Gå til innhold

Din beste grønnsakssuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger nyskapende tips :)

Når jeg lager grønnsakssuppe bruker jeg poteter, gulrøtter, buljong og purreløk. Av og til putter jeg stekte pølsebiter oppi.

Hva gjør for at den ikke skal være så fryktelig kjedelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trenger nyskapende tips :)

Når jeg lager grønnsakssuppe bruker jeg poteter, gulrøtter, buljong og purreløk. Av og til putter jeg stekte pølsebiter oppi.

Hva gjør for at den ikke skal være så fryktelig kjedelig?

du bruker flere og andre typer grønnsaker, bønner, linser, krydder... Bare bruk fantasien, det meste passer i grønnsaksuppe! Nam!

Skrevet

Jeg bruker poteter, gulrøtter, chili, hvitløk, purre, vårløk, røkte kjøttpølser, kålrot, ingefær +++. Gooodt og sterkt :nigo:

Skrevet

Det aller beste er å koke suppe på ordentlig kraft, det smaker hundre ganger bedre enn vanlig buljong. Det er ikke noe jeg tar meg tid til i hverdagen, men det hender jeg gjør det i helgene. Jeg fryser av og til ned bein og kjøttrester - alt fra grillkyllingskrog til kotelettbein (både fra rå koteletter hvor jeg har skjært vekk mesteparten av kjøttet, til restene etter en kotelettmiddag), fett og kjøttslintrer man skjærer vekk kan også brukes. Dette kokes med salt, grønnsaker i fine terninger og urter i en time eller to.

Når det gjelder grønnsaker er sellerirot favoritten, den setter utrolig god smak. Andre grønnsaker/urter som smaker mye og som ikke er like vanlige i suppe er fennikel, søtpotet, persille, dill, spinat, hvitløk, chili, ingefær og flere. Røde linser er godt og sunt. De koker litt i stykker etter en stund, men det er bare bra siden det gir suppa en god konsistens. Kokte byggryn er også godt, men det er vel mer pga konsistens enn smak.

Skrevet (endret)

Enig i at sellerirot er supergodt i suppe! Litt kålrabi også. Og har du noen rester fra pinnekjøtt, så er det helt fantastisk å bruke i suppe, gir virkelig mye og god smak!

Endret av Rumle
Skrevet

Pingting: Har du prøvd kraften fra Jacobs? En boks (?) holder ihvertfall tre ganger, så fryser ned det jeg ikke bruker i plastposer. Til rundt 30 kr stk, blir det ikke så dyrt og det smaker som hjemmelaget (ingen tilsetningsstoffer).

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips :) :)

Jeg skal jammen meg begynne å fryse ned bein-rester jeg også. At jeg ikke har tenkt på det før :sjenert:

Hvordan gjør man det med hvitløk? Skjære små biter eller hele fedd? Hva med ost, krutonger etc? Bacon? Fant ikke linser på butikken igår. Letet som en tulling :klo:

Jeg er meget skeptisk til ingefær da jeg hadde en helt grusom periode med graviditet og kvalme..

-ts

Skrevet

Pingting: Har du prøvd kraften fra Jacobs? En boks (?) holder ihvertfall tre ganger, så fryser ned det jeg ikke bruker i plastposer. Til rundt 30 kr stk, blir det ikke så dyrt og det smaker som hjemmelaget (ingen tilsetningsstoffer).

Er ikke så redd for tilsetningsstoffer jeg da - så lenge de brukes for smakens eller matkvalitetens skyld og ikke for å gjøre den så billig som mulig/skjule billig smak/etc.

Uansett: ja, den er god, enig! Har bare prøvd den med fiskekraft så langt riktignok, men den var ihvertfall god! Bra tips for tidsklemmefolket (eller de late, jeg er ofte en av dem) :)

TS: når jeg bruker hvitløk pleier jeg å skjære den i tynne skiver. Men det funker sikkert helt fint å hakke også, eller å presse den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid byggryn i grønnsaksuppa!

Også liker jeg å lage minestrone-aktige grønnsaksupper, med gulrot, hakket stangselleri, hvitløk, hakket løk, tomater og små pastabiter. Gjerne også med chili og litt rødvin ... og fersk basilikum og parmesan på toppen.

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Men skal ikke grønnsakssuppe kun ha grønnsaker da?  Og kjøtt og pølser i kjøttsuppe og betasuppe?

Anonymkode: b8080...19f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En mix av god grønnsakskraft, frossen amerikansk blanding, veldig finhakket spinat, ingefær, løk, selleri, litt chilli, litt ekstra gulrot, litt krydder, og nudler brekket i små biter. 

Har som regel brytebrød til :)

Anonymkode: 586ef...ebd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...