Gå til innhold

Hjelp en førstegangskjøper..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe leilighet for første gang! :O Er litt skrekkbladet fryd akkurat nå..

Ikke bare er det første gang, men det er også utenlands, så jeg står litt "alene" i det hele (ingen kjære mor).

Lånet er i boks.

Jeg skal igang med å gå på visning nå. Hva skal jeg se etter/spør om når jeg er på visningen?

Jeg har søkt opp hva tilsvarende leiligheter i samme område er solgt for. Er det andre ting man kan gjøre for å finne en realistisk pris/faktisk verdi? Jeg bor i et land hvor man ikke takserer boliger - megler/selger setter den pris de vil.

Andre tips? Ting jeg kanskje har glemt oppi det hele?

Mange takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut om oppussing er gjort av faglært eller ikke. Dette skal de jo vite på visning, men de kan for all del lyve om det.

Gå rundt på gulvene og kjenn etter om det gir etter noen steder.

Er det fukt på badet? Renner vannet mot sluken?

Sjekk trekken ved vinduene.

Sikkert mye mer du kan sjekke også, men badet er det aller viktigste etter min mening. Om det er noe galt med badet, så kan du regne med stygge utgifter.

Husk også å få med deg andre utgifter som kommer med. Det hadde kanskje hjulpet å vite hvilket land du skal kjøpe, men det er vel vanlig med borettslag og sameie i flere andre land også, noe som innebærer fellesutgifter. Disse fellesutgiftene kan øke drastisk dersom det er noe galt med bygget som må gjøres, som f.eks skifting av tak.

Tror det går veldig bra jeg, men husk å ikke tro på alt folk sier om boligen. Vær kritisk :) I tillegg vil jeg bare si at det kan være lurt å si hvilket land det er snakk om, for det kan hende at noen her inne har erfaring med bolig fra nettopp det landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar!:) Her var noen ting jeg ikke har tenkt på.

Bygget er fra 2005, så jeg tror ikke det er gjort noen oppussinger ennå, men skal helt klart spør om det.

Badet skal jeg huske å få sjekket grundig.:)

Leiligheten er eierleilighet med (lave) fellesutgifter. Å spørre hvordan de kommer til å være i fremtiden har jeg slett ikke tenkt på! Vil man kunne få helt ærlige svar på om det kommer til å øke mye, om det er noe skal utskiftes innenfor et stykke tid etc.? Skal man prøve å få tak i referater fra møter i boligforeningen? Eller?

Aaar, jeg synes det her er vanskelig! Jeg vet jo ikke hvem/hva jeg kan ta for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne deg en hjelper i landet du sal kjøpe, for lovverket varierer så fra land til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig vanskelig å vite om fellesutgiftene kommer til å øke i fremtiden. Jeg vet ikke helt hvor stabil økonomien er i landet du vil kjøpe leilighet?

Du burde definitivt be om referat fra møte ja, for å se hva slags saker som blir tatt opp. Der bruker etter min erfaring fellesutgiftene å bli diskutert og eventuelt justert. Da får du også se litt om hvor seriøs og ordentlig driften av boligforeningen er. I tillegg kan det lønne seg å snakke med lederen i boligforeningen og høre om han/hun mener at det kommer utgifter i nærmeste fremtid. Denne personen kommer sannsynligvis til å være ærlig, i alle fall i forhold til selger av bolig :)

En annen ting er å se an litt hvem som bor i leiligheter over, under og ved siden av. Det er ikke gøy å kjøpe seg leilighet under et par med små unger med adhd, tro meg :flire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig vanskelig å vite om fellesutgiftene kommer til å øke i fremtiden. Jeg vet ikke helt hvor stabil økonomien er i landet du vil kjøpe leilighet?

Du burde definitivt be om referat fra møte ja, for å se hva slags saker som blir tatt opp. Der bruker etter min erfaring fellesutgiftene å bli diskutert og eventuelt justert. Da får du også se litt om hvor seriøs og ordentlig driften av boligforeningen er. I tillegg kan det lønne seg å snakke med lederen i boligforeningen og høre om han/hun mener at det kommer utgifter i nærmeste fremtid. Denne personen kommer sannsynligvis til å være ærlig, i alle fall i forhold til selger av bolig :)

En annen ting er å se an litt hvem som bor i leiligheter over, under og ved siden av. Det er ikke gøy å kjøpe seg leilighet under et par med små unger med adhd, tro meg :flire:

Haha, tror jeg så gjerne! :D Leiligheten er i øverste etasje, så jeg slipper i hvert fall for mennesker som tramper i gulvet. :nigo:

Så skal jeg helt sikkert be om referater og snakke med lederen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må finne deg en hjelper i landet du sal kjøpe, for lovverket varierer så fra land til land.

Det juridiske har jeg styr på.:) Jeg vil bare gjerne være forberedt på ting som står og faller på en selv - ting megler kanskje ikke sier i fra om, fallgruver etc.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo vanskelig å gi et veldig godt svar, lovgivningen og praksisen i det aktuelle landet kan jo være forskjellig, men et par generelle råd:

- Sjekk for skader, spesielt synlige skader på elanlegg (vanskelig å vurdere, men ta hvertfall en titt inni sikringsskap o.l.) og fuktskader. Bølger på vegg i våtrom, vond lukt eller løse fliser kan være tegn på fuktskader. Skader som skyldes vann/fuktighet er gjerne de dyreste å utbedre, så det kan være lurt å være litt nøye på dette. Som noen påpeker over, er helningen på gulvet i dusjen riktig? Her har jeg sett mye slurv her hjemme i Norge, mange uten helning i det hele tatt eller i verste fall helning _fra_ sluk.

- Ta en titt på rør fra/til vask på kjøkkenet, til/fra oppvaskmaskin samt røropplegg til/fra vaskemaskin om dette er synlig. Se hva slags type rør det er og hvorvidt det bør byttes. Veldig rustne metallrør eller porøse pvc-rør er tegn på at de om ikke så lenge må byttes.

- Sjekk hvor lenge siden det er hvor badet ble bygd/pusset opp. En tommelfingerregel er at våtrom som bad varer i ca 20 år. Er det mange beboere der nå, så kan den være noe kortere siden det øker slitasjen. Våtrom er ofte dyre å pusse opp, så om det nærmer seg dette tidspunktet så bør det tas med i betraktningen for hvor mye man ønsker å by i og med at man da bør sette av en del til oppussing.

- Samme prosedyre som over med kjøkken som også er dyrt, dog ofte ikke like dyrt som bad.

- Forhør deg om felleskostnader og om sameiet/laget har fellesgjeld og hvor mye. Det er ikke sikkert utenlandske meglere er flinke til å opplyse om dette er innbakt i totalpris eller ikke.

- Finn ut om borettslaget/sameiet kommer til å foreta store utbedringer/oppussinger av fellesarealer eller f. eks fasade i den nærmeste fremtid. Dette vil som regel øke fellesgjelden en del.

- Kan være greit å lese gjennom vedtektene og husordensreglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo vanskelig å gi et veldig godt svar, lovgivningen og praksisen i det aktuelle landet kan jo være forskjellig, men et par generelle råd:

[...]

Mange, mange takk! :D Puster roligere og roligere jo flere ting jeg får inn på check-listen nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skru på springen på bad og kjøkken (sjekk trykket)

lukk igjen og åpne dører og vinduer (se om det er uten å ta i de henger seg opp)

Saumfar under senger (det kan være skade på gulv og noen pleier sette senga oppå der)

Se etter huller på vegg etter bilder(det får du ikke gjort noe med men tenk deg når leiligheten er tom)

Sjekk skapplass og ev. lagring i boder

Ev. komfyr på kjøkken/oppvaskemaskin at alt er inntakt

slå av og på lys

alt i alt oppfør deg som en unge som skal sjekke alt når de kommer inn i noen hus ;)

husk det er bedre å gjøre dette nå så ikke overraskelsene kommer når du flytter inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skru på springen på bad og kjøkken (sjekk trykket)

lukk igjen og åpne dører og vinduer (se om det er uten å ta i de henger seg opp)

Saumfar under senger (det kan være skade på gulv og noen pleier sette senga oppå der)

Se etter huller på vegg etter bilder(det får du ikke gjort noe med men tenk deg når leiligheten er tom)

Sjekk skapplass og ev. lagring i boder

Ev. komfyr på kjøkken/oppvaskemaskin at alt er inntakt

slå av og på lys

alt i alt oppfør deg som en unge som skal sjekke alt når de kommer inn i noen hus ;)

husk det er bedre å gjøre dette nå så ikke overraskelsene kommer når du flytter inn.

Haha, godt tips! :D Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...