Gå til innhold

Lånekassens renteslette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lav inntekt pga arbeidsledighet/sykdom i 2011 og skal søke om renteslette. Leser om reglene her: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

Men jeg er veldig dårlig på å lese slike regler, så her trenger jeg hjelp.

Først står det at

Får du rentefritak for en periode, men velger å betale i den samme perioden, vil du krympe nedbetalingstiden enda mer.

Men så står det at

Lånekassen kan uansett ikke fatte endelig vedtak før mot slutten av året etter det året du søker om rentefritak for.

Er dette selvmotsigelser, eller er det jeg som ikke forstår? For hvordan kan jeg velge å betale/ikke betale i den perioden jeg får rentefritak for hvis jeg ikke får vedtak før en halv evighet ETTER den perioden jeg eventuelt får rentefritak for?

Jeg kommer til å fortsette å ha lav inntekt i året som kommer og skulle gjerne betalt mindre på lånet, men dette forstår jeg meg ikke på. Og tidligere telefonsamtaler med Lånekassen gjør at jeg ikke har så stor tro på at jeg forstår mer om jeg ringer dem. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rentefritak og betalingsutsettelse er to forskjellige ting. Hvis du ikke kan betale, må du søke om betalingsutsettelse i forkant av de aktuelle forfallene. Du kan søke om betalingsutsettelse for inntil to forfall av gangen på Dine sider (ligger under Søknader).

Rentefritak skjer alltid i ettertid etter at du har dokumentert årsak og varighet, og Lånekassen har sjekka likninga di for det aktuelle året. Siden likninga ikke er endelig klar før langt utpå høsten året etterpå (oktober, samme tidspunkt som kjendisenes likningsopplysninger blir lagt ut i avisene... ;) ), tar det lang tid før du får endelig vedtak om hvor mye renter du eventuelt har fått sletta.

Hvis du velger ikke å søke om betalingsutsettelse, men betaler likevel, og så i etterkant får sletta rentene, korter du ned på nebetalingstida di. Hvis du får betalingsutsettelse, og så rentefritak for samme periode, blir det liten forskjell. Hvis du får betalingsutsettelse, men ikke får sletta rentene for perioden, blir nedbetalingstida utvida, og du må betale mer renter totalt i løpet av hele nedbetalingstida di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...