Gå til innhold

Hva spiser dere med cottage cheese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så mye positivt om cottage cheese fra folk som er opptatt av å spise sunt og trene, blant annet at det inneholder mye proteiner som er godt for muskler. Siden jeg får i meg lite kjøtt om dagen grunnet veldig lite matlyst i den retningen tenkte jeg å spise litt cottage cheese, skyr osv. i stedet - for å få i meg proteiner (jeg trener en del, og prøver å få en sterkere kropp).

Men; jeg kjøpte en boks cottage cheese før i dag, og skulle spise det nå. Det er det verste jeg har vært med på! Konsistensen og smaken er veldig ekkel! Klarte å få i meg en porsjon med druer, og en person blanda med hjemmelaget bringebærsyltetøy. Det gikk forsåvidt greit med druene, mens konsistensen kom veldig godt frem med syltetøyet.

Nå sitter jeg igjen med ca 2/3 av boksen, og aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt den. Vil ikke kaste heller. Men HVA kan jeg spise det sammen med? Er det noen som har gode råd for hvordan man kan gjøre dette smakfullt? :)

Skrevet

Har hørt så mye positivt om cottage cheese fra folk som er opptatt av å spise sunt og trene, blant annet at det inneholder mye proteiner som er godt for muskler. Siden jeg får i meg lite kjøtt om dagen grunnet veldig lite matlyst i den retningen tenkte jeg å spise litt cottage cheese, skyr osv. i stedet - for å få i meg proteiner (jeg trener en del, og prøver å få en sterkere kropp).

Men; jeg kjøpte en boks cottage cheese før i dag, og skulle spise det nå. Det er det verste jeg har vært med på! Konsistensen og smaken er veldig ekkel! Klarte å få i meg en porsjon med druer, og en person blanda med hjemmelaget bringebærsyltetøy. Det gikk forsåvidt greit med druene, mens konsistensen kom veldig godt frem med syltetøyet.

Nå sitter jeg igjen med ca 2/3 av boksen, og aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt den. Vil ikke kaste heller. Men HVA kan jeg spise det sammen med? Er det noen som har gode råd for hvordan man kan gjøre dette smakfullt? :)

Ble du ikke mett på den personen altså? ;)

Jg elsker cottage cheese, kunne sikkert spist en palle i uka. Så jeg spiser det clean. Men jeg har sett folk anbefale at du kan helle rørte bær over, altså slik at det blir mye saft, og du kan også lage det med krem, det blir nesten som riskrem. LITT krem da altså :) Og du kan ha på kanel, og havregryn, og jorbær. Jeg liker å ha i vårløk og løk, men det er kanskje enda verre for deg..

Nei, det var mine tips, men liker du det ikke så liker du det ikke, ikke tving deg i det. Og ja, cottage cheese er rikt på proteiner, det er rundt 100 kcl i 100 gram, og hele 13gram proteiner i dette, samt veldig lite fett. Veldig bra mål.

• Liker 4
Skrevet

Noen liker det i smoothie også, men det syns jeg var litt sært. Jeg syns det er best med bringebærsyltetøy.

• Liker 1
Skrevet

jeg pleier å spise det på knekkebrød, med litt syltetøy på! Spesiell konsistens, og i grunn lite smak.. Men synes det metter godt og smaker bra med syltetøy. Pleier å "knuse" CC litt, for å slippe det meste av klumper:P

Skrevet (endret)

jeg syns det er kjempegodt uansett, så jeg vet ikke om mitt råd vil hjelpe deg... Jeg pleier å blande en halv boks CC med en boks med yoplait dobbel 0-yoghurt jeg. Blåbær er favoritten, men godt med de andre også.

Du ser jo konsistensen uansett, men det smaker mer.

Ellers hadde jeg pisket to egg og blandet i cc'en der - godt som omelettfyll og fikser du ikke konsistensen kan du alltid skjøre den i stavmikseren.

Endret av Suzy
Skrevet

Cottage cheese <3

Jeg synes det er veldig godt å blande med enten jordbær eller eplemos. Kjøp frosne jordbær (ikke syltetøy) og tin dem eller lag eplemos selv, det er bare å koke eplebiter for så å mose dem, f.eks. i blender. Trenger ikke sukker.

