Gå til innhold

Hva truer eutrofe innsjøer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Hva truer eutrofe innsjøer?

Det blir blant annet økt algevekst. Det blir lavt oksygeninnhold som medfører at fiskearter kan dø ut. Dette kan du gå inn på google og lese om.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør leksene dine selv!

Øøøøh? Hva i alle dager får deg til å tro at det er en lekse for meg? Det er det altså ikke. Man kan vel lure oppriktig på andre spørsmål enn lekser i blant? Og jeg er for gammel til å ha "lekser"...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir blant annet økt algevekst. Det blir lavt oksygeninnhold som medfører at fiskearter kan dø ut. Dette kan du gå inn på google og lese om.

Takk!

Jeg har prøvd å søke for å finne litt god info om temaet, men fant ikke noe særlig. Kun hva en eutrof innsjø er og litt om sur nedbør, men jeg synes det var litt snevert.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk!

Jeg har prøvd å søke for å finne litt god info om temaet, men fant ikke noe særlig. Kun hva en eutrof innsjø er og litt om sur nedbør, men jeg synes det var litt snevert.

ts

Her litt mer utfyllende info:

"eutrof innsjø"

Store norske leksikon

Realfag

Vannlære

Limnologi

Etymologi: av gr. 'velnært, næringsrik'

eutrof innsjø, innsjø som har god tilførsel av næringssalter og derfor en rik produksjon av planter, både av planteplankton og høyere planter. En av hovedtypene i limnologisk klassifikasjon av innsjøer; motsatt: oligotrof (næringsfattig). Eutrofe innsjøer forekommer i naturlig næringsrike områder (områder med bergarter som gir god tilførsel av næringssalter som fosfater, nitrogenforbindelser m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...