Gjest BettyBoop Skrevet 2. februar 2012 #81 Skrevet 2. februar 2012 Ettersom de ikke kan kreve at du er tilgjengelig i ammepausene, så kan du dra til månen for den saks skyld. Du har hengt deg veldig opp i at man er nødt til å amme iløpet av arbeidsdagen, men man kan like gjerne pumpe ut måltider som ungen får imens man er på jobb, eller man kan gi MME som supplement. Tilbudet om ammefri er vel til for å gjøre det mulig å opprettholde melkeproduksjonen, og det er ingen som sier at du er nødt til å amme iløpet av arbeidsdagen for å ha krav på dette. Jeg skjønner hva du sier, men hva om jeg ikke har lyst til å sitte med en brystpumpe og pumpe meg på jobb? Og hva om jeg ikke får til å pumpe meg. Er noen som såvidt klarer å få ut noe i slike pumper.
SmallTalk Skrevet 2. februar 2012 #82 Skrevet 2. februar 2012 Jeg skjønner hva du sier, men hva om jeg ikke har lyst til å sitte med en brystpumpe og pumpe meg på jobb? Og hva om jeg ikke får til å pumpe meg. Er noen som såvidt klarer å få ut noe i slike pumper. Hvem sier at du er nødt til å pumpe på jobb? Hvem sier at du er nødt til å pumpe i det hele tatt? Ja vel, da må kanskje ungen få MME iløpet av den tiden du er på jobb, men hva så? Da kan du jo heller benytte deg av muligheten til å dra hjem en time tidligere. HVA er egentlig problemet? 1
Gjest BettyBoop Skrevet 2. februar 2012 #83 Skrevet 2. februar 2012 Hvem sier at du er nødt til å pumpe på jobb? Hvem sier at du er nødt til å pumpe i det hele tatt? Ja vel, da må kanskje ungen få MME iløpet av den tiden du er på jobb, men hva så? Da kan du jo heller benytte deg av muligheten til å dra hjem en time tidligere. HVA er egentlig problemet? barn som får mme blir lettere overvektige..
SmallTalk Skrevet 2. februar 2012 #84 Skrevet 2. februar 2012 barn som får mme blir lettere overvektige.. Det tror jeg er veldig individuelt og kommer nok mer an på gener og generelt kosthold i familien. En unge på 6-7 mnd skal uansett ha begynt å spise fast føde, så jeg ser ikke helt problemet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #85 Skrevet 2. februar 2012 Jeg ser det som et problem for jeg liker ikke at noe forstyrrer arbeidstiden, uansett hvor tilrettelagt det måtte være? Og hvis jeg skulle amme på jobb hvor skulle jeg gå å gjøre det hen? På do? Jeg skjønner hva du sier, men hva om jeg ikke har lyst til å sitte med en brystpumpe og pumpe meg på jobb? Og hva om jeg ikke får til å pumpe meg. Er noen som såvidt klarer å få ut noe i slike pumper. barn som får mme blir lettere overvektige.. Jeg ser det som et problem for jeg liker ikke at noe forstyrrer arbeidstiden, uansett hvor tilrettelagt det måtte være? Og hvis jeg skulle amme på jobb hvor skulle jeg gå å gjøre det hen? På do? Da lar du vel bare være å benytte deg av muligheten, om du bare ser på det som stress. Da er det i såfall ikke viktig nok for deg å opprettholde ammingen. Hjelpes.. Dere har vel et møterom, stillerom, kantine (nei, du må ikke sitte der når "alle" andre spiser), garderobe, kontor, lager eller whatever? Og med den siste kommentaren din der, så slutter jeg å ta deg seriøst og lar deg holde på som du vil. Å kverulere på denne måten blir bare tåpelig. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 2. februar 2012 #86 Skrevet 2. februar 2012 Da lar du vel bare være å benytte deg av muligheten, om du bare ser på det som stress. Da er det i såfall ikke viktig nok for deg å opprettholde ammingen. Hjelpes.. Dere har vel et møterom, stillerom, kantine (nei, du må ikke sitte der når "alle" andre spiser), garderobe, kontor, lager eller whatever? Og med den siste kommentaren din der, så slutter jeg å ta deg seriøst og lar deg holde på som du vil. Å kverulere på denne måten blir bare tåpelig. Nei jeg syns ikke det er tåpelig. jeg mener man skulle få lov å være hjemme så lenge man må amme, slik at man slipper ammestress og tilrettelegging. Mye lettere for menn som ikke trenger å tenke på mas og styr.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #87 Skrevet 2. februar 2012 Nei jeg syns ikke det er tåpelig. jeg mener man skulle få lov å være hjemme så lenge man må amme, slik at man slipper ammestress og tilrettelegging. Mye lettere for menn som ikke trenger å tenke på mas og styr. Mener du virkelig at damer skal få gå hjemme 12-14 måneder? Det er så lenge mange faktisk ammer. Ikke fullammer vel og merke. Om ikke, så holder det fint at damer kan gå hjemme i ca 7 mnd, da har og bør de aller fleste ha begynt med litt fast føde, og det fungerer fint med ammefri og evt redusert stilling (du har rett til begge deler) i en overgangsperiode. Hilsen mamma som fullammet i 5,5 mnd og delammet kombinert med jobb til ungen var 13 mnd.
