Gå til innhold

Sliter med slitt hår, brukne hårstrå og splittede tupper og trenger hjelp:(

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trenger hjelp og tips fra andre med like erfaringer! Håret mitt er blitt veldig slitt de siste to årene, har aldri før den tid sett splittede tupper i håret mitt, er nå 20 år. Klipper meg hver 3.mnd ca, noen ganger går det kortere tid mellom hver hårklipp. Har hatt hår ned til ca midten av ribbeina i flere år, håret mitt er vanligvis ca 40-50cm langt, men ikke så tykt. Bruker kun å klippe lengdene, fordi tuppene blir aaalt for tynne hvis jeg skal gradere. Jeg har heller aldri farget håret mitt, men føner håret hver gang jeg dusjer (nesten hver dag). Da bruker jeg et varmebeskyttende skum fra Fudge, som heter Hothed, ble anbefalt den av frisør. Har også kjøpt hårkuren joico k-pak deep-penetrating reconstructor som jeg har brukt én gang i uken i kanskje to måneder nå. Synes ikke den funker noe på mitt slitte hår, den gjør det bare glattere og mykere dagen etter jeg har brukt den. Jeg tuperer håret litt hver dag jeg skal "ordne" meg, med litt osis dust it hårpudder, og sprayer såvidt litt hårspray over. Likevel er tuppene mine litt "sprøe" og spriker litt, og mange av hårstråene har splittede tupper, og brekker lett hvis jeg napper litt i dem. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få tuppene jeg hadde før, og trenger SÅRT hjelp!!!!! Synes ikke noe av det jeg har brukt penger på, funker! Så hvis noen andre har erfaringer om dette jeg sliter med, vil jeg VELDIG GJERNE ha råd og tips! :(

Endret av yaaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som opm du bør klippe deg litt kortere. Det er ikke pent når man på død og liv skal ha langt hår og så ser det ikke ut. Litt nedenfor skuldrene bør være greit.

Ikke føn håret så ofte. Håndkletørk godt og la det deretter lufttørke.

Bruke alltid balsam, det lukker skjellagene.

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som opm du bør klippe deg litt kortere. Det er ikke pent når man på død og liv skal ha langt hår og så ser det ikke ut. Litt nedenfor skuldrene bør være greit.

Ikke føn håret så ofte. Håndkletørk godt og la det deretter lufttørke.

Bruke alltid balsam, det lukker skjellagene.

Men det som er, er at hver gang jeg klipper det, klipper jeg 10 cm, og det vokser fort ut igjen. Rett etter jeg har klippet meg, er det veldig fint og tuppene er sunne fordi jeg har klippet av det slitte håret. Håret mitt er ikke slitt overalt på håret. Men etter en måneds tid blir det like slitt igjen. Greia mi med å føne håret hver gang jeg dusjer, er at håret virker tungt og ser fettete ut hvis jeg lar det lufttørke, og da føler jeg at jeg må dusje på nytt.. Bruker balsam hver gang.

Gjest Tigress
Skrevet

Men det som er, er at hver gang jeg klipper det, klipper jeg 10 cm, og det vokser fort ut igjen. Rett etter jeg har klippet meg, er det veldig fint og tuppene er sunne fordi jeg har klippet av det slitte håret. Håret mitt er ikke slitt overalt på håret. Men etter en måneds tid blir det like slitt igjen. Greia mi med å føne håret hver gang jeg dusjer, er at håret virker tungt og ser fettete ut hvis jeg lar det lufttørke, og da føler jeg at jeg må dusje på nytt.. Bruker balsam hver gang.

Eg trur du treng å få deg ein ny sveis, eg. Ein som er kort nok til at du ikkje treng å føne håret, og tynna nok til at det ikkje ser feitt ut når har du lufttørka det. Og kvar 3. månad er openberrt ikkje nok for deg.

Skrevet

MOROCCANOIL!

Min redning:)

Hvor kjøper du det og er det dyrt? :)

Skrevet

Hvor kjøper du det og er det dyrt? :)

Du får det hos enkelte frisørsalonger :)

Tror jeg betalte 299 kr, men det er et drøyt produkt!

Jeg kjøpte den i slutten av september, og jeg bruker den hver gang jeg har vasker håret. (ca. 4-5 dager i uken.) Det er fortsatt mer enn 2/3 igjen!

Gull verdt!! Håret blir silkemykt, og tuppene koser seg definitivt mer!

Skrevet

Eg trur du treng å få deg ein ny sveis, eg. Ein som er kort nok til at du ikkje treng å føne håret, og tynna nok til at det ikkje ser feitt ut når har du lufttørka det. Og kvar 3. månad er openberrt ikkje nok for deg.

kommer nok til å ha en trang til å føne håret uansett om håret er mye kortere, selv om det sliter på. Men fikk høre fra en frisørvenninne om at jeg skal få frisøren til å klippe "utpå" håret. Dette skulle fjerne slitte hårstrå som er lengre opp enn kun i tuppene. Noen som har erfaringer med dette?

Skrevet

Har du prøvd olivien olje? :)

http://nabcake.blogg.no/1327185817_enkelt_tips_til_dere_.html#comment

Prøv å gjør dette 1 gang i uken.. Kan begrense mengden sånn at du har det bare i tuppene kanskje sånn at du slipper den fete hodebunnen.

Masserer du hodebunnen godt når du sjamponerer håret så får du itilleg godt med blodomløp til hårsekkene som igjen gjør at håret får da mer næring når det vokser, kan til og med hjelpe til med veksten ^^

Skrevet

Har du prøvd olivien olje? :)

http://nabcake.blogg.no/1327185817_enkelt_tips_til_dere_.html#comment

Prøv å gjør dette 1 gang i uken.. Kan begrense mengden sånn at du har det bare i tuppene kanskje sånn at du slipper den fete hodebunnen.

Masserer du hodebunnen godt når du sjamponerer håret så får du itilleg godt med blodomløp til hårsekkene som igjen gjør at håret får da mer næring når det vokser, kan til og med hjelpe til med veksten ^^

Det har jeg ikke prøvd nei! Kanskje verdt å prøve før jeg tyr ti dyrere produkter!:) Takk for tips!:)

Skrevet

Du får det hos enkelte frisørsalonger :)

Tror jeg betalte 299 kr, men det er et drøyt produkt!

Jeg kjøpte den i slutten av september, og jeg bruker den hver gang jeg har vasker håret. (ca. 4-5 dager i uken.) Det er fortsatt mer enn 2/3 igjen!

Gull verdt!! Håret blir silkemykt, og tuppene koser seg definitivt mer!

Har hørt mye om dette, er det en hårkur? Og hvordan funker den?:-)

Skrevet

vasker du håret nesten hver dag?

Skrevet

vasker du håret nesten hver dag?

vasker håret ca 4-5 dager i uken

Skrevet

Hadde lenge de samme problemene du beskriver. For meg ble løsningen å klippe tuppene oftere, gjerne hver 6-8 uke eller så fort du ser de små hvite prikkene som gjerne kommer i tuppene før de splittes. Morroccanoil er også helt super på tørre tupper!

Skrevet

Hadde lenge de samme problemene du beskriver. For meg ble løsningen å klippe tuppene oftere, gjerne hver 6-8 uke eller så fort du ser de små hvite prikkene som gjerne kommer i tuppene før de splittes. Morroccanoil er også helt super på tørre tupper!

Tusen takk for tips og deling av erfaringer!:) Skal kjøpe håroljen fra moroccanoil så snart jeg får penger:) skal klippe vekk det slitte til helgen og begynne å bruke hårkuren to dager i uken, og begynne å bruke moroccanoil så snart jeg får lønning:) og så lurte jeg på en ting, har d hatt noen positive erfaringer med vitamintilskudd for håret?

Skrevet

Det nytter ikke å kun bruke deep penetrating reconstructor, da dette er en ren proteinkur. Man bør absolutt følge opp med fuktighetsmaske. I tillegg kan overbruk av joico masken gjøre håret sprøere, spesielt hvis du ikke har fuktmaske i tillegg...er ikke frisør, men er veldig opptatt av at håret mitt skal være sunt og derfor setter jeg meg ganske godt inn i produkter før jeg eventuelt kjøper dem, deriblant denne masken. Etter at du har tatt i denne ville jeg tatt en runde til med fuktmaske - la denne sitte på ganske lenge for å gi den tid til å trekke inn skikkelig. Dette funker veldig bra for meg, og jeg har nå midjelangt hår som er sunt og glansfult om jeg får si det selv ;)

I forhold til fet hodebunn, er faktisk Kerastase biotic-serien veldig bra. Hvis man har en ubalanse i hodebunnen skal dette hjelpe mot. Om vinteren klikker hodebunnen min og jeg blir veldig tørr samtidig som håret blir fort fett. Denne har vist seg å være redningen for akkurat det og er nå tilbake til normalen. Jeg brukte den vel 3 ganger for å komme til der jeg er nå, men allerede fra første bruk merket jeg forskjell ved at hodebunnen ikke var så stram og jeg kunne gå en dag ekstra uten vask.

Som de andre foreslår så er en olje en bra investering. Moroccanoil sin er bra, men den lukter ganske sterkt så vær sikker på at du liker den :P lykke til!!

Skrevet

Det nytter ikke å kun bruke deep penetrating reconstructor, da dette er en ren proteinkur. Man bør absolutt følge opp med fuktighetsmaske. I tillegg kan overbruk av joico masken gjøre håret sprøere, spesielt hvis du ikke har fuktmaske i tillegg...er ikke frisør, men er veldig opptatt av at håret mitt skal være sunt og derfor setter jeg meg ganske godt inn i produkter før jeg eventuelt kjøper dem, deriblant denne masken. Etter at du har tatt i denne ville jeg tatt en runde til med fuktmaske - la denne sitte på ganske lenge for å gi den tid til å trekke inn skikkelig. Dette funker veldig bra for meg, og jeg har nå midjelangt hår som er sunt og glansfult om jeg får si det selv ;)

I forhold til fet hodebunn, er faktisk Kerastase biotic-serien veldig bra. Hvis man har en ubalanse i hodebunnen skal dette hjelpe mot. Om vinteren klikker hodebunnen min og jeg blir veldig tørr samtidig som håret blir fort fett. Denne har vist seg å være redningen for akkurat det og er nå tilbake til normalen. Jeg brukte den vel 3 ganger for å komme til der jeg er nå, men allerede fra første bruk merket jeg forskjell ved at hodebunnen ikke var så stram og jeg kunne gå en dag ekstra uten vask.

Som de andre foreslår så er en olje en bra investering. Moroccanoil sin er bra, men den lukter ganske sterkt så vær sikker på at du liker den :P lykke til!!

Takk for et flott innlegg! Har du forslag til en bra fuktmaske?

Har ikke noe problem med fet hodebunn, er bare det at jeg føler at håret er lettere og renere etter føning enn lufttørking, for da får jeg ikke "løftet" hårstråene mens de tørker. Håret ligger MYE bedre når det fønes tørt (bruker ikke å føne tuppene) slik at jeg får til å ordne håret lett som ingenting.

Skal komme meg til byen imorgen og snakke med frisør og finne moroccanoil for å teste den ut:D Men hvordan skal den brukes egentlig?

Gjest kittycat
Skrevet

Tror du kan spare mye på å ikkje føne håret hver dag. Det er lettvint og man merker kanskje ikkje følgene etter en stund, men det bør du kutte ned på og prøve å finne en annen måte å få håret til å ligge fint på.

Tupering er ikkje bra og det er ikkje rart tuppene er tørre og sprøe når du bruker hårspray, siden de fleste hårsprayer gjør håret stivt.

Moroccanoil skal visst være supert, ja, men husk at ting tar tid og ikkje alt ødelagt hår bli bedre. Tror du bare tar litt sånn olje i hendene og så i håret siden det tross alt er olje og kan lett gjøre håret fett. Bare prøv deg frem, det er nok verdt det ;)

• Liker 1
Skrevet

Takk for et flott innlegg! Har du forslag til en bra fuktmaske?

Har ikke noe problem med fet hodebunn, er bare det at jeg føler at håret er lettere og renere etter føning enn lufttørking, for da får jeg ikke "løftet" hårstråene mens de tørker. Håret ligger MYE bedre når det fønes tørt (bruker ikke å føne tuppene) slik at jeg får til å ordne håret lett som ingenting.

Skal komme meg til byen imorgen og snakke med frisør og finne moroccanoil for å teste den ut:D Men hvordan skal den brukes egentlig?

Jeg har prøvd en del bra, per nå bruker jeg Redken all soft og den her helt fantastisk. Kan også anbefale Kérastase sin nutritive et eller annet - er hvit og oransje. Om sommeren bruker jeg Matrix Sun Repair Treatment som beskytter mot sol, klor og saltvann og gir masse fukt.

Oljer bør kun taes i lengdene i håret, da det kan gjøre håret fett hvis du påfører for nærme hodebunnen. Avhengig av lengden på håret trenger du 1-2 pumps med dette (jeg bruker 2), og en god huskeregel er at oljen skal i "skjørtet" = håret som kan samles i en hestehale i nakken. Ta litt på fingrene og påfør på tuppene - nederste 2cm av håret. Deretter jobber du deg oppover og greier håret med fingrene og vil da gradvis påføre mindre og mindre des nærmere nakken du kommer. De første gangene er det lett å ta i for mye, men etter noen bruk vet du hva som passer ditt hår. Apropos leave-in produkter så kan jeg også anbefale Joico K-Pak reconstruct leave-in protectant. Er et leave-in produkt som tilfører protein til håret og hindrer skade på håret med at det "lukker" hårskaftet. Jeg bruker denne hver 3. gang jeg vasker håret og oljen de andre, det funker bra for meg :) Bruker også denne kun i lengdene, da fokusert enda mer på tuppene. Hvis du er interessert, kjøp på nett er mye billigere ;)

Jeg pleide også å alltid føne håret fordi det så bare mye finere ut enn når det ble lufttørket, men jeg sluttet fordi det skadet håret og etter noen måneder så var håret like fint lufttørt som fønet :-D Vet det er vanskelig, men det er mye bedre hvis du klarer å la være med å føne håret så ofte, og hvis du gjør, husk varmebeskytter! må (bør) alltids brukes når du bruker noe varme på håret for å beskytte det mot skade. Kan anbefale mange her også, Joico, Redken og Kerastase har alle bra produkter, og liker du å føne håret er dette verdt å investere i. I stedet for å føne, kan det lønne seg å finne et bra volumprodukt slik at du bruker det i røttene fremfor varmebehandling. Favoritten er Ref. 435 volume mousse som er helt fantastisk - gir volum og hold samtidig som håret kjennes ut som hår. Ikke crispy eller klissete, og gjør ikke håret fett. Gir fint volum med kun denne, føner jeg i tillegg kan jeg få 80-talls hår :P

Beklager den lange posten, men håper nå at det var litt nyttig ihvertfall :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...