Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal (forhåpentligvis) snart søke om boliglån, og lurer litt på om det vil ha noe å si for banken at det i jobben jeg har, nesten er garantert overtidsarbeid hver måned?

Jeg har vært der i 3 mnd nå og har jobbet rundt 60 timer overtid så langt - i noen perioder mer enn andre så klart. Men i det store og det hele så vil det alltid være behov for overtid i den jobben, da vi har frister og deadlines som skal overholdes hver måned.

Er dette noe som vil telle positivt (eller i det hele tatt?) for banken når jeg skal søke om lån? Tenker da spesielt på muligheten for å få låne en høyere sum - det blir jo slik da at det jeg får utbetalt netto hver måned gjerne er noe mer enn hva timelønna (evt fastlønna, når den tid kommer) ligger på.

Noen som har erfaringer på eller kjennskap til dette? :)

På forhånd tusen takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, banken tar kun utgangspunkt i full jobb, regner ikke med overtidstimer, naturlig nok.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg vet også at de ikke tar med overtidstimer i utregningen, det ville være en for usikker faktor. Men om det kunne telle posivit på noen måte, få en evt litt usikker avgjørelse på en sum til å vippe i min favør, f.eks.

Det var mer det jeg tenkte på :)

• Liker 1
Skrevet

Banken hensyntok faktisk overtid da jeg tok opp mitt lån. Men så jobber jeg også i en bransje "alle" vet har masse overtid i perioder.

Skrevet

Ja, jeg tror nok du kan få en liten fordel med tanke på overtidsarbeidet. Ta med avtale om årslønn/månedslønn, og ta med lønnsslippene dine. Så viser du til differansen/overtiden. Om du kan få ned skriftlig fra sjefen at du har muligheter for å jobbe mye overtid så hadde det også vært supert.

Muligheten for å låne en høyere sum pga variabel overtid på så langt 20 timer i måneden er vel kanskje ikke særlig stor, men hvem vet. Det er nok kun banken som kan svare deg sikkert på det. Muligheten og viljen til å jobbe overtid blir i alle fall satt pris på, da det gjør deg mer betalingsdyktig.

Skrevet

Når banken regner ut hvor mye du kan betjene så bruker de et kalkulasjons system. De vil kreve lønnslipper og selvangivelse,dersom du jobber mye overtid så kan du presisere for banken at det nettopp er det. Bankene liker folk som serverer dem informasjon før de selv finner det ut.

Det vil nok gå helt fint :)

Skrevet

Husk at man ikke har lov til å jobbe mer enn 200 timer overtid i året, da, så så voldsom innvirkning vil det uansett ikke ha.

Skrevet

Husk at man ikke har lov til å jobbe mer enn 200 timer overtid i året, da, så så voldsom innvirkning vil det uansett ikke ha.

Akkurat der er det vel rimelig stor forskjell på teori og praksis, mange har fritak fra denne regelen og enda flere bryter den. I enkelte bransjer forventes det betydelig mer overtid enn som så. Sier TS at hun/han jobber mye overtid så gjør hun nok akkurat det.

TS: min erfaring er i alle fall at banken tar hensyn til det, det syns jo uansett på lønnsslippene du har med og viser banken. :)

Skrevet

Er dette noe som vil telle positivt (eller i det hele tatt?) for banken når jeg skal søke om lån?

Jeg nevnte ikke overtid når jeg søkte om lån for snart 2 år siden. Du kan nevne det men de fleste jobber nok overtid. Så det er nok fast lønn som banken tar utgangspunktet fra.

Skrevet

Nei, banken tar kun utgangspunkt i full jobb, regner ikke med overtidstimer, naturlig nok.

Det er ikke spesielt naturlig, nei. Du hjelper overhodet ikke når du gir et svar som ikke gjelder for alle banker/alle lånsøkere.

