Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Håper dette kommer på riktig plass, er min første post her inne :) )

Jeg går nå Vg1 design og håndverk og lurer på om jeg kan ta et år med påbygg for å få generell studiekompetanse og deretter ta lærerutdanning.

Eller må man ha gått studiespesialisering hele veien?

Lurer også på om det er høye krav for å komme inn, og om det er veldig vanskelig. Har 4,5 i snitt nå på vg1.

Tenker mye på at som lærer så burde man jo være veldig dyktig, man skal jo tross alt lære bort noe. Og derfor om jeg i det hele tatt har en sjanse, siden jeg ikke har seksere i noen fag og regner med at det bare blir vanskeligere. Ligger på en sterk femmer i norsk, matte og naturfag.

Ønsker helst å være lærer på ungdom- eller videregående skole.

Hvilken karakter burde man ha i de fagene man underviser, og tror dere det i det hele tatt er mulig for meg?

Kan legge til at grunnen til at jeg ikke gikk studiespesialisering var fordi jeg har vært skråsikker på at jeg aldri kom til å studere, men har nå ombestemt meg.

Beklager at det ble litt mye, men hvis noen kan svare på noe av det som står her så blir jeg veldig glad og litt klokere :)

Skrevet

Ja, du kan ta påbygg for generell studiekompetanse. Sist jeg sjekket var minstekravet 3 i norsk, engelsk og matte.

Så har du valget mellom allmenlærer på lærerhøyskole (tre eller fire år?) eller lektor på universitet. Her ligger snittene mellom 3 og 5, tror jeg, avhengig av skole og linje.

Skrevet

Takk for svar!

Minimum karakter 3 i matte, norsk og engelsk blir neppe et problem tror jeg. :)

minst 35 skolepoeng (alderspoeng og tilleggspoeng teller IKKE med)
Hva menes med skolepoeng? Er det bare snittkarakteren gange 10? Sånn at hvis jeg går ut av vg3 påbygg med 4,2 så er det 42 skolepoeng?
Skrevet

Takk for svar!

Minimum karakter 3 i matte, norsk og engelsk blir neppe et problem tror jeg. :)

Hva menes med skolepoeng? Er det bare snittkarakteren gange 10? Sånn at hvis jeg går ut av vg3 påbygg med 4,2 så er det 42 skolepoeng?

Stemmer det. :)

Skrevet

Jeg gikk allmenn påbygg 2010-2011, å forbred deg på MYE jobbing. Mye pensum skal inn på en gang, og lærerne raser gjennom kapitlene for å få gjort mest mulig. Ingen skoler jobber likt. På en skole med påbygg hadde prøver og lekser HVER dag, vanskelige studieteknikker og lange dager (08-15). Mens min skole hadde mer innleveringer(skriv om forskjellen på antikkens roma og hellas(?)), å lever inn om 5 dager. Vi hadde nesten bare fremføringer, å gikk gjennom alt pensum muntlig, fikk oppgaver vi skulle gjøre men hadde nesten aldri lekser.

Og det er ikke vanskelig å komme inn på påbygg. :) Allmenn lærerfag MÅ du ha 3 i norsk og matte i stanpunkt.

Skrevet

Så har du valget mellom allmenlærer på lærerhøyskole (tre eller fire år?) eller lektor på universitet. Her ligger snittene mellom 3 og 5, tror jeg, avhengig av skole og linje.

Allmennlærer er minimum 4 år, på høyskole eller universitet. Jeg studerer selv på UiS (den gamle lærerutdanningen, ikke den nye GLU de har startet med nå). Anbefales:)

Matten var det veldig mange som strøk i, men de har endret den nå. 1.-7.klasse-matten skal visst være ganske ok.

Dersom du kommer deg gjennom 3.året og får studiekomp. tror jeg allmennlærerutdanningen skal gå ok med innsats og riktig holdning. Lektorprogrammet vet jeg dessverre lite om.

Skrevet

Og det er ikke vanskelig å komme inn på påbygg. :) Allmenn lærerfag MÅ du ha 3 i norsk og matte i stanpunkt.

Det er ganske vanskelig nå pga de legger ned påbygg i veldig høyt tempo. Før var det påbygg "overalt" og superenkelt å komme inn, men nå er det såpass få plasser tilgjengelig at det er kamp om beinet! Hvertfall i min kommune er det slik, man må ha et rimelig høyt snitt for å i det hele tatt komme inn på påbygg.

Skrevet

Det er ganske vanskelig nå pga de legger ned påbygg i veldig høyt tempo. Før var det påbygg "overalt" og superenkelt å komme inn, men nå er det såpass få plasser tilgjengelig at det er kamp om beinet! Hvertfall i min kommune er det slik, man må ha et rimelig høyt snitt for å i det hele tatt komme inn på påbygg.

Ja veit, de styrer med det her i Stavanger.

Skrevet

Vil anbefale deg å bli faglærer. Ta et par fag, ett med mellomfag og ett med master pluss ppu. Da stiller du mye sterkere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...