Gå til innhold

Jeg er så sulten! (BMI 24)


Gjest kml

Anbefalte innlegg

De siste to årene har jeg forsøkt å gå ned i vekt. Det har gått opp og ned. Enten har jeg klart vekttap, men gått det like raskt opp igjen etter noen måneder, eller ikke gått ned noe med sunn mat og mye trening.

Jeg er 172 høy og veier 72,5 kilo.

Nå trener jeg 5 ganger i uken og spiser så sunt som aldri før. Jeg forsøker å holde meg innenfor salat uten dressing, noe rå sushi, knekkebrød, skyr yoghurt, masse grønnsaker, frukt og supper. Av og til kylling.

Jeg har kuttet ut godteri, drikker kun en halvliter brus i uka, økt vannmengden og spiser ikke pasta eller brød lenger.

Jeg er litt demotivert, og samtidig forstår jeg ikke dette med at man bør spise mer enn mindre. Jeg Forstår det ikke. Mindre kalorier må jo være pluss for vekttap? Uansett holder jeg meg på ca 1400 kcal om dagen (my fitnesspal), men noen ganger lurer jeg på om den viser riktig.

Nå er jeg uansett veldig sulten, som jeg av og til er, men tanken på å lage meg kveldsmat gir jeg bare dårlig samvittighet. Jeg får egentlig dårlig samvittighet når jeg spiser noe annet enn grønnsaker. Jeg spiser andre ting selvfølgelig, men føles ikke bra når jeg ser på kroppen min. Magen og lår er store. Jeg må kjøpe større og større klær, nå er jeg opp large i gensere, og xtra large i bukser. Føles ikke bra.

Jeg vil gjerne høre fra andre hva jeg kan gjøre. Eventuelt høre fra andre i min situasjon. Jeg er da ikke overvektig, men klesstørrelser og fettprosenten sier noe annet. Ikke nødvendigvis tips som tren mer/spis mindre, men burde jeg snakke med fastlegen min? Noen piller jeg kan prøve ut? Noen som har suksesshistorier om vekttap som ikke innebærer to timer trening hver dag, og et kosthold på luft?

Jeg studerer fulltid, og jobber deltid i tillegg til treningsøktene jeg forsøker å få til. 5 ganger i uken, minst en time hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PinkLeaf

Jeg er nysgjerrig på hvor du har funnet fettprosenten din.

Jeg tror du trygt kan ta deg brød, men du kan jo spise grovere brød uten hvetemel, for eksempel Ingers rugbrød el. l. Du bør nok også sjekke at kostholdet ditt inneholder nok kalorier, for det du listet opp hørtes lite ut. Husk at forbrenningen bremser opp ved for lavt kaloriinntak.

Du kan nok gjerne høre med legen om de har forslag ti kosthold, og få sjekket både BMI og fettprosent der.

Bare pass på at maten ikke styrer deg! Spis når du et sulten, men spis sunne ting. Jeg spiste mye mat med fiber da jeg slanket meg, og også en yoghurt i ny og ne. Det er sikkert noen som er uenig med meg, men så lenge du beveger deg ser jeg ingen grunn til å ikke spise yoghurt (de sunne seff), fisk, renskåret kjøtt og grove korntyper, som bokhvete og rug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev fettprosent, mente jeg hvor stor del av kroppen min ser ut til å være løst fett, enn beinbygning ;) Har ikke regnet det ut, annet enn i handa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to årene har jeg forsøkt å gå ned i vekt. Det har gått opp og ned. Enten har jeg klart vekttap, men gått det like raskt opp igjen etter noen måneder, eller ikke gått ned noe med sunn mat og mye trening.

Jeg er 172 høy og veier 72,5 kilo.

Nå trener jeg 5 ganger i uken og spiser så sunt som aldri før. Jeg forsøker å holde meg innenfor salat uten dressing, noe rå sushi, knekkebrød, skyr yoghurt, masse grønnsaker, frukt og supper. Av og til kylling.

Jeg har kuttet ut godteri, drikker kun en halvliter brus i uka, økt vannmengden og spiser ikke pasta eller brød lenger.

Jeg er litt demotivert, og samtidig forstår jeg ikke dette med at man bør spise mer enn mindre. Jeg Forstår det ikke. Mindre kalorier må jo være pluss for vekttap? Uansett holder jeg meg på ca 1400 kcal om dagen (my fitnesspal), men noen ganger lurer jeg på om den viser riktig.

