AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 En som har en bachelor grad i kommunikasjon? God utdannelse eller bare uverdig? Ble diskutert i dag. Vedkommende mente det er bare tull grad og kan ikke sammenlignes med andre bachelor grader som sykepleier, lærer etc.. Synes det er rart for gradene er 180 alt i alt!
Gjest Solsmil Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 En som har en bachelor i kommunikasjon, og bare det, har selvfølgelig ingen god utdannelse - mener jeg. Selv om lærere og sykepleiere med bachelor også har 180 studiepoeng, så blir det noe helt annet, siden de da har tatt en mye mer konkret utdannelse der de kan gå ut i jobb med en gang. Forøvrig synes jeg ikke en bachelor, og kun det, er en "god utdannelse", fordi med en god utdannelse så tenker jeg at da har man minst en master - og hvis det er diffuse fag så har man gjerne også studert andre ting i tillegg for å spesialisere seg. Men det er min mening. Nå sikter jeg ikke til deg, ts, men generelt er jeg så lei av alle som har tatt en bachelor i ett eller annet diffust fag, og klager over at "skolen sa jeg kunne få jobb som det og det og det og det, men hva er jeg ? Arbeidsledig! Jeg har utdannet meg til arbeidsledighet blablablabla". Hvis man tar en bachelor i ett eller annet diffust - la oss si kunsthistorie, så kan man da ikke forvente å gå rett ut i jobb etter den bacheloren, uten annen utdanning. Skal man få jobb, må man ta annen utdanning som kan kombineres med det og ha en klar, yrkesrettet plan. Det gjør at en bachelor i et diffust fag, feks kommunikasjon som du nevner, blir mye mindre verdt, fordi den ikke kan brukes til noe med mindre du kombinerer den med noe annnet. Det er ikke bare studiepoengene det kommer ann på.
Glynis Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Jeg setter en sykepleier milevis over en person med bachelorgrad i kommunikasjon, hvis det er kun det jeg ser på og ikke vet noe annet om personene. 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Lærere har minst 240 poeng, ikke 180.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Tja, det kommer an på. Det er nok langt, langt lettere å få relevant arbeid om man utdanner seg til sykepleier eller lærer. Det negative er at man ender opp som sykepleier eller lærer... En bachelor innen kommunikasjon åpner kanskje ikke så mange dører, men den holder langt flere på gløtt, og så får man legge inn litt ekstra innsats selv. Dessuten ville jeg heller pleid personlig omgang med noen som var utdannet innen kommunikasjon. Mye mer interessant! Etter hva jeg kan se, er det store majoriteten av lærerstudenter og sykepleierstudenter mindre intelligente, reflektere og ressurssterke enn studenter f.eks. innen humanistiske fag. 5
Glynis Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Vedder lilletåen min på at du ga den plussen til deg selv. 1
Gjest Badabing Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Man trenger nødvendigvis ikke å ende opp som sykepleier eller lærer. Det finnes jo ufattelig mange videreutdanninger og mastere man kan bygge på med, og bare en liten del av de som har en bachelorgrad i sykepleie jobber faktisk ikke som sykepleiere. Mange rådgivere har en lærer - eller sykepleierutdanning i bunnen. Når det gjelder studier som kommunikasjon er jo det litt mer diffust, men ikke umulig. Snakk med en studieveileder og hør hvilke muligheter du har og hva du ev kan bygge på med for å få fler jobbmuligheter. Ellers har du vel fått mange svar i den andre tråden din om samme tema. Endret 2. februar 2012 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Forskjellen mellom en bachelor i sykepleie og kommunikasjon er at en sykepleier får en autorisasjon. Dermed så får man en stødig utdannelse, ingen uten autorisasjon som sykepleier kan "ta" deres plass i arbeidslivet. Med en bachelor i kommunikasjon har man ingen stødig utdanning, og andre med andre utdanninger kan også ta samme jobb. Uansett, så er det nok smartere å utdanne seg til noe som krever en autorisasjon i forhold til et yrke som ikke krever det. Men syntes det er tåpelig av andre å bedømme hvor vidt man er mer intelligent hvis man studerer humanistiske fag eller ei. Norges smarteste mann selger bilsterio!
Kirby Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Dessuten ville jeg heller pleid personlig omgang med noen som var utdannet innen kommunikasjon. Mye mer interessant! Etter hva jeg kan se, er det store majoriteten av lærerstudenter og sykepleierstudenter mindre intelligente, reflektere og ressurssterke enn studenter f.eks. innen humanistiske fag. Jeg syns ikke du virker særlig intelligent heller. 2
Gjest alille Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 Tja, det kommer an på. Det er nok langt, langt lettere å få relevant arbeid om man utdanner seg til sykepleier eller lærer. Det negative er at man ender opp som sykepleier eller lærer... En bachelor innen kommunikasjon åpner kanskje ikke så mange dører, men den holder langt flere på gløtt, og så får man legge inn litt ekstra innsats selv. Dessuten ville jeg heller pleid personlig omgang med noen som var utdannet innen kommunikasjon. Mye mer interessant! Etter hva jeg kan se, er det store majoriteten av lærerstudenter og sykepleierstudenter mindre intelligente, reflektere og ressurssterke enn studenter f.eks. innen humanistiske fag. Hahaha, seriøst? En ting er du har mindre intelligente fordommer mot sykepleiere og lærere, en annen ting er at du tror de som studerer humanistiske fag er mer intelligente... Hvorfor i all verden skulle de være det? Jeg kjenner mange som studerer kommunikasjon, det virker ikke akkurat som om det er noe mer ressurskrevende enn sykepleie, for å si det sånn. 1
Gjest Tekola Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Er du i gang med den der "er den uverdig?"-greia di' igjen? Fikk du ikke nok svar iden andre tråden?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Hvorfor gidder du å ta det opp nå? Er du ferdig med utdannelsen? Hoppe til over noe annet kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå