Gå til innhold

Handle VELDIG dyre ting på nett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan blir det med toll osv. hvir jeg handler en ting til ca 10 000kr på nett egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortollingsgebyr + moms. Alt etter varetype så er moms rundt ca 25% av varekostnaden + fraktkostnaden hos enkelte firmaer.

Aka om du bestiller for 10 000 og betaler 500 for frakten, så må du ut med fortollingsgebyr + moms av 10 500. Ca.

Finnes kalkulatorer på toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mva blir jo 2500 da. Men hva blir gebyret på når varen er såpass dyr?

Var en tollfri vare så jeg, så blir ingenting i ren tollavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du skal kjøpe. Det er forskjellige tollsatser på forskjellige varer.

eks 1:

Veske sum 10 000 NOK

Frakt sum 250 NOK

Regnestykket:

Sum før fortolling 10 250,00 NOK

Toll 0,00 NOK

Merverdiavgift (25%) 2 562,50 NOK

Slutt sum 12 812,50 NOK

eks 2:

Klær sum 10 000 NOK

Frakt sum 250 NOK

Sum før fortolling 10 250,00 NOK

Toll (10,7%) 1 096,75 NOK

Merverdiavgift (25%) 2 836,69 NOK

Slutt sum 14 183,44 NOK

Som du ser, kommer det an på hva du kjøper. Husk at det også bare er toll og MVA avgift når du kjøper fra utlandet. :-)

Denne er fin å regne ut med; LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du skal kjøpe. Det er forskjellige tollsatser på forskjellige varer.

eks 1:

Veske sum 10 000 NOK

Frakt sum 250 NOK

Regnestykket:

Sum før fortolling 10 250,00 NOK

Toll 0,00 NOK

Merverdiavgift (25%) 2 562,50 NOK

Slutt sum 12 812,50 NOK

eks 2:

Klær sum 10 000 NOK

Frakt sum 250 NOK

Sum før fortolling 10 250,00 NOK

Toll (10,7%) 1 096,75 NOK

Merverdiavgift (25%) 2 836,69 NOK

Slutt sum 14 183,44 NOK

Som du ser, kommer det an på hva du kjøper. Husk at det også bare er toll og MVA avgift når du kjøper fra utlandet. :-)

Denne er fin å regne ut med; LINK

Men det er jo også et gebyr fra posten? Fortollingsgebyr eller noe sånt det heter?

Når man handler for under tusenlapper er jo det gebyret på 120kr ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo også et gebyr fra posten? Fortollingsgebyr eller noe sånt det heter?

Når man handler for under tusenlapper er jo det gebyret på 120kr ca.

Det dyreste gebyret jeg har fått av posten hva angår fortollingsgebyr var på rundt 200,- og det var på en vare som kostet langt over 1000 lappen.

Ellers har jeg liten erfaring med det, da jeg bare handler klær, sko og vesker over nettet og når det er snakk om flere lapper er det som oftes fra sider som allerede legger til alt av avgifter etc. i sluttsummen på nettsiden, på den måten har jeg bare fått pakken på døren, ferdig med det.

Ellers er det jo sånn at det kommer an på hvilket selskap pakken kommer med, hvis den kommer med ups, dhl o.l så er det jo ikke posten som står for fortollingen, det har ihvertfall aldri vært det hos meg. Da får jeg bare en regning i posten en uke eller to etter med restbeløpet, altså skatter og avgifter. Hvis du er veldig bekymret for det, synes jeg du skal ta en tlf til posten og høre med dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, fortollingsgebyret er egentlig grunnen til at jeg sjelden går over 200-kronersgrensa. Det er ikke selve tollen, men dette gebyret som gjør at prisen blir for høy, i allefall når man kjøper varer for 300-500 kroner på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...