Nå er jeg uansett veldig sulten, som jeg av og til er, men tanken på å lage meg kveldsmat gir jeg bare dårlig samvittighet. Jeg får egentlig dårlig samvittighet når jeg spiser noe annet enn grønnsaker. Jeg spiser andre ting selvfølgelig, men føles ikke bra når jeg ser på kroppen min. Magen og lår er store. Jeg må kjøpe større og større klær, nå er jeg opp large i gensere, og xtra large i bukser. Føles ikke bra.

Jeg vil gjerne høre fra andre hva jeg kan gjøre. Eventuelt høre fra andre i min situasjon. Jeg er da ikke overvektig, men klesstørrelser og fettprosenten sier noe annet. Ikke nødvendigvis tips som tren mer/spis mindre, men burde jeg snakke med fastlegen min? Noen piller jeg kan prøve ut? Noen som har suksesshistorier om vekttap som ikke innebærer to timer trening hver dag, og et kosthold på luft?

Jeg studerer fulltid, og jobber deltid i tillegg til treningsøktene jeg forsøker å få til. 5 ganger i uken, minst en time hver gang.

Kjære deg, ikke rart du er sulten, hva spiser du feks til middag? Jeg er meget sunn, trener mye, ikke for vektnedgang, men likevel. Jeg spiser lite, og likevel så spiser jeg meg alltid mett, spiser mat med veldig mye protein og en del karbohydrater for min energiske hverdag. Spiser fisk, karbonader som er hjemmelaga med egg, kjøtt, kylling, egg, cotage cheese, grønnsaker, frukter, salater, og litt godteri hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som du spiser for lite, og da er det ikke rart du blir sulten! Jeg ville lagt til litt mer protein. F.eks. kylling, egg, tunfisk eller skinke i salat eller med dampede/kokte/stekte/ovnsbakte grønnsaker ved siden av. Grove kornprodukter, yoghurt (kanskje ikke den med mest sukker, men naturell med bær/frukt oppi eller de med mindre sukker) og kjøtt/fisk i alle variasjoner bør du ha som en del av kostholdet. Da vil du sannsynligvis yte mer når du trener også, og få bedre resultater. Linser, bønner, erter og kikerter metter også, du kan f.eks. ha det i salat eller jevne supper/sauser med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Åh, det der høres ut som torturslanking! Øk heller til 1600-1800 kalorier, da har du ett smart mellommåltid til i løpet av dagen (to egg på to knekkebrød/en posjon havregrøt/en diger posjon grønnsaker) eventuelt kan du spise ltit større posjoner til hvert måltid.

For du må finne et kosthold hvor du går i underskudd - men hvor du ikke er konstant sulten! Da går du mye saktere ned i vekt (mindre enn en halv kilo i uka) men da vil du i det minste klare å fungere i hverdagen - og du vil klare å fortsette med vekttapet over lengre tid uten at det blir et helvete:)

Husk: når man teller kalorier/slanker seg er det utrolig viktig med smart mat som metter lenge. Høres ut som du kan ha godt av å sjekke nøringsinnholdet i mange av matvarene du bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har havregryn i yoghurten. Av og til kylling i salaten. Neon ganger spiser jeg middag hjemme og da blir det noe sunt, men mer hjemmelaget. Jeg vil bare så gjerne gå ned i vekt, og som sagt gir mat med endel kalorier meg dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg ødelegger nedgangen. Jeg vil gjøre det riktig denne gangen, men hvordan vt jeg hva som er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har du spist så lite over så lang tid at om du øker matinntaket ditt og fortsette trening vil det løsne. Og det kan virke som du bør endre litt på det du inntar.

Kroppen må ha fett, enkelt og greit. Nøtter og diverse oljer er god kilde til sunt fett.

Og når du trener så mye må du passe på å få i deg nok proteiner også så du bevarer muskelen dine. Kjøtt og fisk må du ha.

Kropper som trener 5 ganger i uka trenger også karbohydrater. Det finnes grov ris, fullkornspasta osv

Men hvor mye og hva spiser du på en helt vanlig dag da? Da er det litt lettere å komme med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel for eksempel idag da, (hvor jeg føler jeg har spist litt for mye)

Frokost: Tre knekkebrød med en osteskive, og noen slurker appelsinjuice.

Lunsj: Tomatsuppe med makaroni, ca 3 dl.

Middag: 8 biter sushi med rå laks og avokado.

Mellom: bringebær og sukkererter. Rå.

Kvelds: Multigrain Cheerios (92% fiber) med ekstra lett melk.

Og siden jeg hadde en dårlig dag idag drakk jeg også en halvliter brus (jeg hadde ingen i helgen som var, så det var lov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel for eksempel idag da, (hvor jeg føler jeg har spist litt for mye)

Frokost: Tre knekkebrød med en osteskive, og noen slurker appelsinjuice.

