Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har prøvd hårfjerning med IPL (hjemme eller i salong)? Lurer veldig på resultatet og varighet.

Har sett mange tilbud på det i salonger i det siste, men vet ikke om jeg tør... :lete:

Endret av MsLeela
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IPL laser fungerer utemerket på mørke hår og lys hudtype! Den går etter pigment og fjerner kun hår som er mørke....På en lys hud med mørke hår har man rask effekt,og et varig resultat. Antall behandlinger man trenger avhenger av område, hårets farge og tykkelse. Områdene med "terminalhår", som bikinilinje, armhuler og legger er stedene som er enklest å behandle og trenger færrest behandlinger. Dette er som regel områder med svarte,tykke hår.

Hår i ansiktet tar behøver ofte flere behandlinger, pga hormonelle forandringer.

behandlingen utføres helst over høsten og vinteren, da man er mindre utsatt for pigmentflekker/ forandringer i huden. Man tar behandlingen hver 4-6 uke, og i mellomtidne er det viktig at man ikke napper hårene i området som behandles.

IPL laseren går ned i hårroten og ødelegger hårfolikkelen,"the buldge". Man behøver flere behandlinger fordi IPL kun har effekt på hårene som befinner seg i "vekstfasen" og fortsatt gis næring fra hårfolikkelen. Man har til enhver tid flest hår i den såkalte "hvilefasen".

Alt fra 3-10 behandlinger kan forekomme. Bestog varig resultat sees på kvinner, da menn pga testosteron og hormonelle forandringer utvikler mer hårvekst opp igjennom årene.

Vær nøye med at salongen du benytter deg av har gyldig sertifikat og en sykepleier/lege som utfører behandlingen. Reglene ble skjerpet i fjor, så hudpleiere og ufaglærte har ikke lov til å utføre IPL.

Lykke til! :)

Skrevet

Wow, takk! :)

Men er det noen som selv har erfaringer med det? Noen som har prøvd å fjerne hår med IPL og ser at resultatet faktisk blir varig???

Skrevet

Jeg som svarte deg i går :) Jeg jobber i en salong og assisterer ved IPL behandlinger, det er veldig effektivt på mørke hår og lys hudtype. Veldig bra resultater!

Skrevet

Jeg som svarte deg i går :) Jeg jobber i en salong og assisterer ved IPL behandlinger, det er veldig effektivt på mørke hår og lys hudtype. Veldig bra resultater!

Aha, ok. Takk! Vet du hvor smertefull behandlingen er?

Skrevet

Glemte èn ting- Særlig på kroppen er det varige resultater. i ansiktet kan nye hår komme pga hormonforandringer, men ser ofte bra resultater her også. Legger, armhuler og bikini pleier å bli raskest og varig hårfrie områder. :)

Skrevet

Ang smerter så kan det gjøre vondt pga at laseren blir varm. Man bruker ofte ispose for å kjøle ned området, og "smerten" går veldig raskt over...blir som "stikk". Her igjen er det slik at det gjør "vondest" på de tykkeste hårene...men det er absolutt overkommelig og stort sett fort gjort :) Alle sier det mildt sagt er verdt ubehaget :)

Skal du feks ta bikini, legger og lår- så anbefaler jeg deg å begynn med bikini-som er det vondeste området.

Lykke til :)

Skrevet

PS, hehe. Grunnen til at de tykkeste hårene gjør vondest,er at de har den tykkeste roten ;)

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Hei, hva kan dere anbefale for IPL bruk hjemme? Jeg har prøvd å bruke en IPL aparat nå en gang uten resultater. Har lest hele manual før bruk, har barbert ønskende området først og tok en grundig behandling med IPL aparat etterpå. Nå er det dag nummer 4. Alt av hår på magen og brysta kommer tilbake like fort som før. I følge bøker og alle som skriver om IPL teknologi er hoden min perfekt for behandling. Men ingen resulteter :( ?

IPL aparat: http://www.lefdal.com/product/personlig-pleie/harfjerning-for-kvinner/BRA58298/gillette-venus-naked-skin-iplight-harfjerning-m-lys

Skrevet

Behandlingen må gjentas, for er noe med at hårene kun blir ødelagt når de er i en spesielt fase. Gi meg 2 min så skal jeg finne en link

• Liker 1
Skrevet

I bruksanvisningen til min philips lumea står dette-

Undersøkelser viser en betydelig reduksjon i hårveksten allerede etter

to behandlinger. Optimale resultater ble oppnådd etter fire til fem

behandlinger. Det er en synlig reduksjon i hårtetthet fra behandling til

behandling.

Slik fungerer Philips? IPL-teknologi (Intense Pulsed Light)

Hårvekst

Hårvekst varierer fra person til person, avhengig av alder, stoffskifte og

andre faktorer, men alles hår vokser vanligvis i tre faser.

1 Vekstfase (anagen fase)

Håret vokser aktivt fra roten. I denne fasen er konsentrasjonen av melanin

høyest. Melanin sørger for pigmentering av håret. Konsentrasjonen av

melanin er også den avgjørende faktoren for effekten til denne metoden.

Bare hår i vekstfasen er mottakelig for behandling med lys.

2 Nedbrytningsfase (katagen fase)

Hårveksten stopper, og roten krymper, før håret faller av.

3 Hvilefase (telogen fase)

Det gamle håret løsner fra hårsekken og faller av. Hårsekken forblir i

hvilefasen til den biologiske klokken gir den beskjed om å bli aktiv igjen og

produsere et nytt hår.

Slik fungerer det

Apparatet fjerner hår ved å varme opp håret og roten under huden.

Melaninet i håret og hårroten absorberer lyspulsene som avgis. Jo mørkere

hårfargen er, jo mer lys kan absorberes. Denne prosessen stimulerer håret

til å gå inn i hvilefasen.

Håret faller nå av naturlig, og hårveksten hemmes. Det kan ta én

eller to uker før hår faller av. Det holder ikke med én enkelt økt for

å oppnå optimal hårfjerning, siden det kun er hår i vekstfasen som er

mottakelig for behandling med lys. I løpet av en behandling er hårene på

behandlingsområdet vanligvis i forskjellige stadier av hårets vekstsyklus. For

å behandle alle hårene effektivt må du gjenta behandlingen annenhver uke

noen ganger.

Et innebygd optisk filter sørger for at det ikke kommer UV-lys på huden, og

garanterer at apparatet er sikkert for huden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at IPL ikke er permanent, og det er Diode laser en må velge for å få permanent resultat? De fleste steder jeg har forhørt meg sier ihvertfall det samme.

"Vi bruker kun den anerkjente diodelaser teknologien for fjerning av uønsket hår, og ikke den langt mindre effektive IPL teknologien som de fleste andre klinikker bruker. Dette betyr, at hos oss vil få den beste hårfjerningsbehandlingen som finnes."

Dette er typisk svar en får i fra de fleste klinikker rundt om som benytter Diode laser.

Det er forøvrig kommet noe som heter e-light som skal være veldig effektivt. Det er en videreutvikling av IPL der det kombineres med RF.

Anonymous poster hash: c06f7...afe
Skrevet

Hei! Greit da tar jeg flere behandling og ser hva skjer.

Men har et spørsmål.

- Jeg har barbert meg før 1. behandling. Skal jeg barbere meg igjen før andre behandling eller skal jeg la hår vokse under behandlingsprosessen?

- Hvis det absolutt tar 5-6 behandlinger før dette her begynner å gi gode resultater, kan jeg vokse hår på brysta/magen nå før sommeren og fortsette behandling etter sommeren?

Problem er at sommeren kommer snart og jeg trodde det tar ikke så så lang tid.

Skrevet

Må barbere vekk hver gang, og ikke vokse mellom behandlingene. Lyset som ødelegger hårsekkene blir nemlig ledet av hårstråene. Vokses hårene bort rives roten også bort, og lyset finner da ikke "veien" ned til hårsekken. Barberer man ikke ned håret til huden, brenner man bare bort håret på utsiden.

Sikkert veldig dårlig forklart :P

• 1 år senere...
Skrevet

Har dere prøvd ut dette skikkelig nå? Har det effekt? Vurderer å kjøpe, men gidder ikke hvis det ikke virker...

Anonymous poster hash: 07aac...7ea
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Mamma gjør dette hjemme. Ho skal begynne på den 4-5 behandlingen på søndag. Ho mener det funker

Skrevet

Jeg er også intresser i og prøve dette, men itvil om hva som lønner seg, hjemme behandling (og evt hvem som funker best), eller behandle det på en klinikk?

Skrevet

Jeg har en IPL-maskin, fra Philips, og det er en av de beste investeringene jeg noen gang har gjort. Det er litt irriterende i begynnelsen siden det tar en del behandlinger før ingenting av håret kommer tilbake - altså slik at man slipper å barbere, og bare kan ta en behandling her og der for å opprettholde. I begynnelsen kommer håret tilbake veldig flekkvis. 

Husk at det er ikke alle hudfarger og hårfarger dette fungerer på. Du skal heller ikke bruke dette på hud som er brunet med selvbruning (står i bruksanvisningen til maskinen min). Jeg har lys hud, og brune hår, så fungerer bra på meg. 

Bruker det i armhulene, på leggene og "down there". Jeg synes ikke det gjør direkte vondt. Av og til litt ubehagelig ja, men aldri noe særlig vondt. Jeg gruer meg ikke til å bruke maskinen. Er mest ubehagelig down there, slik at man må bruke flere behandlinger på lavere intensitet for å få ønsket effekt. På leggene er det nesten deilig, kjennes som små, korte stikk. I armhulene er det en mellomting, men heller ikke da vil jeg si at det er "vondt". 

Anonymous poster hash: 6c19b...eeb
Skrevet

Jeg har fjernet hår med laser i salong, men vet ikke hvilken type det var. Ble gjort på Teresklinikkene i Bergen og Trondheim (de var flinkest i Trondheim!). Alt håret forsvinner ikke, men jeg har fått mye mindre hårvekst. Jeg tok det siden jeg grunnet en hotmonforstyrrelse fikk mer og mørkerr hårvekst. På lårene er det masse hår, men de er nå såpass lyse og tynne at jeg ikke bryr meg. På leggene er de mørke, men veldih få og spredt, så går barr over med epilator en gang i uken. Tok kanskje 5-6 begandlinger, så det ble gjort over noen år. For meg var det veldig verdt det. Hadde lys hud og svarte hår, det er viktig. Pass på at ALL brunfarge er helt borte! Et år tok jeg det for tidlig på høsten. Føltr mrg blek, men vat litt farge igjen. Fikk et skikkelig brannsår :( Som sagt, jeg synes det var verdt det mtp mitt problem, men syntes det var forferdelig vondt. Når klinikkene skriver "lett ubehag" el., så oversett det til "smertefullt".

Anonymous poster hash: b1482...9c8

• 11 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd men like aktuell !

Er det noen her som har brukt Ipl for hjemmebruk til fjerning av kjønnshår ? Virket det ? Hvilken type ipl apparat ?

Er møkk lei av å bruke høvel å vil være glattbarbert lengst mulig, er typisk norsk å lys i huden med mørkt kjønnshår,

Anonymkode: 7ae26...915

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...