Gå til innhold

Svangerskapspermisjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler egentlig ikke behov for å bruke ordet "rettferdig" i denne sammenheng. Jeg mener at fedrekvoten trengs i forhold til at det skal bli akseptert i arbeidslivet at fedre er hjemme med barn. Jeg ser således ikke det samme behovet for en like lang "mødrekvote".

Hvis jeg kunne gitt mer enn en pluss hadde dette vært et perfekt tidspunkt. Fedrekvoten er i bunn og grunn et signal til arbeidslivet om at også far skal være hjemme med barnet, fordi det er kjent at barnet har godt av primæromsorg fra begge foreldre, ikke bare mor. Det er ingenting som hindrer mor fra å ta resten av permisjonen (som i praksis er det som ofte skjer)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ut i fra det du sier her nå blir du ikke fornøyd før permisjonen deles helt likt på midten. Hvis ikke er det jo en teoretisk mulighet for at mor kan ende opp med mindre permisjon enn far (omvendt er ikke så farlig, kan det tilsynelatende virke som). Er det dette du ønsker?

selvsagt bør faren ha mindre siden han ikke kan amme. Ideelt sett er jo at mora fikk perm helt til hun var ferdig å amme mens faren fikk like lang perm etter ungen var ett år... det hadde vært perfekt faktisk. Da hadde begge fått like lang permisjon i barnets ulike livsfaser.

Skrevet

Eg trur det er viktigare med ein far som er like mykje til stade for ungen som mor, enn at ein skal amme så utruleg lenge. Morsmjølk er viktigast i starten. Det er dessutan fullt mogleg og amme samtidig som ein jobbar for dei fleste, ein har jo krav på ammefri. Eg trur ein tredeling av permisjonen kan vera ei god løysing.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Eg trur det er viktigare med ein far som er like mykje til stade for ungen som mor, enn at ein skal amme så utruleg lenge. Morsmjølk er viktigast i starten. Det er dessutan fullt mogleg og amme samtidig som ein jobbar for dei fleste, ein har jo krav på ammefri. Eg trur ein tredeling av permisjonen kan vera ei god løysing.

Er jo utrolig stress da å måtte komme senere på jobb.

Skrevet

Er jo utrolig stress da å måtte komme senere på jobb.

Kva meiner du med seinare på jobb? Pga ammefri? Det kan du ta ut når det passar deg i løpet av dagen, så sant det passar for arb.givar. Mange brukar det til å slutte tidlegare på jobb. Ser ikkje heilt kva som skal vera stress med verken og starte seinare eller slutte tidlegare, eg då.

Sluttar heller aldri å fascinerast over kor engasjert du er i tema du verken har erfaring frå eller peiling på ;)

• Liker 4
Skrevet

Fascinerende at du som ikke har jobbet og ammet samtidig mener at det er så greit å få til.....

Far er også viktig for babyen, men mor er viktigst det første året, som regel. Så fedrekvoten er bra også at den er såpass lang som de 12 ukene den nå har blitt. Men en tredeling vil signalisere veldig sterkt at far er viktigst, fordi da blir enda mer tid øremerket han.

Dette handler heller ikke om rettferdighet for de voksne, men om barns beste.

Skrevet (endret)

Fascinerende at du som ikke har jobbet og ammet samtidig mener at det er så greit å få til.....

Far er også viktig for babyen, men mor er viktigst det første året, som regel. Så fedrekvoten er bra også at den er såpass lang som de 12 ukene den nå har blitt. Men en tredeling vil signalisere veldig sterkt at far er viktigst, fordi da blir enda mer tid øremerket han.

Dette handler heller ikke om rettferdighet for de voksne, men om barns beste.

Interessant kva du veit om kva eg har gjort medan eg har amma, gitt. Men fortell meg gjerne kva som er så innmari vanskeleg med å slutte ein time tidlegare på jobb?

Viss ein samanliknar to "onder" trur eg det er betre for ungane å få litt mindre morsmjølk, enn å få ein potensielt fraverande far, som ikkje greier og ta hovudansvar for ungen og berre "hjelper til" med sin eigen unge. Ein tredeling vil då vel ikkje signalisere at far er viktigast? Ein del til mor, ein del til far, ein del dei kan dele som dei vil. Altså akkurat like mykje permisjon lovfesta til begge - i motsetning til i dag.

Endret av imli
  • Liker 2
Skrevet

For min del så kunne staten like godt innført en todeling av permisjonen med halve permisjonen til hver. Barnet har det like greit, uansett hvem av foreldrene som er hjemme. Og amming er ikke noen livsnødvendighet i Norge, for her har vi både tilgang på rent vann og mat, så jeg synes faktisk ikke at det er noe godt argument. Og Nylander kan ta seg ei bolle, for aldri i livet om jeg hadde vært hjemme i 8 mnd med en unge. Det hadde jeg følt hadde vært blodig urettferdig.

Jeg skulle faktisk ønske at staten i det minste innførte en tredeling av permisjonen. Da hadde man sluppet mye tull og mas om at det er såååååååå urettferdig at faren får hele 12 uker, imens mor må ta til takke med 35/45 uker.

• Liker 2
Skrevet

Dette med at menn har lenger fastsatt kvote enn kvinner er jo et utrolig lite viktig poeng. Statistikk fra NAV viser at kun 7.5 % av mennene tar ut lengre permisjon enn fedrekvoteukene. Det er ikke statistikk på hvor lang tid denne gruppen tar ut, men vi kan jo anta at kun et fåtall tar opp mot halvparten.

Kun 2% av norske kvinner fullammer ved 6 måneder. Dette er altså ikke et argument.

• Liker 4
Skrevet
Holder med Gro Nylander, 8mnd perm til mødre som vil fullamme.

Så får heller de som ikke kan/vil amme bli så støtt de bare vil, barns behov fremfor deres følelser.

Og hvordan tenker du at dette skal kontrolleres? Politiet på døren for å se om man fullammer etter 8 måneder? *GJEM POTETMOSEN OG NESTLÉGLASSET. SNUTEN ER PÅ DØREN*

• Liker 1
Skrevet

Holder med Gro Nylander, 8mnd perm til mødre som vil fullamme.

Så får heller de som ikke kan/vil amme bli så støtt de bare vil, barns behov fremfor deres følelser.

Barnet har ikke behov for å bli fullammet i 8 mnd, så der ryker hele argumentet. Fra 6 mnd alder skal man begynne å innføre fast føde, og da er det faktisk imot offentlige anbefalinger å fullamme i 8 mnd. Ikke er det nødvendig heller. Vi har både tilgang på rent vann og morsmelkserstatning her i Norge, så ingen unger risikerer å dø av sult eller underernæring.

Jeg er veldig glad for at mor ikke får mer enn 7 mnd permisjon. Etter det så har de fleste godt av å bli tvunget ut av døra uten ungen noen timer. Og ikke minst så har ungen godt av å bli kjent med faren sin. Det er ikke mulig når mor er tilstede hele tiden.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Barnet har ikke behov for å bli fullammet i 8 mnd, så der ryker hele argumentet. Fra 6 mnd alder skal man begynne å innføre fast føde, og da er det faktisk imot offentlige anbefalinger å fullamme i 8 mnd. Ikke er det nødvendig heller. Vi har både tilgang på rent vann og morsmelkserstatning her i Norge, så ingen unger risikerer å dø av sult eller underernæring.

Jeg er veldig glad for at mor ikke får mer enn 7 mnd permisjon. Etter det så har de fleste godt av å bli tvunget ut av døra uten ungen noen timer. Og ikke minst så har ungen godt av å bli kjent med faren sin. Det er ikke mulig når mor er tilstede hele tiden.

Ikke nok med det en 8 mnd gammel baby blir ikke mett på morsmelk alene.

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Kva meiner du med seinare på jobb? Pga ammefri? Det kan du ta ut når det passar deg i løpet av dagen, så sant det passar for arb.givar. Mange brukar det til å slutte tidlegare på jobb. Ser ikkje heilt kva som skal vera stress med verken og starte seinare eller slutte tidlegare, eg då.

Sluttar heller aldri å fascinerast over kor engasjert du er i tema du verken har erfaring frå eller peiling på ;)

enda mer stress, man må ta flere pauser fra jobben og fyke frem og tilbake hele dagen. Hadde ikke jeg giddet. Er jeg på jobb så vil jeg være der fra begynnelse til slutt. Og i min jobb får man rapport på morgenen, den går man glipp av når man begynner senere.

Jævlig bra å se at du er tom for gode argumenter når du kommer med den: Du har ikke barn så du har null peiling kommentaren der.

Endret av BettyBoop
Skrevet

enda mer stress, man må ta flere pauser fra jobben og fyke frem og tilbake hele dagen. Hadde ikke jeg giddet. Er jeg på jobb så vil jeg være der fra begynnelse til slutt. Og i min jobb får man rapport på morgenen, den går man glipp av når man begynner senere.

Jævlig bra å se at du er tom for gode argumenter når du kommer med den: Du har ikke barn så du har null peiling kommentaren der.

Ein kan, som sagt, bruke ammepausen til å slutte tidlegare på jobb, ein må ikkje dra heim midt i arb.tida og kome tilbake igjen.

