Gå til innhold

Gifte seg før man er 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) :)

Jeg og kjærestn vil gifte oss til sommeren, men jeg fyller ikke 18 før senere på året. Har hørt at man likevell kan gifte seg med tillatelse fra foresatte. Er dte noen her inne som har gjort dette? Jeg lurer på hvordann man går fram? Eller er det slik at man kan gifte seg det året man fyller 18? Vi kan vente til etter at jeg har blitt 18, men hvis det er mulig vil vi helst gjøre det til sommeren, koselig med sommerbryllup, hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er en god idé å gifte seg så ung som du er nå, uansett hvor sterk og stor du tror kjærligheten til denne kjæresten din er.

• Liker 17
Skrevet

Eller dere kan gifte dere sommeren 2013, når du er 19? Så har dere god tid til å planlegge! :) Kan jeg spørre hvorfor dere vil gifte dere så unge, og hvor lenge dere har vært sammen?

• Liker 6
Gjest Gjest_Kalia
Skrevet (endret)

Man kan gifte seg før man blir 18, men da må man ha foreldrenes godkjenning. Jeg syntes likevel dere burde vente til dere er litt eldre, skjønner at du gjerne vil få gjort det så raskt som mulig, men hvis du likevel tenker å leve resten av ditt liv sammen med han, hva spiller i så fall et par år med venting? (:

Dere er fremdeles veldig unge og er også i starten av den fasen av livet der man forandrer seg veldig og virkelig finner seg selv, derfor burde dere ikke forhaste dere inn i et ekteskap før der virkelig vet at det er det rette.

Endret av Lolita-
  • Liker 3
Skrevet

Hei hei!

Ja, jeg regnet med å få noen sånne svar, og jeg skjønner at dere lurer :) Vi har vært sammen i 4 år. Grunnen til at vi vil gifte oss nå, er fordi vi venter barn. Ellers hadde vi nok aldri gjort det! Vi ser på det som en sikkerhet i tilfelle noe skulle skje. Kan selfølgeli vente til neste år, men hvis det e rmulig i år, så ser vi ingen grunn til å vente et år :) :)

Noen som kan svare på sprløsmålet mitt?

• Liker 1
Skrevet

Skal man gifte seg før man er myndig må man ha tillatelse fra foreldre/foresatte samt fylkesmannen. (Kilde: ung.no) Fylkesmannen kan bare si en slik tillatelse dersom det er sterke grunner til det. Hva som er god noe grunn vet jeg ikke, men "har lyst til å gifte oss" holder nok ikke.

Men dere kan jo få en fin sommervielse hvis dere gifter dere sommeren etter du fyller 18. Om sommeren er det mange som vil gifte seg, og det kan være lurt å bestille kirke (om dere ønsker det) eller vigsler i god tid på forhånd, gjerne et år i forveien. Ønsker dere fest, pene klær, pynt, gullringer osv. blir det også mange utgifter. Har dere råd til dette? Siden dere er så voksne at dere skal gifte dere, så bør dere også kunne bære mye av utgiftene til bryllupet. Det er mange som er forlovet noen år mens de sparer til drømmebryllupet. Siden dere er veldig unge, så er det vel heller ingenting som haster.

Kos dere med planleggingen og lykke til med bryllup :)

• Liker 1
Skrevet

Hei Grønt blad!

Vi skal ikke ha noe stort bryllup, ingen av oss er relgiøsse så vi skal på Tinghuset og ha en liten fest etterpå for familie og venner. Men vi har et spesielt sted (familiested) vi gjerne vil ha festen, så derfor hadde det passet best på sommern. Dyre ringer og dyr kjole og sånnt er vi ikke så opptatt av, vi kjøper det vi har råd til.

Skal foreldrene min sende en søknad til fylkessmannen da? eller bør man ringe og høre først?

Skrevet

Jeg vet ikke om det å vente barn er god nok grunn for fylkesmannen, men det er mulig. Du kan jo ringe og spørre. Google "fylkesmann [navn på ditt fylke]", så finner du kontaktinfo.

Det går nok også bra om dere ikke blir gift før etter barnet er født, og da slipper dere også å styre med tillatelse fra dine foreldre og fylkesmannen :)

Skrevet

Dette svir nok, men det er ikke alle som holder sammen etter at et barn er født. De av mine venner som fikk barn når de var så unge som deg gikk fra hverandre. Jeg sier ikke at dette vil skje deg, men om det skulle skje er det ikke greit å være gift. Selv om et forhold er fantastisk må du likevel tenke over hva som kommer til å skje om det ikke varer.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mye trygghet i å skrive en god samboeravtale, og skrive testamente. Man må ikke gifte seg for å være "sikret". Og økonomisk er det kanskje best å vente til dere får spart litt, et barn koster penger! :)

"(...)men at det ved svært spesielle tilfeller og ved godkjennelse av foreldrene kan inngås ekteskap før fylte 18." http://www.ung.no/oss/ekteskap/17200.html

• Liker 1
Gjest Gjest_Kalia
Skrevet

Jeg vet ikke om det å vente barn er god nok grunn for fylkesmannen, men det er mulig. Du kan jo ringe og spørre. Google "fylkesmann [navn på ditt fylke]", så finner du kontaktinfo.

Det går nok også bra om dere ikke blir gift før etter barnet er født, og da slipper dere også å styre med tillatelse fra dine foreldre og fylkesmannen :)

En jente i klassen min giftet seg i fjor med en fyr, grunnen til at de giftet seg var fordi de ventet barn. Hun var da 17, og han var vel 20 om jeg husker riktig. Dette gikk i hvert fall helt fint (: Så vil tro at barn er god nok grunn, men jeg vet ikke.

Skrevet

En jente i klassen min giftet seg i fjor med en fyr, grunnen til at de giftet seg var fordi de ventet barn. Hun var da 17, og han var vel 20 om jeg husker riktig. Dette gikk i hvert fall helt fint (: Så vil tro at barn er god nok grunn, men jeg vet ikke.

Da stemmer det nok at man kan gifte seg når man venter barn. Jeg bare tippet :)

Skrevet

Hei! Jeg kjenner en som fikk giftet seg før hun fylte 18, grunnen der var at hun var kristen og følte ikke at det var rett å flytte inn med kjæresten før de var gift. Dette var god nok grunn så da er nok det å vente barn også god nok grunn! Jeg skjønner godt at dere vil gifte dere siden dere venter barn, jeg ville nok giftet meg etter at barnet var kommet da det kan være slitsomt å være høygravid, varm og i brudekjole. Men dette finner dere ut av :-) masse lykke til med både baby og bryllup..

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis det her er den store kjærligheten kan du vente enda en to, tre år.

• Liker 2
Skrevet

Altså, "skaden" har jo skjedd allerede, TS er jo betydelig mer knyttet til denne mannen (gutten) gjennom barnet deres enn et ekteskap noensinne kommer til å gjøre. Så da tenker jeg det faktisk er både modent og ansvarlig av dem å ville gifte seg også.

• Liker 9
Skrevet

Dere skal ha barn, det er den største forpliktelsen som finnes. Fornuftig og modent å gifte seg i deres situasjon, det knytter dere to enda tettere sammen og ekteskap gir dere en del rettigheter som gjør at dere ikke er nødt å skrive samboerkontrakt og testament osv for å sikre dere. Hvordan det gjøres rent praktisk mtp alder osv vet jeg ikke, ville bare rose deg litt for et voksent valg.

• Liker 6
Gjest "gjest"
Skrevet

Det modne hadde vært å vente med både sex og ekteskap etter at jenta hadde vært ferdig med videregående.

• Liker 3
Skrevet

Det modne hadde vært å vente med både sex og ekteskap etter at jenta hadde vært ferdig med videregående.

Er vel litt sent for dette nå, men lenge leve etterpåklokskapen!

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Er vel litt sent for dette nå, men lenge leve etterpåklokskapen!

Vel, de kan jo slippe å gjøre et feilgrep til: Nemlig å gifte seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...