Gjest Utiarbeid Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er snart nødt til å finne meg en ny deltidsstilling og ser etter jobber inntil 50%. Har vurdert barnehage men vet vel egentlig ganske lite om hvordan det fungerer nå i dag. Gikk i barnehage på tidlig 80-tall og husker jo naturligvis ganske lite. Jeg har to "svakheter" da som gjør at jeg er usikker. Jeg hater å stå opp tidlig, og jeg er ikke glad i turer ut i snøen. Og jeg svømmer ikke, men det er kanskje ikke aktuelt uansett? Gjør dette meg diskvalifisert?
Leanne Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Vel de fleste som jobber i barnehage jobber forskjellige vakter, tidligvakt, mellomvakt og senvakt. Tidligvaktene åpner bhg og går hjem tidlig, mellomvaktene kommer ofte mellom 8 og 9, senvakten begynner gjerne rundt halv 10-10 og stenger barnehagen. (tidene er jo avhenige av barnehagens åpningstider, og hvor mange ansatte det er på avdelingen, er man 4 ansatte har man gjerne mellom 1 og mellom 2 vakter) Jeg jobber i barnehage, og de fleste som jeg har jobbet sammen med liker best tidligvakter og bytter gjerne bort senvaktene sine.. Så det er sjeldent noe problem De fleste barnehager har faste utetider og alle barn er ute en eller to ganger daglig. Så du må nok regne med å være noe ute. Det å være ute sammen med barna er noe annet enn å være ute alene. Selv om du ikke liker det ene, kan det hende du kommer til å like det andre. 1
Gjest Utiarbeid Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Vel de fleste som jobber i barnehage jobber forskjellige vakter, tidligvakt, mellomvakt og senvakt. Tidligvaktene åpner bhg og går hjem tidlig, mellomvaktene kommer ofte mellom 8 og 9, senvakten begynner gjerne rundt halv 10-10 og stenger barnehagen. (tidene er jo avhenige av barnehagens åpningstider, og hvor mange ansatte det er på avdelingen, er man 4 ansatte har man gjerne mellom 1 og mellom 2 vakter) Jeg jobber i barnehage, og de fleste som jeg har jobbet sammen med liker best tidligvakter og bytter gjerne bort senvaktene sine.. Så det er sjeldent noe problem De fleste barnehager har faste utetider og alle barn er ute en eller to ganger daglig. Så du må nok regne med å være noe ute. Det å være ute sammen med barna er noe annet enn å være ute alene. Selv om du ikke liker det ene, kan det hende du kommer til å like det andre. Takker for info! Nå har jeg bare jobbet på kontor de siste årene. Der er stresset og tempoet litt hva man gjør det til selv. Hvordan er det med stress når man jobber i barnehage? Blir man sliten av at de trenger konstant oppmerksomhet, underholdning og oppsyn? Og er det utfordrende med psykopat-unger?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Takker for info! Nå har jeg bare jobbet på kontor de siste årene. Der er stresset og tempoet litt hva man gjør det til selv. Hvordan er det med stress når man jobber i barnehage? Blir man sliten av at de trenger konstant oppmerksomhet, underholdning og oppsyn? Og er det utfordrende med psykopat-unger? Ja, det kan være veldig krevende og utfordrende med "problembarn" som krever litt ekstra. Men ellers er stresset litt hva man gjør det til selv, det er ofte mulighet til å ta ting i et rolig tempo både for de ansatte og barnas skyld. Er det mye sykdom og fravær blandt de ansatte blir det selvfølgelig ekstra stress:p Men ellers er det en kjempekos jobb altså, sett bort i fra den latterlig lave lønna:( Det er mange små gleder i løpet av hverdagen!