Mitt eksempel er motsatt: Jeg er konsulent i økonomibransjen i et stort selskap der overtid er 'pålagt'. Jeg tok med lønnsslipper for de siste årene, som viser en høyere lønn enn fastlønn. Dette tok banken hensyn til.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Jeg jobber i telecom-bransjen, og sitter på leveranseavdelingen i et selskap i stadig større vekst. Med stadig flere kunder og flere arbeidsoppgaver/større ansvar, så blir det noen timer overtid innimellom. Og ved månedsslutt er det så og si ALLTID overtid for min del, da vi skal få registrert alle nye kunder før ny måned begynner. I perioder med stor pågang på nyregistreringer vil det også påløpe noe overtidsarbeid, da jeg må holde meg innenfor en frist på 48 timer mht behandling av mail.

Dette er sikkert liten relevant informasjon for mange, men poenget er likevel at det ER en del overtidstimer å hente i jobben min, og med 15-20 timer overtid i løpet av en måned så er det 2500-3000 ekstra utbetalt i måneden. Noe som jo i lengden blir litt, mht nedbetaling av lån.

Men konklusjonen er vel at det uansett ikke kan skade å nevne det, og kanskje også vise til tidligere lønnsslipper. Så får det jo telle så lite eller mye det kan, når den tid kommer. :)

Skrevet

Nåja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Man kan få innvilget inntil 400 overtidstimer i året fra Arbeidstilsynet så lenge det er behov for det.

Uansett så ville jeg ikke basert lånet på at jeg hadde overtid hver måned, selv om det kanskje vil være en realitet. Det vil være bedre å faktisk kunne ha disse pengene i bakhånd hver måned. :)

Skrevet

Ja, jeg tror nok du kan få en liten fordel med tanke på overtidsarbeidet. Ta med avtale om årslønn/månedslønn, og ta med lønnsslippene dine. Så viser du til differansen/overtiden. Om du kan få ned skriftlig fra sjefen at du har muligheter for å jobbe mye overtid så hadde det også vært supert.

Muligheten for å låne en høyere sum pga variabel overtid på så langt 20 timer i måneden er vel kanskje ikke særlig stor, men hvem vet. Det er nok kun banken som kan svare deg sikkert på det. Muligheten og viljen til å jobbe overtid blir i alle fall satt pris på, da det gjør deg mer betalingsdyktig.

Kan aldri tenke meg at sjefen går med på å skrive eit slikt skriv da arbeidsgiver ikkje har lov i følge arbeidsmiljøloven å planlegge med overtidsarbeid.

Skrevet

Nåja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Man kan få innvilget inntil 400 overtidstimer i året fra Arbeidstilsynet så lenge det er behov for det.

Uansett så ville jeg ikke basert lånet på at jeg hadde overtid hver måned, selv om det kanskje vil være en realitet. Det vil være bedre å faktisk kunne ha disse pengene i bakhånd hver måned. :)

Og det er det svårt få som får innvilget. Revisorer og leger er vel to av få yrkesgrupper som får dette innvilget.

Skrevet

Og det er det svårt få som får innvilget. Revisorer og leger er vel to av få yrkesgrupper som får dette innvilget.

Også en sannhet med modifikasjoner. Alle jeg jobber sammen med har lov til å jobbe 400 timer overtid i året. Dette er ingeniører i oljebransjen. Kjenner også en del ingeniører i andre bransjer som står på samme kvoten.

Skrevet

Banken går i utgangspunktet ut fra grunnlønn. Noen ganger tas det med noe ekstra. Det å ha så stort lån at en er avhengig av overtid kan være skummelt. Hva om det blir endringer i markedet eller bedriften som gjør at du ikke har mulighet til å jobbe overtid? Og hva om du blir syk slik at du ikke kan jobbe overtid?

Skrevet

Informer heller banken om at du vil de skal opprette en spareavtale tilsvarende det du har utbetalt i overtid! Det viser sparevilje og evne :-) De fleste banker tar utg.pkt i 100% stilling.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...