skrevet 18. april 2012 Så utrolig interessant å lese om dine personlige erfaringer! Dette var faktisk helt nytt for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Quake Skrevet 18. april 2012 #5 Del Skrevet 18. april 2012 Fisker kjenner smerte, de har hukommelse. Gullfiskhukommelsen er jo bare vås, de kan lære seg labyrinter og å spille "fotball" og klikker trening...så joda. Ikke så dumme som folk skal ha det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå