Gå til innhold

Er det flere som blir triste av å ikke trene og spise sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette må være verdens rareste greie, vet ikke en gang hva jeg skal kalle den. Jeg er ei jente i supefit form, sunn som juling og enorm energi.

Problemet er bare at jeg rett og slett blir lei meg, rastløs, deprimert, og smålig stygg i humøret ( les veldig ) hvis jeg ikke får brukt kroppen og trent eller vært aktiv, og spist sunt og balansert og sånn. Merka det så godt da jeg fallt på isen og klemstra foten under meg, ble stiv og øm, og måtte ta det med ro. Hele humøret sank mildest talt, jeg bare savnet å komme meg ut og trene, løfte vekter, ri en tur med venninner, være aktiv osv. Fikk jo spist sunt og variert, og balansert som jeg liker å kalle det ( litt av alt, alt med måte ), men fikk ikke brukt meg skikkelig.

Etter et par dager fikk jeg noen til å kjøre meg til et treningssenter hvor jeg fikk prøvetime så jeg kunne gjøre noen øvelser uten å bruke bena, jeg er ikke til vanlig medlem på senteret, trener i skog og mark, og med vekter hjemme.

Noen som kjenner seg igjen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også litt smådeppa, gretten og utilpass hvis jeg ikke får trent på en stund. Får litt abstinenssymptomer, hehe. Det har vel noe med endorfinene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være endorfinene man savner, det som utløser "orgasme" i kroppen når man trener, så og si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg har det faktisk omvendt :sjenert:

Blir veldig glad og snill når jeg er slappfisk (minus dårllig samvittighet for at jeg ikke trener). Og når jeg trener og spiser sunt blir jeg en hissig og aggressiv bitch. Jeg blir mye lettere irritert og jeg har en skarpere tone i stemmen. Selv om jeg liker selve treningen og føler meg ekstremt vel rett etterpå.

Når jeg er slappfisk over lengre tid blir jeg mild og blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært syk i noen uker nå, og jeg kjenner det på kroppen. Savner rushet det er i å trene, hoppe på møllen, jogge, løfte - oppnå noe. Samtidig kjenner jeg at jeg begynte litt for hardt etter jul, en 3 treninger i uken hadde vært mer en nok for meg! Ble litt mye, men nå savner jeg det! Blir også mye drittmat når jeg er syk, er liksom så lett... føler meg ganske rævva, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Japp, føler meg helt rotten om jeg ikke får trent eller laget orntlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen. Merker det godt når jeg i perioder av en eller annen grunn ikke kan spise sunt og trene.. føler meg råtten, ekkel, rastløs, usunn og generelt veldig dårlig. Blir også generelt veldig irritabel.

Det har vel med vaner å gjøre.. og at man har mer overskuddsenergi når man lever sunt, og dermed større behov for å få bruke kroppen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måten, dvs. blir deppa og trist når jeg ikke får brukt meg. Far også automatisk mer lyst på dårligere mat, mer godteri og vin enn når jeg er i aktivitet...osvosv..

Leste en bok som handlet om hvordan trening har effekt på hjernens "biokjemi", for jeg har lurt litt på hvorfor jeg har det sånn og om jeg rett og slett må tenke på trening/aktivitet som "min medisin". I tillegg til å gi velværefølelse er det veldig mye effekt fra den fysiske treningen - bla. som har en klar innvirkning på om man er deppa eller ikke. En del bruker faktisk trening som en del av behandlingsopplegget og har gode resultater med det!

Så det er ikke bare "redsel for å komme ut av gode vaner" etc. som styrer dette - vi har all grunn til å ha det sånn tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Det er vel her "man blir det man spiser" kommer fra? Usunn mat gir en usunn følelse!

Men i dagens samfunn er det veldig fokus på supermennesket - hun som har nydelig hår, trener passe, alltid vakre negler, bare spiser sunt, variert og grønt, dom har bachelor som 21åring og gifter seg som 26åring, som er balansert og går på yoga, og mediterer.

Og hver gang vi blir minnet på at vi ikke er slik, da føler vi oss mislykka/ekle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Jeg merker veldig godt forskjell i humøret mitt på de dagene jeg ikke får trent.

Blir fortere nedfor og ikke i like godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Føler meg skitten invendig hvis jeg ikke får trent / spist nogenlunde ok mat:P

Føler også at jeg forfaller veldig fort hvis jeg ikke får bevega meg og trent, og så føler jeg meg mye mer ovenpå psykisk når jeg trener jevnlig. Er mye mer avslappa i de periodene jeg trener jevnlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fryktelig rastløs om jeg ikke får rørt skikkelig på meg. Litt sånn maur-i-baken, blir smågretten og ukonsentrert. Skal ikke så mye aktivitet til før det blir bedre igjen; en liten joggetur hjelper utrolig mye!HAr ikke dårlig samvittighet eller noe om jeg ikke får trent, men blir fysisk "uggen" om det blir for rolig noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...