Lunsj: Tomatsuppe med makaroni, ca 3 dl.

Middag: 8 biter sushi med rå laks og avokado.

Mellom: bringebær og sukkererter. Rå.

Kvelds: Multigrain Cheerios (92% fiber) med ekstra lett melk.

Og siden jeg hadde en dårlig dag idag drakk jeg også en halvliter brus (jeg hadde ingen i helgen som var, så det var lov).

Himmel: er det rart du er sulten og demotivert? I think not!

Det er jo masse tomme kalorier i kostholdet ditt!

Tomatsupper metter like mye om en gulerot og et glass vann(ja det fyller opp, men er sultfølelsen er tilbake etter 5 minutter).

Bringebær og sukkererter er ikke et mellommåltid om du ikke slenger bærene oppi en skyr eller drysser det over havregrøt.

Og Cheerios er bare sukker.

Tipper at du også har sprukket en del med dette "kostholdet" da blodsukkeret ditt sikkert svinger som en rabiat jojo.

(Ikke tror jeg dette er 1400 kalorier heller)

Start dagen med:

Frokost:

2-3 Ryvita med kokt egg og skinke/

En liten skål havregrøt med kanel og eple/

Lunsj:

Salat av 2 egg med kylling og grønt(finnes i ferskdisken på ICA eller lag kvelden i forveien og ta med)

Mellom: Frukt

Mellom 2:

En neve valnøtter

Middag:

Minst 200 gram kjøtt av kylling fisk, karbonadeig stekt i solsikkeolje med masse grønt og enten brun ris eller pasta(en knytteneve ferdig kokt ris/pasta er nok)

Kveld:

Eggerøre med skinke og grønt

Før trening:

1 Banan

Etter trening:

1/2 liter sjokomelk

Kun vann å drikke som tørstedrikk i hverdagene.

Ha en dag i uka der du spiser normalt frem til middag og unn deg så noe du er glad i (hjemmelaget pizza, lasagna etc) og noe snacks på kvelden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag veide jeg meg og så jeg er 300 gram mer enn sist torsdag, selv med trening og slikt kosthold jeg beskrev hver dag. Hvordan vil da mer mat få meg til å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts: Mener du at du skal ned 4 kg, eller ned til 20 i bmi? Isåfall, hvorfor akkurat 20? 24 er ikke overvektig det heller, selvom det er på "grensen". 20 da ligger du bikker på undervektig, hvorfor ikke 22-23? Burde da holde i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag veide jeg meg og så jeg er 300 gram mer enn sist torsdag, selv med trening og slikt kosthold jeg beskrev hver dag. Hvordan vil da mer mat få meg til å gå ned i vekt?

Har du ikke lest noen av tipsene du har fått her? Du spiser jo FEIL!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at jeg skrev min BMI har ingenting med hvor mye jeg vil ned. BMI 22 går helt fint det også. Og ja, jeg har lest at jeg spiser feil, men som jeg spurte om; hvordan kan mer mat føre til vekttap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg skrev min BMI har ingenting med hvor mye jeg vil ned. BMI 22 går helt fint det også. Og ja, jeg har lest at jeg spiser feil, men som jeg spurte om; hvordan kan mer mat føre til vekttap?

Riktig mat gjør deg mindre sulten, du får jevnere blodsukker og du vil sannsynligvis få mer ut av treningen. Alt dette vil gjøre at du går ned i vekt på en bedre og sunnere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett holder jeg meg på ca 1400 kcal om dagen (my fitnesspal), men noen ganger lurer jeg på om den viser riktig.

Dette er jo ditt ansvar å sjekke opp i. Mange matvarer med likt navn har ulikt innhold. Sammenlign nøyaktig de varene du spiser med det som står i fitnesspal. Eventuelt: ta et par dager og regn selv, det tar virkelig ikke mye tid hvis man først setter seg ned og gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at jeg skrev min BMI har ingenting med hvor mye jeg vil ned. BMI 22 går helt fint det også. Og ja, jeg har lest at jeg spiser feil, men som jeg spurte om; hvordan kan mer mat føre til vekttap?

Fordi du hovedsaklig spise tomme kalorier og i tillegg så spiser du mer enn du skriver her fordi du sulter deg selv og småsprekker med ting du ikke tenker over. I tillegg så vil en kropp som sulter holde på mer salter og vann.

Riktig mat og kalorier fører til at kroppen brenner på fett fremfor muskler(som den gjør ved sulting), den vil kunne yte mer på trening og du vil generelt ha mer energi til å bevege deg i hverdagen(noe som igjen fører til at du brenner mer kalorier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...