Skrevet

Jeg spiser det på brød med litt syltetøy eller, den litt mer usunne varianten: steker opp pannekaker, blander cottage cheese med litt kanel og sukker og så bretter jeg pannekakene til firkanter fylt med cottage cheese-blandingen og lar det stå i ovnen et par minutter. Nammenam! :rodmer:

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

min favoritt:

-skjære en advokado i 2.

-ta ut steinen.

-spis littegrann av advokadoen for å gjøre "steinrommet"litt større.

-putt cottage cheese neddi "stinrommet".

-en ganske grei mengde med grillkrydder

Bon appetit! :spise:

Endret av NozMonster
Gjest scorpius
Skrevet

Elsker cottage cheese - spiser det hver dag :)

- rett fra boksen

- på knekkebrød/brød med agurkskiver + litt salt og pepper

- hvis jeg har lyst på noe godt; blander det med kanel og sukrin

- bruker det i omelett

- sammen med grønnsaker

Skrevet

Jeg bruker det ofte i bakverk, da er det fint å blande det med litt væske og stavmikse bort de største klumpene. Ellers har jeg brukt det en del til lasagne, innbakt pizza osv. Er ikke så glad i det naturell, men har hørt at det skal være kjempegodt sammen med oppskåret eple + kanel (mulig det skal litt microen, det er jeg usikker på?). Har tenkt å prøve det ut i salat (som en slags erstatning for fetaost, men regner med at det må smaktilsettes litt da) og i omelett, hørt mye bra om det! :)

Skrevet

Kan også forestille meg at det er godt å blande med soltørkede tomater, og kanskje litt vårløk og ha på skiven/ knekkebrødet. Jeg får legge det til 'må prøves'-listen ;)

Skrevet

en person blanda med hjemmelaget bringebærsyltetøy

Jeg skjønner jo at akkurat den var litt vanskelig å spise, da. :fnise:

Jeg måtte venne meg litt til CC (=cottage cheese) til å begynne med, det var ikke direkte ekkelt første gangen (men det synes jeg ikke om noe), men definitivt ikke en umiddelbar favoritt. Nå liker jeg det godt.

Det kule med CC er at det funker finfint til både søtt og salt. Med syltetøy eller bær som noen har nevnt (har du usukrede bær kan du jo bruke ganske mye av det). brødskive/knekkebrød med et lite lag CC, bananskiver og kanel er en super frokost. Men det er også godt med avocado, røkt laks, salami/skinke m.m. Og det er godt i omelett og eggerøre - kanskje det er et greit sted å begynne for deg, da er den jo ganske godt forkledt!

• Liker 1
Skrevet

jeg skjønner TS sååå godt ang den cottage cheesen.

Jeg har blitt den anbefalt og spiste med et grøss første gangen.

Men, blåbær i... da funker det.

Eller andre bær for den sags skyld.

Har akkurat spist litt med banan i. Det var ikke så gærnt.

Annonse
Skrevet

-knekkebrød

-cottage cheese

-blande tomater (små biter),balsamico dressing/eddik og pinjekjerner og litt vårløk.

-Så legge tomatblandingen oppå.

-Salt og pepper on the top, kanskje litt parmesan:)

Nom nom.

Skrevet

Jeg bruker både kanel og eple (noen ganger eplesyltetøy uten tilsatt sukker) Moser det slik at de ekle klumpene i CC'en blir nesten borte. Da kan det om du er splitter pine litt rar,minne om kald risengrynsgrøt med kanel (og litt søtt som splenda på toppen )

Gjest NozMonster
Skrevet

min favoritt:

-skjære en advokado i 2.

-ta ut steinen.

-spis littegrann av advokadoen for å gjøre "steinrommet"litt større.

-putt cottage cheese neddi "stinrommet".

-en ganske grei mengde med grillkrydder

Bon appetit! :spise:

må bare presisere at denne mixen enkli er best med en av de cottage cheesene med smak :jepp:

Skrevet

Jeg bruker å spise CC med eple, pære eller banan og litt kanel. Ellers så er det godt å blande den med litt vårløk/purreløk, salt og pepper og ha den i salaten. Funker også å bruke den som "fyll" i diverse middagsmat, feks omelett, lasagne, pannekaker etc.

Jeg var heller ikke helt fan i starten, men nå synes jeg det er kjempegodt!

Skrevet

Med pærebiter - ingenting slår det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...