Gjest BettyBoop Skrevet 2. februar 2012 #88 Skrevet 2. februar 2012 Mener du virkelig at damer skal få gå hjemme 12-14 måneder? Det er så lenge mange faktisk ammer. Ikke fullammer vel og merke. Om ikke, så holder det fint at damer kan gå hjemme i ca 7 mnd, da har og bør de aller fleste ha begynt med litt fast føde, og det fungerer fint med ammefri og evt redusert stilling (du har rett til begge deler) i en overgangsperiode. Hilsen mamma som fullammet i 5,5 mnd og delammet kombinert med jobb til ungen var 13 mnd. Nei jeg mener at man skulle være hjemme i ett år ihvertfall og så kunne man amme før og etter jobb etter det.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #89 Skrevet 2. februar 2012 Nei jeg mener at man skulle være hjemme i ett år ihvertfall og så kunne man amme før og etter jobb etter det. Hva er forskjellen må "12-14 mnd" og "ett år i hvertfall"? Jeg syns uansett du setter urimelige krav. Eller, du har selvsagt full rett til å være hjemme så lenge du vil, men uten at staten betaler for deg. Så løsningen er ganske enkel. 2
SmallTalk Skrevet 2. februar 2012 #90 Skrevet 2. februar 2012 Nei jeg mener at man skulle være hjemme i ett år ihvertfall og så kunne man amme før og etter jobb etter det. Det er ingen som hindrer deg i å være hjemme ett år. Du får bare ikke betalt for det. 4
Fru Filifjonka Skrevet 2. februar 2012 #91 Skrevet 2. februar 2012 Jeg synes at både mor og far burde har rett på like mange uker hver. På den måten ville det blitt tydeligere at fellesdelen faktisk er felles. Dette er hovedgrunnen til at jeg er for en tredeling av permisjonen. Ang. de ukene som er medisinsk begrunnet så burde disse kanskje kommet utenom resten av permisjonen. Da ville mor hatt en litt lengre lovfestet rett enn far, men det er tross alt mor som går gravid og føder barnet. Jeg mener også at den totale permisjonen burde vare et helt kalenderår, og at retten til barnehageplass burde hatt sammenheng med når permisjonstiden gikk ut. 1
Vera Vinge Skrevet 2. februar 2012 #92 Skrevet 2. februar 2012 Fint at man blir anbefalt å fullamme til 6mnd, og fortsatt ha brystmelk som hovednæring etter det, samt begynne med innføring av fast føde først når barnet er 6mnd. Samtidig som makslengde på 100%-permisjon for mor er til barnet er 7mnd. Fint at de som ikke vil amme og vil tidlig ut å jobbe har frihet til det, men hva med friheten til å fullamme barnet til det er 6mnd? Hadde ikke hatt nubbesjans om det ikke var for at jeg kun jobber deltid ved siden av studier, og ikke skal tilbake til studiene før bebbis er et år. Er fortsatt nattamming og amming med kun et par timers mellomrom. Og det tar litt tid å innføre fast føde nok til at måltidene erstatter amminger. *hytte med neven mot audun lysbakken!* Holder med Gro Nylander, 8mnd perm til mødre som vil fullamme. Så får heller de som ikke kan/vil amme bli så støtt de bare vil, barns behov fremfor deres følelser. Vi har utrolig gode permisjonsordninger i Norge, og det er virkelig ingenting som hindrer mor fra å være hjemme lengre enn 7 mnd. Riktignok ikke med 100% lønn, men jeg ser ikke problemet med det. Det er flott at staten oppfordrer oss til å få barn ved å legge godt til rette, men jeg mener samtidig at det blir litt rart å klage på de ordningene som er i dag (jmf. hvordan det er i andre land bl.a). Det å få barn koster penger, og økonomisk sett mener jeg man bør være i stand til å prioritere å være hjemme et par mnd ulønnet eller ta ut 80% dekningsgrad hvis man skal få barn og ikke får ting til å gå opp på annet vis (ved å lappe på permisjon med ferie og avspasering f.eks). Det blir litt drøyt etter mitt syn å tenke at det offentlige skal gi oss alt opp i hendene, for disse tingene koster masse penger å finansiere. Nei jeg syns ikke det er tåpelig. jeg mener man skulle få lov å være hjemme så lenge man må amme, slik at man slipper ammestress og tilrettelegging. Mye lettere for menn som ikke trenger å tenke på mas og styr. Igjen, dette blir enormt dyrt å skulle fiansiere i det offentlige. Og så mye styr med ammefri er det da ikke. Nei, ikke ideelt for den ansatte eller kollegaene i mange tilfeller, men likevel en veldig god ordning for den det gjelder (utrolig merkelig å tenke at staten skal gi enda lengre permisjoner fordi det er for mye "styr" for mor å dra tidlig hjem fra jobb). På min arbeisplass får man for øvrig to timer per dag. For de som bor en halvtimes reisevei unna, blir det halvannen time til amming per dag, som tas på begynnelsen eller slutten av dagen. For andre kan det fordeles på annet vis, avhengig av hva som passer for den ansatte og arbeidsplassen. For øvrig ser jeg at fedre trenger mer øremerket permisjon enn mødre, av politiske årsaker. Og hvilke normale mennesker tvinger mødre tilbake på jobb mot deres vilje seks uker etter fødsel? Da er det andre ting enn permisjonsreglene som er problemet. 3
Kosemose Skrevet 2. februar 2012 #93 Skrevet 2. februar 2012 Tråden er ryddet for persondiskusjon, spekulasjon og avsporing Kosemose, mod
Gjest MorAase Skrevet 9. februar 2012 #94 Skrevet 9. februar 2012 Jeg synes menn bør fratas alle former for krav på svangerskapspermisjon. Hva skal menn med det liksom? Ikke er de gravide og ikke ammer de.
Nique Skrevet 10. februar 2012 #95 Skrevet 10. februar 2012 Jeg har ikke barn selv ennå, men svarer likevel; Jeg ser det positive i uker forbeholdt far, fordi det er desverre slik at noen fedre lar seg overkjøre når det gjeler permisjon, evt føler seg presset til å ikke ta det grunnet press fra jobben, eller rett og slett ikke vil gå hjemme med barnet. På den andre siden burde det være unødvendig at det måtte lovfestes for at far skal få mulighet til å være hjemme med barnet, man er da virkelig 2 foreldre (somregel). Når det gjelder ammefri på jobb; det er ikke alltid dette lar seg løse, jobben min er et veldig godt eksempel. Jeg har ikke fri til lunsj, jeg har betalt lunsj hvor jeg må være tilgjengelig hvis noe skjer (og det skjer konstant), jeg er alene på jobb, vi jobber 24/7 og avløser hverandre en etter en, så da kan jeg heller ikke reise tidligere, eller komme senere. Så hva gjør man da? :klø: For meg og mannen, når den tid kommer, så må barnet være avvent når jeg skal tilbake i jobb, og det er både jeg og mannen forberedt på. At mor gjerne har lyst å gå hjemme lengre med den lille blir en helt annen ting. Dagens regler er nå engang slik de er, og vi alle vet om dem, så da bør man vel egentlig bare jobbe utifra det når man planlegger barn. Det var ikke akkurat en sjokknyhet når 12-uker til far ble innført. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #96 Skrevet 10. februar 2012 Jeg er litt på begge sider. Jeg jobber i en fagforening, og min *jobb* er å slåss for andres rettigheter i forhold til amming, fri og permisjon. Også fedres. Samtidig blir det hele litt latterlig, hvis du ser det ut fra et historisk//globalt perspektiv. Hva som er best for ens egen lille baby (som, bare for å påpeke det, er en rebelsk tenåring om noen år) bør virkelig ikke diktere statens relative generøse ordninger. Min mor hadde tre måneders ubetalt perm da jeg ble født. De fleste kvinner i verden har knapt noen perm i det hele tatt. Ut fra min jobb, mine erfaringer og også mine (relativt begrensede) tanker, så synes jeg ikke synd på norske mødre. Overhodet ikke. Uker forbeholdt far er et nødvendig onde, fordi ellers ville gutta som var litt teitere enn oss på videregående tatt over alle store posisjoner mens konemor var hjemme. Sånn er det bare.
Gjest "gjest" Skrevet 10. februar 2012 #97 Skrevet 10. februar 2012 for et mas det er på voksne mennesker pga den der permisjonen....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå