Vera Vinge Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 I løpet av natta har jeg tydeligvis fått tette melkeganger i det ene brystet, og det er helt hardt, ømt og varmt på den ene siden. Jeg har gjennom dagen lagt på varme omslag, for så å massere, massert i dusjen, prioritert amming på det vonde brystet, og også pumpet meg. Og jeg syns det er like vondt og klumpene virker ikke noe mindre på meg. Pumpingen gjorde for øvrig bare at jeg ble kjempesår og begynte å blø... Noen som har andre tips å dele? Jeg skal få låne en utdrivningsspray av en venninne senere i dag, som visstnok skal hjelpe brystet i å tømmes. Jeg mistenker nemlig at grunnen til at dette har oppstått er en liten forkjølelse hos babyen. Han sover dårligere pga. dette og jeg tror han blir så trøtt når han skal spise at han ikke får spist ordentlig (i tillegg hjelper vel ikke halvtett nese) og at brystet dermed ikke blir ordentlig tømt. Jeg har hatt noe lignende tidligere, men da har det forsvunnet raskt ved massering under amming. Nå hjelper ikke dette. Er jeg for utålmodig bare, som forventer at noe skal bedre seg i løpet av en dag? Jeg blir bare veldig engstelig for at dette skal utvikle seg til brystbetennelse.
Sushi Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Skikkelig håndmelking har fungert best her. Jeg synes det er sinnsykt vondt, så mannen må gjøre det for meg Han klemmer ganske hardt, til klumpene liksom sier "popp" og melka flommer skikkelig. Huff, ikke noe godt med tette melkeganger, altså.
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2012 Nei, det er vonde saker. Nå ser det ikke ut som det er noe problem at melka ikke kommer ut, så kanskje ikke tette melkeganger er riktig begrep? Jeg prøvde uansett sånn Syntocinon-spray som skal lette utdrivningen, men merket ikke noen umiddelbar forskjell etterpå. Noen som vet hvor lenge man skal holde på med massasje, håndmelking/hyppig amming osv. før man kan forvente resultater? Begynner å føle meg litt uggen, men om det er fordi jeg er veldig søvnløs eller begynnende feber er jeg usikker på. Innser at jeg sikkert bør ringe helsestasjonen i morgen (?).
Vera Vinge Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2012 Det går forresten mye bedre med meg i dag, bare så det er sagt. Vet ikke hva som funket, men kanskje en kombinasjon av prioritert amming på det ene brystet, massasje under amming, varm dusj før amming og nesespray? Jeg våknet hvertfall helt uten klumper i dag. Håper det fortsetter sånn. Og den ugne følelsen jeg hadde i går, handlet tydeligvis om en begynnende forkjølelse og ikke brystbetennelsesfeber. 1
missLynch Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Prøv Lecithin! Funket som bare det på meg, hadde det likedan som deg, veldig vondt. Det fåes på helsekostbutikk. Man må ta opptil 2000 mg/ dag. Står om dette et sted på ammehjelpen, tror jeg 1
Piri Formis Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Sånne klumper kan vare noen dager. Man skal fortsette å tømme brystet hyppig osv til det har gått helt over. Får man feber bør man kontakte lege, ellers kan man vente å se. Er utrolig vondt med tette melkeganger. Hos meg gikk det videre til begynnende brystbetennelse med rødt bryst og feber, men fikk stoppet det der uten antibiotika. Har siden brukt lecitin i HØYE doser. Dyrt, men etter noen uker kan man gradvis trappe ned doseringen. PS: Vær forsiktig med å massere brystet før utdrivningsrefleksen har startet. Ellers kan vevet skades. Bra du er bedre!
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2012 Takk for svar, forresten, missLynch og Piri Formis. Jeg begynte med Lecithin for litt over en uke siden (dobbel dagsdose), men har hatt tette melkeganger to ganger siden det. Inkl. akkurat nå. Noen som vet hvor lenge man må bruke dette før man kan forvente noen effekt? Jeg er litt oppgitt nå, altså, når dette har skjedd fire ganger på to uker og jeg bruker et døgn med amming/håndmelking av det vonde brystet minst annen hver time (i tillegg til amming/pumping av det andre), varme omslag, lange dusjer og massasje som gjør vondt, før det har forsvunnet de andre gangene. Det er mao. veldig tidkrevende, spesielt siden jeg tror lang dusj med massasje under håndmelking før amming med nesespray er det som hjelper mest. Men lange dusjer er jo umulig når jeg har en baby som ikke å ligge alene (sovner bare på/inntil meg eller i vogn). Kan jo sette i gang med dette når mannen min kommer hjem i ettermiddag, men hvordan holde ut til da når det gjør så vondt? Skal jo amme med nesespray fram til da, men tviler på at det alene vil hjelpe. Hadde for øvrig kontakt med helsestasjonen i forrige uke og de tok en melkeprøve, som var helt fin, og ba meg fortsette med det jeg allerede gjør. Jeg vet at det ikke er så uvanlig med tette melkeganger i begynnelsen, men da jeg hadde dette de første gangene, kom det i forbindelse med at melka kom etter fødselen, og det forsvant fort. Det var først fire uker etter fødselen og de to ukene fram til nå at det har vært ordentlig vondt og krevende å bli kvitt. Jeg lurer f.eks. på om en lege har noe å bidra med her, tro? Allmenntilstanden er for øvrig god, så antar at det ikke har utviklet seg til brystbetennelse.
Sushi Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Vet ikke hvor godt dette rådet er, men det som hjalp meg var å pumpe tomt hver morgen. Da slapp jeg at puppene ble overfylte i løpet av dagen, og fikk ikke brystspreng hele tiden. Da sluttet også melkegangene å tette seg. Jeg hadde mye melk, og måtte altså pumpe hver morgen i flere måneder. Syntes det var verdt det for å kunne fortsette å amme. På den positive siden er det alltid greit å ha ekstra morsmelk i fryseren
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Vet ikke hvor godt dette rådet er, men det som hjalp meg var å pumpe tomt hver morgen. Da slapp jeg at puppene ble overfylte i løpet av dagen, og fikk ikke brystspreng hele tiden. Da sluttet også melkegangene å tette seg. Jeg hadde mye melk, og måtte altså pumpe hver morgen i flere måneder. Syntes det var verdt det for å kunne fortsette å amme. På den positive siden er det alltid greit å ha ekstra morsmelk i fryseren Jeg endte opp med en hastetime hos legen i dag siden smertene ble mer og mer intense og det ikke var mulig å få ut en dråpe. Legesekretæren mente jeg også burde bli sjekket mtp. brystbetennelse. Legen mente at mitt problem sannsynligvis også er overproduksjon og at jeg må jobbe for å få ned produksjonen som forebyggende tiltak. Han mente at løsningen på det er å amme fra samme bryst flere amminger etter hverandre, slik at det blir helt tomt, og at kroppen vil tolke det som et signal på å justere ned. Motsatt råd av hva jeg har fått på helsestasjonen, men jeg skal prøve. Legen mente det funker på kuer. Jeg er litt redd for å pumpe meg systematisk, slik du nevner, siden jeg da vil opprettholde en produksjon som er større enn hva babyen tar unna? Eller? Fikk du forresten brukt den nedfrosne melka eller var du avhengig av å amme/pumpe hele tiden? Nå skal det sies at babyen magisk nok sov videre en halvtime etter at jeg kom hjem fra legen og at jeg fikk satt med i dusjen og varmet opp brystet ordentlig før amming. Og det virker som trikset med lang dusj og påfølgende amming er det mest nyttige, for plutselig ble klumpene borte! Fantastisk! Endret 17. februar 2012 av Vera Vinge
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2012 Nå sitter jeg og leser om overproduksjon på ammehjelpen sine sider og nevner det i denne tråden dersom andre med samme problem som meg kan ha nytte av det. Ut fra hva de skriver her, anbefales det en kombinasjon av hva du gjorde, Sushi, og det jeg fikk anbefalt av legen. Når jeg leser om vanlige tegn hos mor og barn på overproduksjon, blir jeg enda sikrere på at det er det som er problemet hos meg.
Sushi Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Det høres ut som du har samme problemet som jeg hadde, ja. Overproduksjon er ikke gøy! Jeg brukte noen ganger melka på kvelden, men som regel ble den bare fryst ned. Brukte av den når mannen hadde babyen alene, samt de gangene vi hadde barnevakt. Har også brukt noe i barnemat. Har fortsatt noen liter i fryseren, men det skal vi få brukt opp etterhvert Pumpet vel så og si hver dag til vesla var 6 mnd. Da ble det mindre amming og produksjonen ble endelig tilpasset etterspørselen. :gjeiper: Har ikke hatt tette melkeganger siden jeg begynte å pumpe regelmessig, men fikk brystbetennelse én gang etter at det ble lite amming (pga. mer fast føde).
Gjest navnelapp Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Husk på at det går an å gi morsmjølk til morsmjølksentralen! Då får du låne gratis pumpe, og får boksar å ha mjølka i, og så kan du donere overskotet til nokon som verkeleg treng det.
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2012 Interessant å lese erfaringene dine, Sushi. Alt godt: Det har jeg ikke tenkt på og hvis det ender med daglig pumping som eneste utvei, bør jeg kanskje vurdere det. Fristende å beholde melka selv så jeg kan få meg noen frikvelder og mer soving etter hvert, men. Hvis jeg må pumpe så mye blir det gjerne mer enn nok til flere. Hadde bare vært greit å unngå pumping siden jeg blir så veldig fort sår når jeg pumper det vonde brystet. Det skal liksom ingenting til før jeg begynner å blø, selv om jeg ikke er sår til vanlig. Og så hadde jeg ærlig talt ikke sett for meg å skulle bli morsmelksleverandør. Trodde det var sånt som fembarnsmødre som er langt bedre utstyrt enn meg drev med. (Jada, jeg vet at melkemengde ikke henger sammen med bryststørrelse, men litt komisk at dette skulle bli et problem for meg med mine helt moderate pupper og med en mor som knapt hadde melk til å amme meg i sin tid.)
Gjest navnelapp Skrevet 17. februar 2012 #14 Skrevet 17. februar 2012 Eg leverte med min nr. 1, men ikkje med nr. 2. Det er lettare å levere når ein har eitt barn, mindre stress og mas og du leverer jo berre overskotet. :-) Eg tjente 4000 skattefrie kroner på det, pluss at eg slapp å leige/kjøpe pumpe, det får du låne gratis frå morsmjølksentralen. Pass uansett på å drikke nok, så du ikkje tørkar ut i kroppen når du har høg produksjon!
Sushi Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 Jeg hadde i alle fall nok til både meg selv og morsmelksbanken (Nå ble det ikke levering dit likevel, av andre grunner, men det er en annen sak.)
Piri Formis Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Jeg begynte med Lecithin for litt over en uke siden (dobbel dagsdose), men har hatt tette melkeganger to ganger siden det. Inkl. akkurat nå. Noen som vet hvor lenge man må bruke dette før man kan forvente noen effekt? Dobbel dagsdose holder ikke. Du skal ha ca 5000 mg i døgnet, fordelt på to doser. Hvor mange kapsler det blir avhenger av hvor sterke de er. Jeg har Solaray sine stående i skapet. En kapsel er 500 mg, som betyr at jeg trenger 10 kapsler i døgnet, 5 til frokost og 5 til kvelds. Men det kommer altså an på hvor sterke kapsler du har. På boksen jeg har står det at man skal ta 2 kapsler i døgnet, så det vil si at man tar 5 ganger anbefalt dagsdose!! Det er dyrt, men etter å ha stått på det en stund kan du gradvis trappe ned dosen hver uke med en kapsel mindre per dag til du finner riktig dose for deg. Får du tette melkeganger igjen går du opp ett hakk. En annen ting du bør tenke på er hva slags BH'er du bruker. Hvor er det du får tette melkeganger? Hvis det er på undersiden av brystet og du bruker BH med spiler bør du vurdere BH uten spiler. BH'en bør ikke stramme noe sted, det kan gi deg tette melkeganger.
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2012 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2012 Jeg tar 4000 mg i døgnet, men skal justere det opp ytterligere. Bruker en veldig myk bh uten spiler. Har for øvrig alltid ullinnlegg og er panisk opptatt av å ikke fryse på pupper, hender eller føtter. Både dag og natt. Nå er jeg for øvrig i full gang igjen, denne gang på begge bryst for første gang. Jeg innser at jeg må gjøre som Sushi, pumpe meg tom hver morgen og så amme på samme bryst flere ganger resten av døgnet. Problemet er bare at det er så vanskelig å pumpe det ene brystet. Så tror jeg må kjøpe meg elektrisk pumpe, hvis jeg ikke skal donere til melkebanken og får låne pumpe av dem. Ringer dem på mandag. Jeg har nemlig inntrykk av at det for mange er lettere å få ut melk og det også blir mindre sårt med elektrisk pumpe framfor manuell? Jeg skulle jammen meg tatt en ekstra fødsel om jeg kunne slippe dette her hele tiden, altså, for dette er vondt og vondt.
onyx Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Jeg fikk aldri til å pumpe noe særlig, ikke engang når jeg brukte sånn nesespray... Hvis du er usikker på om elektrisk pumpe er bedre (hårfin forskjell hos meg, ingenting med manuell og litt med elektrisk), så kan du leie på mange apotek ev kan du jo kontakte melkebanken ja.
Sushi Skrevet 18. februar 2012 #19 Skrevet 18. februar 2012 Jeg skulle jammen meg tatt en ekstra fødsel om jeg kunne slippe dette her hele tiden, altså, for dette er vondt og vondt. Det husker jeg at jeg tenkte også... Forhåpentligvis går det snart over! Jeg brukte Avent sin elektriske pumpe. Men er det veldig sårt og vondt, både å pumpe og amme? Du har ikke fått sopp på brystvortene i tillegg da?
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2012 Forfatter #20 Skrevet 18. februar 2012 Jeg fikk aldri til å pumpe noe særlig, ikke engang når jeg brukte sånn nesespray... Hvis du er usikker på om elektrisk pumpe er bedre (hårfin forskjell hos meg, ingenting med manuell og litt med elektrisk), så kan du leie på mange apotek ev kan du jo kontakte melkebanken ja. Takk for tipset om apoteket. Jeg får til å pumpe helt greit på det ene brystet til vanlig,men ikke det andre. Nå som det er tett på begge,får jeg ut lite i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå