Gå til innhold

To skåler med havregryn hver dag


Gjest Tessaa

Anbefalte innlegg

Haha, Jeg har blitt hekta på havregryn i det siste! Har spist det både til frokost og lunsj, med melk . Hver dag.

Er dette er en dum ting dersom man skal ned i vekt?

Endret av Tessaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei pakke, ja.

Et par skåler, nei.

Jeg spiser alt som ikke "er lov" i slankeverden hver eneste dag; havregryn, valnøtter, bananer, rosiner, avocado, etcetc.

Går overhodet ikke opp i vekt av det.

Om du må ned i vekt av helsemessige årsaker ville jeg heller ha lagt inn en ekstra treningsøkt og spist normalt sunt enn å fintelle kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Jeg har blitt hekta på havregryn i det siste! Har spist det både til frokost og lunsj, med melk . Hver dag.

Er dette er en dum ting dersom man skal ned i vekt?

Det kommer selvfølgelig helt og holdent an på hvor mye du spiser resten av dagen, og hvor aktiv du er. Det er hvor mange kalorier du spiser vs hvor mange du forbrenner, som har noe å si når du skal ned i vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst spørsmål. Du sier jo ingenting om ditt totale kalorinivå.

To skåler havregryn kan være for lite. Kanskje du kan spiser tre, eller til og med fire skåler hver dag.

På en annen side kan to skåler også være altfor mye.

Alt avhenger av hva du spiser totalt sett. Er ikke det temmelig innlysende da??? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst spørsmål. Du sier jo ingenting om ditt totale kalorinivå.

To skåler havregryn kan være for lite. Kanskje du kan spiser tre, eller til og med fire skåler hver dag.

På en annen side kan to skåler også være altfor mye.

Alt avhenger av hva du spiser totalt sett. Er ikke det temmelig innlysende da??? :klo:

Takk for svar :) jo skjønner det. Men vet ikke mitt totale kalorinivå. Går minst en halvtime hver dag og trener kondisjon noen ganger i uka som jogging og svømming. Vet ikke hva slags info jeg kan gi mer enn det. Spiser en middag og kveldsmat i tillegg. Men det er vel vanskelig å svare på det når jeg ikke har mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei pakke, ja.

Et par skåler, nei.

Jeg spiser alt som ikke "er lov" i slankeverden hver eneste dag; havregryn, valnøtter, bananer, rosiner, avocado, etcetc.

Går overhodet ikke opp i vekt av det.

Om du må ned i vekt av helsemessige årsaker ville jeg heller ha lagt inn en ekstra treningsøkt og spist normalt sunt enn å fintelle kalorier.

Takk for tips! Det er en fin ide :) får bare fortsette å spise det jeg vil og trene. Jeg spiser også ganske mye forskjellig, men går verken opp eller ned av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) jo skjønner det. Men vet ikke mitt totale kalorinivå. Går minst en halvtime hver dag og trener kondisjon noen ganger i uka som jogging og svømming. Vet ikke hva slags info jeg kan gi mer enn det. Spiser en middag og kveldsmat i tillegg. Men det er vel vanskelig å svare på det når jeg ikke har mer info.

Da tar du frem kjøkkenvekta og finner det ut. ;)

Det er umulig for noen her inne å si hvorvidt to skåler havregryn pr dag er for mye, når vi ikke vet noe mer enn hva du sier her. Middag og kveldsmat kan være så mangt, alt avhengig av matvarer og mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er havregryn usunt hvis man skal ned i vekt?

Hva mener du?

Hvorvidt en matvare er usunn eller ei har ingenting med slanking å gjøre. Noe som er sunt når man ikke skal ned i vekt, er da like sunt når man skal ned ivekt!

Er så lei at folk blander sammen hva som er SUNT med hva man skal spise når man SLANKER SEG. Dette er to forskjellige ting! Det ene har med næringsstoffer å gjøre, det andre har med næringsmengde å gjøre.

Det går an å slanke seg på usunn mat, og det går ann å holde vekten, eller til og med legge på seg, av sunn mat.

Så det du lurer på er kanskje om havregryn er sunt? Svaret på det vil variere avhengig av hvem du spør. Noen mener kornprodukter er lite gunstig for vår helse, andre mener det er supert.

Om du kan spise havregryn når du vil ned i vekt? Selvsagt. Du kan spise McDonaldsmat og sjokolade også, om du så ønsker. Det som gjør at du går ned i vekt er nemlig hvor mange kalorier du totalt sett får i deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden vært av oppfatningen at du kan spise mer av havregryn enn andre matvarer (alt med måte selvsagt, snakker ikke om enorme menger), men etter å ha lest de første innleggene begynte jeg å lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du frem kjøkkenvekta og finner det ut. ;)

Det er umulig for noen her inne å si hvorvidt to skåler havregryn pr dag er for mye, når vi ikke vet noe mer enn hva du sier her. Middag og kveldsmat kan være så mangt, alt avhengig av matvarer og mengder.

Høyde er 167 og veier 57.8 ca. Men sier meg ikke så mye om hvordan jeg skal spise og hvor mye. Men takk for tips uansett :sol:

Endret av Tessaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hele tiden vært av oppfatningen at du kan spise mer av havregryn enn andre matvarer (alt med måte selvsagt, snakker ikke om enorme menger), men etter å ha lest de første innleggene begynte jeg å lure..

Du trodde med andre ord havregrun var noe av det minst kalorifattige du kunne spise? Og du forsøkte aldri å finne ut om dette faktisk stemte?

Om du gidder å ta deg bryet med å bruke internett aktivt og lese litt, finner du raskt ut av havregryn er langt fra kalorifrie.

Det nærmeste du kommer matvarer som kan spises i meget store mengder uten at man behøver å bekymre seg for kalorinivået, er mange typer grønnsaker. Disse er såpass næringsfattige at man kan spise nærmest så mye man vil.

Forøvrig, du spurte om havregryn var sunt... Hvordan definerer du sunt?

Høyde er 167 og veier 57.8 ca. Men sier meg ikke så mye om hvordan jeg skal spise og hvor mye. Men takk for tips uansett :sol:

Nei man blir som regel ikke født med kunnskap om ernæring, vet du. Slikt er noe man må lese seg til. Det finnes hundrevis av tråder her på forumet om hvordan man kan finne ut hvor mange kalorier man trenger pr dag og om hvordan man beregnet kaloriinntaket sitt.

Å sette seg inn i disse tingene og regne ut kaloriinnholder i det du spiser må du nok gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trodde med andre ord havregrun var noe av det minst kalorifattige du kunne spise? Og du forsøkte aldri å finne ut om dette faktisk stemte?

Om du gidder å ta deg bryet med å bruke internett aktivt og lese litt, finner du raskt ut av havregryn er langt fra kalorifrie.

Det nærmeste du kommer matvarer som kan spises i meget store mengder uten at man behøver å bekymre seg for kalorinivået, er mange typer grønnsaker. Disse er såpass næringsfattige at man kan spise nærmest så mye man vil.

Forøvrig, du spurte om havregryn var sunt... Hvordan definerer du sunt?

Jeg har ikke skrevet at jeg tror havregryn er det minst kalorifattige man kan spise, men blant de matvarene som er noenlundekalorifattige. Merk deg at jeg ikke mener havregryn ikke inneholder kalorier. Er vel det jeg definerer som sunt i denne sammenheng. Alt jeg hadde trengt til svar var et nei, ikke en nedlatende, belærende holdning.

Edit: skreiveleif.

Endret av Susih89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet at jeg tror havregryn er det minst kalorifattige man kan spise, men blant de matvarene som er noenlundekalorifattige. Merk deg at jeg ikke mener havregryn ikke inneholder kalorier. Er vel det jeg definerer som sunt i denne sammenheng. Alt jeg hadde trengt til svar var et nei, ikke en nedlatende, belærende holdning.

Edit: skreiveleif.

Vel, da tar du feil. Kalorifattig er ikke det samme som sunt. Det finnes plenty av eksempler på diverse lettprodukter og drikkevarer f.eks, som til tross for sitt lave innhold av kalorier inneholder masse annen dritt som er potensielt skadelig for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, Jeg har blitt hekta på havregryn i det siste! Har spist det både til frokost og lunsj, med melk . Hver dag.

Er dette er en dum ting dersom man skal ned i vekt?

Nei, det vil jeg ikke si ... men så lenge du får i deg nok fett, proteiner, frukt, grønt, bær, vann hver dag, så skal du ikke ha noen problem med å gå ned i vekt :)

Håper du spiser bær på grøten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan slenge litt nøtter og frø sammen med havregrynene, itillegg til deilige bær, så er det iallfall sunt og godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt med (lett)melk, kanskje halvparten vann, er sunt. Men dropp sukker! Det er også mettende, noe som gjør det til en bra frokost. Lunsj er også et viktig måltid, så dersom du spiser havregrøt til både frokost og lunsj, er det ikke dumt. Men faren er jo at du blir lei av det...

Man skal få i seg både kalorier, fett, karbohydrater, proteiner, og annet i denne kategorien. Men man bør ikke spise hvilket fett som helst, ei heller hvilke karbohydrater som helst. Og trening er bra. Sunt og variert kosthold, spise ofte, holde seg til søtsaker i helgene (ikke overdrive), og trene jevnlig, da er man på god vei til en sunn og fornøyd kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bartenina

Utrolig ufin anonym bruker oppi her ser jeg. jeg også var av den oppfatning at havregryn var slankemat. Om spørsmålet ikke blir riktig gramatisk framstillt, så kan du vel heller drite i å svare på det.

Jeg tenker spørsmålet dreide seg om det var fetende eller ikke, samme som jeg lurer på.

For når skuespiller f.eks har slanket seg til en rolle, så sier de at de spiser "bare" cottage cheese og havregryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...