Gå til innhold

Svangerskapspermisjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ene trenger ikke å gå utover det andre her.. Jeg ser absolutt viktigheten i at far har øremerket fedrekvote. Uten dette vil aldri pappapermisjon bli "allment akseptert", ettersom det vil forventes at mor er hjemme og far jobber - punktum. Si hva dere vil, men slik er realiteten. Slik er det fortsatt med f.eks sykt barn (mor tar oftest), timer til lege/kontroll osv med barn (mor tar fri/får perm fra jobb), mor er den som oftest reduserer arbeidstiden og evt tar ulønnet permisjon f.eks i påvente av barnehageplass. At far nå "tvinges" ut i permisjon er ett skritt på veien til at det kan bli mer likt i andre deler av arbeidslivet også. Man er 2 som får et barn, og med det følger det rettigheter OG plikter.

Derimot så synes jeg ordningen med at mor MÅ starte permisjonen 3 uker før termin er håpløs. Det burde vært en annen ordning for dette. Dersom det er medisinsk begrunnet at mor må ha disse ukene, så bør det være grunnlag for en sykmelding. Det er veldig mange som går 2 uker over termindato, og som dermed mister 3-5 uker permisjon med barnet. Det er vel og bra å ha perm disse ukene, men det er ikke tid med barnet. Og føder man f.eks 2 uker før termin, så mister man den siste uken av de 3. Man burde startet permisjonen den dagen barnet ble født.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang ammerfri når man begynner i jobb er det mange i dette langstrakte landet som har 20min pluss i reisevei, ikke barebare å ta 2x30min da.

Skrevet

Hvor fikk du det fra at barn skal fullammes i 8mnd? Ingen som sier det, meg inkludert. Rådet (som jeg er enig i) er fullamming til 6mnd, så innføring av fast føde, mens morsmelk fortsatt er hovedbestanddel i kosten. Ved siden av fast føde altså.

Og morsmelk kan pumpes ut og gis på flaske, så jeg ser ikke behovet med 8 mnd permisjon øremerket mor.

(Jada, det finnes barn som ikke tar flaske og alt det der, men det gjelder ikke for alle)

• Liker 1
Skrevet

Ang ammerfri når man begynner i jobb er det mange i dette langstrakte landet som har 20min pluss i reisevei, ikke barebare å ta 2x30min da.

Joda, da starter du en halvtime senere på morgenen og slutter en halvtime før, eller tar en time på morgen/kveld.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som eg har nemnt fleire gonger, kan ein bruke ammefri til å starte seinare eller slutte tidlegare, ein må ikkje dra heim i løpet av arbeidsdagen.

Ja, som AB over også skreiv :)

Endret av imli
Gjest vet best
Skrevet

Syns ikke far skal ha lovfestet permisjon i hele tatt jeg! Mor som FØDER og AMMER.Hun skal ha permisjon! Far skal forsørge og passe på at de har det bra!

Skrevet

Syns det er flott at faren har mer lovfestet enn moren, det er mer enn nok av mødre som krever hele permisjonen!!

• Liker 2
Skrevet

Syns ikke far skal ha lovfestet permisjon i hele tatt jeg! Mor som FØDER og AMMER.Hun skal ha permisjon! Far skal forsørge og passe på at de har det bra!

Heldigvis er det ikke du som bestemmer for alle..

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det blir noe vel gammeldags da

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ammefri kan løses på mange forskjellige måter, og det er ikke gitt at man er nødt til å ta det delt opp gjennom dagen. Man kan like greit ta en ekstra time fri i lunchen eller gå en time tidligere. Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge, så du trenger egentlig bare å si hvordan du vil ha det. For de aller fleste arbeidsgivere er det like enkelt at man tar en time sammenhengende som at man ta 2x30 min iløpet av dagen.

Uansett er det stress å dra hjem for å amme dersom man bor langt unna. Hva om man må reise langt for å dra på jobb? Kanskje reise med ferge? Kanskje man ikke har bil? hva hjelper det med ammefri da?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Du, ro deg ned. Imli har faktisk kommet med ganske så praktiske og saklige løsninger på hvordan ammefri kan gjennomføres.

Hun er frekk mot meg og kaller meg indirekte dum. takk for støtten. ERr ikke alle som har kort nok reisevei til at amming kombinert med jobb kan gjennomføres.

Skrevet

Uansett er det stress å dra hjem for å amme dersom man bor langt unna. Hva om man må reise langt for å dra på jobb? Kanskje reise med ferge? Kanskje man ikke har bil? hva hjelper det med ammefri da?

Som sagt, da tar du enten en halvtime på morgen og ettermiddag, eller så starter/slutter du en time senere. Evt kan du ta 2 halvtimer i løpet av dagen for å pumpe, så kan pappaen gi flaske. Kanskje kan pappaen ta med seg ungen til jobb, så kommer han og baby seg ut en tur, samtidig som mor får ammet. Det er ikke bare sånn at man må dra hjem for å amme.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Som sagt, da tar du enten en halvtime på morgen og ettermiddag, eller så starter/slutter du en time senere. Evt kan du ta 2 halvtimer i løpet av dagen for å pumpe, så kan pappaen gi flaske. Kanskje kan pappaen ta med seg ungen til jobb, så kommer han og baby seg ut en tur, samtidig som mor får ammet. Det er ikke bare sånn at man må dra hjem for å amme.

uansett stress, pluss at man ødelegger for kolleger.

Skrevet

uansett stress, pluss at man ødelegger for kolleger.

Det er en rett du har, og hvordan sjefen din dekker opp for det skal du ikke bry deg noe om. Hvis det er viktig for deg å opprettholde ammingen etter at du begynner å jobbe, så tar du det lille stresset det blir.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er en rett du har, og hvordan sjefen din dekker opp for det skal du ikke bry deg noe om. Hvis det er viktig for deg å opprettholde ammingen etter at du begynner å jobbe, så tar du det lille stresset det blir.

Jeg tror jeg vil komme til å slutte med amming jeg da.

Skrevet

Det er ditt valg.

Skrevet

Poenget er at man ikke trenger å reise hjem i løpet av dagen, man kan like godt begynne en halvtime senere og å slutte en halvtime tidligere. Hvordan dette løses er opptil hver og en, men det er ingenting som tilsier at man er nødt til å forlate arbeidsplassen iløpet av dagen. Og ingenting som tilsier at man er nødt til å amme ungen iløpet av arbeidstiden.

Og om dette ødelegger for kollegaer eller ikke er ikke ditt problem. Det er sjefen sitt problem, og det er sjefen sitt ansvar å sørge for bemanning. Ikke noe du skal tenke på eller bekymre deg for.

Slutt å lage et så vanvittig stort problem ut av dette, for det er ikke noe større problem enn man gjør det til selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal ikke amme, men alikevel så ser jeg ikke hvorfor det skulle være så stort problem å få til det med ammefri dersom man vil ha det. Det er som sagt ikke noe større problem enn man gjør det til selv.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg skal ikke amme, men alikevel så ser jeg ikke hvorfor det skulle være så stort problem å få til det med ammefri dersom man vil ha det. Det er som sagt ikke noe større problem enn man gjør det til selv.

Jeg ser det som et problem for jeg liker ikke at noe forstyrrer arbeidstiden, uansett hvor tilrettelagt det måtte være? Og hvis jeg skulle amme på jobb hvor skulle jeg gå å gjøre det hen? På do?

Skrevet

Jeg ser det som et problem for jeg liker ikke at noe forstyrrer arbeidstiden, uansett hvor tilrettelagt det måtte være? Og hvis jeg skulle amme på jobb hvor skulle jeg gå å gjøre det hen? På do?

Ettersom de ikke kan kreve at du er tilgjengelig i ammepausene, så kan du dra til månen for den saks skyld. Du har hengt deg veldig opp i at man er nødt til å amme iløpet av arbeidsdagen, men man kan like gjerne pumpe ut måltider som ungen får imens man er på jobb, eller man kan gi MME som supplement. Tilbudet om ammefri er vel til for å gjøre det mulig å opprettholde melkeproduksjonen, og det er ingen som sier at du er nødt til å amme iløpet av arbeidsdagen for å ha krav på dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...