Gjest Utiarbeid Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Ja, det kan være veldig krevende og utfordrende med "problembarn" som krever litt ekstra. Men ellers er stresset litt hva man gjør det til selv, det er ofte mulighet til å ta ting i et rolig tempo både for de ansatte og barnas skyld. Er det mye sykdom og fravær blandt de ansatte blir det selvfølgelig ekstra stress:p Men ellers er det en kjempekos jobb altså, sett bort i fra den latterlig lave lønna:( Det er mange små gleder i løpet av hverdagen! Og hva er egentlig lønna om jeg kan spørre? Har du et inntrykk av at man kan bruke de egenskapene man selv har til å forme dagene, eller er det veldig sånn "sånn gjør vi det her!"-mentalitet når man starter som ny? Du nevnte problembarn, hva med problemvoksne, er det mye styr med gale foreldre?
ferdig Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Hei. Og jobbe med barn er ofte stressende, bråkete, travelt, grisete og utrolig krevende, mange trur vi sitter på baken g drikker kaffe hele dagen, men slik er det sjelden. Det er bakdelene med dette yrket, fordelene er at du treffer så utrolig mange herlige barn og foreldre, du opplever så mye glede, respekt og tillit og dets mer du engasjerer deg dets gøyere er det. Tenk deg gleden av og møte et av de som du kaller psykopat ungene og at du, med måten du møter barnet på, respekten du viser og forbildet du er, klarer og snu det barnet! Tenkt deg ungene som ikke har det bra hjemme men som gleder seg hver dag til og møte akkurat deg, kun fordi du er du og at du er den eneste som virkelig bryr seg, i barnets øyne. Hvordan trur du det føles når du kommer på jobb og 18 unger kommer løpende for og gi deg kos, vær dag! Når foreldre kommer og takker deg fordi du har klart og forandre et barn til det positive, når foreldre forteller deg at barnet gråt masse på søndag fordi det savnet akkurat deg Ja du må trives i kulde, og regn, sol og surt. Du må tåle og svare på det samme spørsmålet gang etter gang, irritere deg over at det ene barnet igjen ikke har med lue, eller at klærne hun tisset i fremdeles henger på knaggen i posen tre dager etterpå og at en mor pirker på små ting og at en medarbeider sluntrer unna. Om du liker barn, er engasjert og føler du har noe og gi, så prøv det yrket og bli overrasket, men om du gjør dette kun fordi du trenger penger og egentlig ikke bryr deg om barn, så velg noe annet for barna fortjener absolutt noe bedre. 4
ferdig Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Og hva er egentlig lønna om jeg kan spørre? Har du et inntrykk av at man kan bruke de egenskapene man selv har til å forme dagene, eller er det veldig sånn "sånn gjør vi det her!"-mentalitet når man starter som ny? Du nevnte problembarn, hva med problemvoksne, er det mye styr med gale foreldre? noen steder har du mye frihet til og forme dagen mens andre steder får du alt tredd over ørene. som ny er det mye du må lære og mange opplever den perioden som tøff, men står du på vil du de fleste steder også få mer ansvar. trur du begynner på 260-270 nå og stiger etter alder osv.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Og hva er egentlig lønna om jeg kan spørre? Har du et inntrykk av at man kan bruke de egenskapene man selv har til å forme dagene, eller er det veldig sånn "sånn gjør vi det her!"-mentalitet når man starter som ny? Du nevnte problembarn, hva med problemvoksne, er det mye styr med gale foreldre? Det finnes krevende/overbeskyttende/spesielle foreldre ja, de møter du overalt. Om du har mulighet til å forme dagene selv kommer litt an på om du er innstilt på det. Og det kommer litt an på de du jobber med. Jeg har opplevd begge deler. Men viser du initiativ og byr på deg selv, og viser ansvar så kan du nok få bli med å bestemme selv hva dagene skal fylles med. Lønna som assistent for meg ligger på ca 130kr timen:s
Gjest Utiarbeid Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Hei. Og jobbe med barn er ofte stressende, bråkete, travelt, grisete og utrolig krevende, mange trur vi sitter på baken g drikker kaffe hele dagen, men slik er det sjelden. Det er bakdelene med dette yrket, fordelene er at du treffer så utrolig mange herlige barn og foreldre, du opplever så mye glede, respekt og tillit og dets mer du engasjerer deg dets gøyere er det. Tenk deg gleden av og møte et av de som du kaller psykopat ungene og at du, med måten du møter barnet på, respekten du viser og forbildet du er, klarer og snu det barnet! Tenkt deg ungene som ikke har det bra hjemme men som gleder seg hver dag til og møte akkurat deg, kun fordi du er du og at du er den eneste som virkelig bryr seg, i barnets øyne. Hvordan trur du det føles når du kommer på jobb og 18 unger kommer løpende for og gi deg kos, vær dag! Når foreldre kommer og takker deg fordi du har klart og forandre et barn til det positive, når foreldre forteller deg at barnet gråt masse på søndag fordi det savnet akkurat deg Ja du må trives i kulde, og regn, sol og surt. Du må tåle og svare på det samme spørsmålet gang etter gang, irritere deg over at det ene barnet igjen ikke har med lue, eller at klærne hun tisset i fremdeles henger på knaggen i posen tre dager etterpå og at en mor pirker på små ting og at en medarbeider sluntrer unna. Om du liker barn, er engasjert og føler du har noe og gi, så prøv det yrket og bli overrasket, men om du gjør dette kun fordi du trenger penger og egentlig ikke bryr deg om barn, så velg noe annet for barna fortjener absolutt noe bedre. Er ikke ute etter bare en jobb for å tjene letttjente penger nei, da hadde jeg heller valgt butikk. Derfor jeg tenker gjennom alt det kjipe først, og ikke bare tenker at det vil være lett og morsomt alltid. Det vil jo bli en overgang å ikke sitte på kontor. Kan hende jeg har godt av det og Men jeg har hørt at jeg er flink med barm og har også studert pedagogikk. Har også vikariert litt som lærer. Men ikke så vant med aldersgruppen 1-3 så er litt skeptisk til det.
Gjest Utiarbeid Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 noen steder har du mye frihet til og forme dagen mens andre steder får du alt tredd over ørene. som ny er det mye du må lære og mange opplever den perioden som tøff, men står du på vil du de fleste steder også få mer ansvar. trur du begynner på 260-270 nå og stiger etter alder osv. Du sier 260-270 mens en annen sier 130. Er det forskjell på privat eller offentlig da eller?
ferdig Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Du sier 260-270 mens en annen sier 130. Er det forskjell på privat eller offentlig da eller? i året:-)
Tussilago_2 Skrevet 1. februar 2012 #12 Skrevet 1. februar 2012 tenker h*n som skrev 260 -270 mente årslønn med 100% stilling...
fruBeist Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Jeg elsker jobben min, selv om det innebærer å bli påsnørra, påsikla, pågrått, påblødd, og påspydd. Bytting av bæsjebleier er dagligdags, og du kommer gjerne hjem fra jobb med prim i håret, og makrell i tomat på klærne, og sand i hudfolder du ikke trodde du hadde. Du må være både fredsmekler, tjener, hobbypsykolog, septiktømmer, vektløfter, kokk, servitør, ryddehjelp, sykepleier. Og besitte en tålmodighet av en annen verden! Men når 3-åringen som akkurat har slutta med bleie og hatt et uhell sier "Du er så snill med meg du, Maria. Du er bestevennen min!" når vi er på badet for å vaske, og bytte til rene klær. Eller når 1,5-åringen kommer løpende etter deg og strekker armene etter deg kun for å få kos. Når det sitter 7 barn rundt frokostbordet og smiler fra øre til øre når du kommer på jobb. Når barna kommer og spør deg banale spørsmål, fordi de vil ha av din kunnskap. Når du må jobbe med problemoppførsel, og ser at det funker. Når foreldre spør om du har bytta avdeling, fordi de ikke har sett deg på noen dager, du sier -Nei, og forelderen svarer, -Det var godt! Det gjør at jeg gleder meg til hver dag på jobb. Det gjør det å stå på kl 5 om morgenen (jeg har tullete pendlevei til jobb) går helt problemfritt. Jeg har det mye bedre nå enn jeg hadde det da jeg jobba i fotobutikk, og måtte håndtere kranglete voksne mennesker, som mente det var min feil at menneskene de hadde tatt bilde av i motlys uten blits var kølende svart. Da bytter jeg heller bæsjebleier og får prim i håret. Ungene er i alle fall takknemlig for at du vasker baken deres. Er du usikker på om barnehage er noe for deg, så meld deg som tilkallingsvikar noen plasser. Da risikerer du å fort få litt erfaring, og du står helt fritt til å si nei til vakter om det ikke passer/du ikke har lyst. Jeg er selv "tilkallings"vikar, og får jobbe masse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå