Trulte:-) Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Dette er sikkert et kjempeteit spørsmål, men... Hvordan er det egentlig med amming hvis mor blir syk? Hvis jeg f.eks får influensa/omgangssyken, ammer jeg bare som vanlig eller er det virus/bakterier som kan gå i melka?
Gjest Marmot Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Nei, du skal amme som normalt, så lenge du klarer/orker, og ellers få så mye avlastning du kan.
*Frida* Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Enig med Marmot. Virus og bakterier smittar hovudsaklig som luftsmitte. Melka inneheld dessutan dine antistoffer, som stadig blir oppdaterte. Ha god håndhygiene! Eg har halsbetennelse, og har prata med både helsesøster og lege i den forbindelse. Pass på å drikke vatn, og amme så ofte som du plar. Det kan godt vere du får litegranne mindre melk om du er (ganske) sjuk, særlig om babyen får ei flaske og to medan du er sjuk. Unngå derfor flaske om du klarer å amme. Melkemengda jobbar babyen opp igjen når du er frisk, ver forberedt på eventuelle økedøgn. God bedring!
sivjune Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Du kan til og med amme med brystbetennelse, der bakteriene faktisk er i melka
Gjest Marmot Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Det man bør være obs på er at det kan være veldig smertefullt å amme hvis man har høy feber, man blir jo generelt øm i huden da. Og det er helt greit å gi en flaske innimellom når ting ikke er som de pleier, de aller fleste klarer fint å justere opp igjen melkemengden etter at sykdomsperioden er over.
tiini Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 nei, du smitter ikke barnet, hvis det var det du tengte på? Men det kan være ubehagelig for deg hvis du ammer når du er febersyk, så det må du bare kjenne på selv:)
Trulte:-) Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2012 Ja det var dette med smitte jeg tenkte på! Tusen takk for svar:-) er ganske forkjøla, og snørra renner. Men det er ikke vondt å amme, så jeg fortsetter bare med det! Godt å høre at det ikke er noen fare med baby!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå