Gå til innhold

Liker du klassisk musikk og opera?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette stykket beveger meg på de underligste måter og fremkaller alle slags følelser i meg.

Guddommelig. Opphøyet. Fra en annen verden.

Kan et menneske virkelig ha laget noe så vakkert?

Endret av -J-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg liker opera og klassisk musikk. Har alltid gjort det, selv som barn.

Har nok noe å gjøre med at spesielt pappa elsker denne typen musikk, og lærte oss barna å høre på det som små. Han leste biografien om Beethoven for oss som smårollinger, og i en alder av 7 elsket jeg filminnspillingen av Carmen.

Skrevet

Jeg liker veldig godt klassisk, men er ikke helt fan av Opera...

Jeg vet ikke helt hvorfor. Er bare smak og behag...

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Liker mye klassisk musikk, Mendelsohn, Beethoven, Grieg, Gustav Holst og flere med dem.

Dessuten synes jeg endel av det nye Jon Lord har snekret sammen de senere år er hørbart.

Opera er ikke min kopp med te, bortsett fra sånn Midnattsopera på Steinvikholm Slott og sånne greier.

Skrevet

Jeg er veldig glad i klassisk musikk. Jeg spiller selv i symfoniorkester og har foreldre som var over gjennomsnittlig glad i det også. Jeg gikk til og med i musikkbarnehage. Mitt favorittstykke akkurat nå er Antonin Dvoraks Symfoni nr. 8 og http://www.youtube.com/watch?v=p08izmpPy0s.

For meg er musikk en viktig del av livet og jeg utrykker meg selv gjennom musikken. I tillegg til de klassiske dillene har jeg også dilla på Glee og Kitchie Kitchie Ki Me O. Forandring fryder! :)

Skrevet

Og overturen er jo bare helt fantastisk :)

Skrevet

Dere er allright. :)

Jeg kan ikke akkurat kalle meg en konnoseur, så jeg lærer gjerne av dere.

Når det gjelder opera, er jeg nok mest glad i klassisk selv, men det er mye fantastisk innen opera også. Problemet med opera er at det kanskje er litt mindre tilgjengelig og så er det jo mer interessant når man får sett det og får det inn den veien. Mozart sine stykker er en god start.

Skrevet

Lucia Popp er en av mine definitive favoritter blant kvinnelige sopraner. Dette er kanskje favorittstykket mitt.

Partiet som begynner rundt 3:35 er helt ubeskrivelig. Fra en annen verden.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg er ingen stor fan av opera, eller klassisk vokalmusikk generelt. Unntaket må bli Wagners operaer i deres helhet - utrolig gjennomført. Wagner er helt klart et av de største geniene innen vestlig musikkhistorie.

Ellers er jeg glad i norsk musikk. Grieg, Tveitt, Groven for å nevne noen. Har skrevet masteroppgave om Tveitt. Her er et av stykkene hans:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et par eksempler fra meg:

Mozart - Lacrimosa

Sender to innlegg her da jeg ikke kan legge inn alt i en post!

Edit: Huff, link funker ikke.

Endret av AnitaB
Skrevet

Og jeg har litt lyst til å slenge inn et opera inspirert stykke bare for å vise at det finnes stykker/sanger her og som er litt mer lett-spiselige. Andrea Bocelli / Sarah Brightman "Time to say goodbye":

Sist men ikke minst, Pachelbel's Canon i D Major:

Enjoy!

Skrevet

Ingen storfan av klassisk musikk eller opera. Men dette stykket elsker jeg:

Gjest Maruwan
Skrevet (endret)

Dette stykket beveger meg på de underligste måter og fremkaller alle slags følelser i meg.

Denne er til deg, Chopin-elsker:

Ingen årsak!

Og her er min favoritt for øyeblikket:

Endret av Maruwan
Skrevet

Ja, har alltid gjort det.

Utøvde klassisk sang selv i mine yngre dager, og fikk vel ekstra interesse da.

Har vært borti alt fra "hvetebollene" som Mozart, og norsk samtidsmusikk ala typen pling plong.

Purcell er en favoritt om jeg skal gjøre noe selv - fine klanger, kolleraturer var også veldig gøy - men favoritten er likevel Giuseppe Verdis Requiem, var med på det i studietiden og det var supergøy! Liker best Abbado som dirigent:

Var og med på en Purcellgreie en gang, og favoritten fra det er denne her:

http://www.youtube.com/watch?v=SBuYoxNt-PI

Skrevet

Å herre - nå glemte jeg det aller viktigste - mitt favoritt preludium over alle preludiumer fra Rachmaninov, det er fantastisk live:

Skrevet

Hei. Hvis du liker Chopin anbefaler jeg deg ALT som er spilt inn av Arthur Rubinstein. Han regnes for å være den største tolkeren av Chopins musikk. Det er sterk avhengighetsdannende og så vakkert at det nesten er vanskelig å tro. Alt fra balladene, scherzoene, nocturne og waltz. Ypperste av klassisk musikk etter min smak. Samleboks finner du i platebutikken.

• Liker 1
Skrevet

Fabelaktig! Dette hadde jeg ikke forventet å finne her på KG. Jeg plusset meg nedover listen her og takker for alle bidrag. Akkurat nå er jeg i et lydløst miljø, så jeg får ikke hørt alle disse perlene før litt senere.

Noterer meg Arthur Rubinstein. Takker.

Anita: Sarah Brightman er en gudinne.

:)

Gjest hogwash
Skrevet

...

Takk!

Ikke hørt den på evigheter i ren glemsel.

En av mine favoritter:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...