Eg er så absolutt ikkje tom for argumenter. Folk utan ungar kan ha bra peiling på dette dei, men det er ganske tydeleg at du ikkje har det, for det lyser jo av innlegga dine at du ikkje veit noko særleg om lovane og reglane og generell praksis her. Då lurar eg jo litt på kvifor du er så ivrig på å diskutere. Men for all del, køyr på.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ein kan, som sagt, bruke ammepausen til å slutte tidlegare på jobb, ein må ikkje dra heim midt i arb.tida og kome tilbake igjen.

Eg er så absolutt ikkje tom for argumenter. Folk utan ungar kan ha bra peiling på dette dei, men det er ganske tydeleg at du ikkje har det, for det lyser jo av innlegga dine at du ikkje veit noko særleg om lovane og reglane og generell praksis her. Då lurar eg jo litt på kvifor du er så ivrig på å diskutere. Men for all del, køyr på.

Er du ute etter å såre med innleggene dine IMLI? Dun er så jævla frekk. DU VET FINT LITE HVA JEG HAR PEILING PÅ ELLER IKKE. Hadde det ikke vært for at jeg kan bli utestengt for dette hadde jeg kalt deg noe skikkelig stygt.

Skrevet

Ammefri kan løses på mange forskjellige måter, og det er ikke gitt at man er nødt til å ta det delt opp gjennom dagen. Man kan like greit ta en ekstra time fri i lunchen eller gå en time tidligere. Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge, så du trenger egentlig bare å si hvordan du vil ha det. For de aller fleste arbeidsgivere er det like enkelt at man tar en time sammenhengende som at man ta 2x30 min iløpet av dagen.

• Liker 2
Skrevet

Er du ute etter å såre med innleggene dine IMLI? Dun er så jævla frekk. DU VET FINT LITE HVA JEG HAR PEILING PÅ ELLER IKKE. Hadde det ikke vært for at jeg kan bli utestengt for dette hadde jeg kalt deg noe skikkelig stygt.

Du, ro deg ned. Imli har faktisk kommet med ganske så praktiske og saklige løsninger på hvordan ammefri kan gjennomføres.

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes. Nei, absolutt ikkje. Slik eg las innlegga dine i denne tråden (og for så vidt lignande trådar), verka det ikkje som om du visste så veldig mykje om kva det gjekk ut på. Det er ikkje meint som noko kritikk av deg - det er då ikkje rart du ikkje har full oversikt over slike ting når du ikkje har ungar. Eg tykkjer berre det er vanskeleg å diskutere med deg. Eg er absolutt ikkje ute etter og såre med innlegga mine, så viss du har oppfatta det slik, beklagar eg det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser helt klart et behov for 12 uker som er holdt av til far - i de fleste tilfeller har alle parter, både mor, far og barn godt av at både mor og far er hjemme. Til dere som mener mor er viktigst det første året: Jeg har aldri sett en holdbar begrunnelse på denne påstanden, hvorfor er mor viktigere enn far?

Det er ikke mange ukene til jeg selv går ut i permisjon, og vi synes det er kjempeviktig at både far og mor er hjemme med barnet tilnærmet likt det første året. Derfor skal permisjonen deles gjennom ca 2/3 av permisjonen, hvor vi har 50% permisjon begge to i tilsammen 42 av 57 uker. Det største problemet for meg med å komme ut i jobb etter 4 mnd vil være ammingen, men så lenge man er innstilt på at det skal gå bra, så tror jeg det skal gå fint. Hvis det blir nødvendig er vi begge innstilt på at far må oppholde seg i nærheten av min arbeidsplass i perioder hvis ungen i verste fall ikke tar flaske, slik at jeg kan pumpe. Jeg har også mulighet til å benytte meg av ammefri. Det er snakk om rundt 2 mnd hvor det kan bli skikkelig tøft, og gevinsten er stor synes vi: at mor og far blir likeverdige omsorgspersoner for gullungen.

Jeg forstår at ikke alle har mulighet til å dele permisjonen likt, men jeg er ikke i tvil om at det for noen står på viljen, og innebygde holdninger om at mor er viktigere enn far. Derfor synes jeg 12ukers-kvota til far er uhyre viktig! Så rammer det dessverre enkelte negativt, feks der hvor far ikke har mulighet til å ta ut kvoten.

• Liker 3
Skrevet

Hvor fikk du det fra at barn skal fullammes i 8mnd? Ingen som sier det, meg inkludert. Rådet (som jeg er enig i) er fullamming til 6mnd, så innføring av fast føde, mens morsmelk fortsatt er hovedbestanddel i kosten. Ved siden av fast føde altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...