Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier så lurer jeg på om arbeidsgiver kan pålegge meg å ta 3 ukers sammenhengende ferie? For jeg ønsker egentlig bare å ta 2.. Og ta en uke på våren og en på høsten i stedet.

I fjor ble jeg mer eller mindre pålagt, mener at sjefen viste meg at det sto i ferieloven.. Jeg har prøvd å søke masse på nett, men kan ikke finne det igjen noe sted! Så da lurer jeg på om regelen er slik at jeg MÅ?

Ferieloven er vel egentlig for å passe på oss ansatte, og de fleste vil kanskje ha 3 uker sammenhengende, men ikke jeg!

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På stående for trodde jeg også man hadde krav på, og ikke plikt til 3 sammenhengende i hovedferieperioden.

jeg har aldri hatt tre da.

Gjest Spinell
Skrevet

Det er arbeidsgiver som har siste ord når det gjelder fastsettelse av ferien. Ferieavviklingen skal drøftes, men til syvende og sist får du ferie når det passer arbeidsgiver. Dersom virksomheten f.eks har stengt noen uker på sommeren kan du ikke kreve å jobbe da, med argument at du har mer lyst til å ha fri et annet tidspunkt.

Men du har rett i at det ikke står i ferieloven at du er pålagt å ta ferie tre uker på sommeren. Du har rett til å kreve tre uker sammenhengende fri i perioden 1.juni - 30. sept, men dersom du selv ønsker det, og det passer for arbeidsgiver, kan ferien deles opp annerledes. (Ferieloven, bl.a. §7)

Skrevet

Som Spinell sier, så har arbeidsgiver styringsrett på ferien din innenfor rammene av Ferieloven. Så ja, arbeidsgiver kan pålegge deg tre uker sammenhengende ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...