AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 jeg er 22 år, og er blitt diagnosert med så alvorlige psykiske lidelser at det er minimal sjangse for at jeg komemer til å jobbe igjen. det hele syns jeg er veldig skremmende. og det er viktig å understreke at det er forskjell på AAP og varig ufør. hvor mye har jeg krav på?
HvittHus Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Det er trist å høre at du kanskje ikke kommer deg i arbeid. Her er noen linker til Navsider om emnet. Broren min er ung ufør, og han får ca 15000 kroner i måneden i pensjon. I tillegg kan man søke bostøtte. http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re'>http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon http://www.nav.no/Pensjon/Pensjon/Beregning+av+uf%C3%B8repensjon%2C+gjenlevendepensjon+og+offentlig+AFP.1026.cms
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 jeg er 22 år, og er blitt diagnosert med så alvorlige psykiske lidelser at det er minimal sjangse for at jeg komemer til å jobbe igjen. det hele syns jeg er veldig skremmende. og det er viktig å understreke at det er forskjell på AAP og varig ufør. hvor mye har jeg krav på? Det kommer an på hvor mye beregningsgrunnlag du har rukket å opparbeide deg. Dersom du blir varig ufør når du er 22, vil du bli minstepensjonist. Legger til at det er sjelden man får uførepensjon i så ung alder dersom det ikke er snakk om psykisk utviklingshemming, men det vet du helt sikkert Minstepensjon er ca 13000- 14000 kr brutto.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Det kommer an på hvor mye beregningsgrunnlag du har rukket å opparbeide deg. Dersom du blir varig ufør når du er 22, vil du bli minstepensjonist. Legger til at det er sjelden man får uførepensjon i så ung alder dersom det ikke er snakk om psykisk utviklingshemming, men det vet du helt sikkert Minstepensjon er ca 13000- 14000 kr brutto. Kommentar til mitt eget innlegg, personen over har rett. Brutto ca 15 000 dersom du også blir beregnet som ung ufør.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 ja det er veldg trist fikk vite diagnosen i dag etter mange år med testing og vurdering på AAP. men jeg skal jobbe igjen =) det er mitt mål, om ikke mye så litt. men har da krav på et verdigt lit fordetom. men ble anbefalt å sette meg på varig trygd og ikke håpe for mye på å bli frisk. sliter enda med å ta det innover meg, jeg som er så missunelig på alle som drar på jobb og forsørger seg selv. jeg har vært i MYE tilrettelagt jobb og prøvd mye men ingenting funker desverre. det verste jeg tenker nå som jeg kommer til å bli varig ufør er at "alle" spør alltid "hva gjør du da?" "hvor jobber du" syns det er skam flaut å si jeg er ufør noen spør å graver kjempe mye videre p hvorfor jeg er ufør og andre slutter samtalen der og blir avisende det er vanskelig å være sosial og skape nye bekjentskap i denne situasjonen.
Moscato Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 (endret) ja det er veldg trist fikk vite diagnosen i dag etter mange år med testing og vurdering på AAP. men jeg skal jobbe igjen =) det er mitt mål, om ikke mye så litt. men har da krav på et verdigt lit fordetom. men ble anbefalt å sette meg på varig trygd og ikke håpe for mye på å bli frisk. sliter enda med å ta det innover meg, jeg som er så missunelig på alle som drar på jobb og forsørger seg selv. jeg har vært i MYE tilrettelagt jobb og prøvd mye men ingenting funker desverre. det verste jeg tenker nå som jeg kommer til å bli varig ufør er at "alle" spør alltid "hva gjør du da?" "hvor jobber du" syns det er skam flaut å si jeg er ufør noen spør å graver kjempe mye videre p hvorfor jeg er ufør og andre slutter samtalen der og blir avisende det er vanskelig å være sosial og skape nye bekjentskap i denne situasjonen. Korleis er det for deg når det gjeld til dømes hobbyar? Både handarbeid og meir fysiske aktivitetar er jo glimrande muligheiter til nettverksbygging, både i "det virkelige liv" og på nett. Det finst heldigvis mange ting som kan vere med på å gje livet meining sjølv om ein ikkje kan jobbe som alle andre. Håper du klarer å finne lyspunkt i situasjonen, sjølv om det er tungt Endret 1. februar 2012 av Moscato 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 jeg har kronisk insomnia i tilleg til mine psykiske lidelser, (søvn sykdommen er pga psykiske lidelsene sier legene) så er kronisk utmattet.. men klarer av å til å komme meg litt ute =) da liker jeg å gå tur med hundene og være med venner (de få jeg har igjen) jeg får veldig skyldsfølelse når jeg gjør noe aktivt(når jeg orker) fordi jeg tenker jeg heller skulle ha brukt den lille energien min til å tjene sammfunnet. jeg har nesten stemplet meg selv som snylter selv om jeg vet godt at jeg ikke er "lixom" syk.. syns alle rundt meg fortjener så mye mer en meg. så syns det er tøft å be om uføretrygd. men er det 13 000- 15 000 ,- utbetalt etter skatt eller før skatt? får ca 9000,- nå på AAP og merker jeg går i minus måned på måned, men 11 000,- utbetalt er ikke akuratt mye å leve på resten av livet. aldri råd til noe ferie eller annet :S
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 jeg har kronisk insomnia i tilleg til mine psykiske lidelser, (søvn sykdommen er pga psykiske lidelsene sier legene) så er kronisk utmattet.. men klarer av å til å komme meg litt ute =) da liker jeg å gå tur med hundene og være med venner (de få jeg har igjen) jeg får veldig skyldsfølelse når jeg gjør noe aktivt(når jeg orker) fordi jeg tenker jeg heller skulle ha brukt den lille energien min til å tjene sammfunnet. jeg har nesten stemplet meg selv som snylter selv om jeg vet godt at jeg ikke er "lixom" syk.. syns alle rundt meg fortjener så mye mer en meg. så syns det er tøft å be om uføretrygd. men er det 13 000- 15 000 ,- utbetalt etter skatt eller før skatt? får ca 9000,- nå på AAP og merker jeg går i minus måned på måned, men 11 000,- utbetalt er ikke akuratt mye å leve på resten av livet. aldri råd til noe ferie eller annet :S Dette er før skatt. Husk å søke bostøtte. Er du syk, så er u syk. Det skal mye til for å å uførepensjon så ung, og nå når det er tilfelle for deg, kan du være sikker på at alt er forsøkt. Synes du skal legge igjen den "dårlige samvittigheten" og fokusere på alt du kan gjøre. Du kan også fryse uførepensjonen dersom du vil prøve deg i arbeid senere. Å involvere seg i frivillig arbeid, trening og hundene dine er fine ting for å holde deg i aktivitet og i kontakt med andre. Lykke til
Gjest badeand1 Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Er det noe du kan spare inn på som gjør at du kan få litt mer til overs?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 tusen takk for alle svar =) jeg tenker bare slik "hva er vitsen med å betale meg masse penger og holde med i livet hvis jeg som en borger i sammfunnet aldri kommer til å kunne bidra tilbake :S " og da tenker jeg bare med ein gang snylter.. søke bostøtte? kan jeg få borstøtte om jeg bor hos kjæresten min? (jeg betaler jo han leie for å bo der lixom)
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er ikke ts, men lurer på hva som skjer når en "ung uføretrygdet" når pensjonsalderen. Får de mindre å leve av da, eller fortsetter den fastsatte utbetalingen til de dør?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #12 Skrevet 1. februar 2012 jeg må desverre ha bil da jeg ikke kan ta buss, jeg blir voldelig og agressiv når angsten min slår ut og jeg ikke kan komme meg bort, altså når jeg er sperret inne på en buss. jeg har ikke akuratt en dyr bil, bare en som går framover lixom, men forsikring og veiavgift og bompenger er så dyrt :S uten bil kunne jeg spart litt. men bilen tar alt. og så bor jeg i en stor dyr by hvor bare det å bo er svindyrt :O
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er ikke ts, men lurer på hva som skjer når en "ung uføretrygdet" når pensjonsalderen. Får de mindre å leve av da, eller fortsetter den fastsatte utbetalingen til de dør? Bruker å være forholsvis likt, men dette avhenger av sivilstatus også.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 tusen takk for alle svar =) jeg tenker bare slik "hva er vitsen med å betale meg masse penger og holde med i livet hvis jeg som en borger i sammfunnet aldri kommer til å kunne bidra tilbake :S " og da tenker jeg bare med ein gang snylter.. søke bostøtte? kan jeg få borstøtte om jeg bor hos kjæresten min? (jeg betaler jo han leie for å bo der lixom) For å kunne få bostøtte må du ha husleiekontrskt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 jeg må desverre ha bil da jeg ikke kan ta buss, jeg blir voldelig og agressiv når angsten min slår ut og jeg ikke kan komme meg bort, altså når jeg er sperret inne på en buss. jeg har ikke akuratt en dyr bil, bare en som går framover lixom, men forsikring og veiavgift og bompenger er så dyrt :S uten bil kunne jeg spart litt. men bilen tar alt. og så bor jeg i en stor dyr by hvor bare det å bo er svindyrt :O Kanskje du bør vurdere å flytte et sted der du får mer ut av pengene. På den måten skaffer du deg mer handlingsrom. 1
Gjest badeand1 Skrevet 1. februar 2012 #16 Skrevet 1. februar 2012 Må bare legge til at jeg syns du virker som en utrolig ålreit jente! ^^ 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #17 Skrevet 1. februar 2012 For å kunne få bostøtte må du ha husleiekontrskt. Ooog være folkeregisteret der:) 1
Gjest Applecore Skrevet 1. februar 2012 #18 Skrevet 1. februar 2012 Hvis økonomien er trang, så kan du skrive på selvangivelsen og be om å få skatteredusering. Da kan det være at du får ganske mye igjen på skatten.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #19 Skrevet 1. februar 2012 Må bare legge til at jeg syns du virker som en utrolig ålreit jente! ^^ tusen takk sånt varmer. vi vurdere å flytte litt ut av byen for å få mer av pengene, men så er det det å flytte fra det trygge netverket av leger og psykologer man han bygget rundt seg :S og når man ikke jobber eller studerer er det veldig vanskelig å lage nye kontakter på et nytt sted.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #20 Skrevet 1. februar 2012 tusen takk sånt varmer. vi vurdere å flytte litt ut av byen for å få mer av pengene, men så er det det å flytte fra det trygge netverket av leger og psykologer man han bygget rundt seg :S og når man ikke jobber eller studerer er det veldig vanskelig å lage nye kontakter på et nytt sted. Men dersom du engasjerer deg frivillig, trener eller er ute med hundene treffer du nye folk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå