Gå til innhold

uregelmessig mens-når er EL?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Føler jeg trenger litt hjelp her... Etter en lang periode med p-piller, hadde jeg regelmessig mens hver 5.uke (35.dag) i et års tid. Så giftet vi oss i sommer og vil gjerne prøve å få barn, men nå er det bare kaos! Går alt fra 4 til 7 uker mellom hver mens. Leser hele tiden at EL er 12-16 dager før neste mens, men gjelder det selv om det tar 6 uker mellom hver mens? Synes det er veldig komplisert med disse utflod-testene. Når jeg tror jeg har EL-slim, tester jeg med EL-test i noen dager, og det er bare negativt! :roll:

Nå blir vi snart de eneste barn/gravide-løse i gjengen, og det sosiale livet kverker meg snart hvis ikke vi også kan klare det. :evil:

Noen tips? Når har jeg eggløsning?

Innbiller meg at vi ikke kan klare det, men skjønner egentlig ikke hvorfor...

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært vanskelig å forutsi når EL er. Ved hjelp av blodprøver/ultralyd vil en gynekolog dog kunne hjelpe til. Slike ELtester man kjøper på apoteket vil også kunne forutsi EL med noen timer (inntill 36 timer er det vel).

Men det er enklere å si når EL har vært. Enten ved hjelp av temping eller å merke når mensen kommer. EL er normalt 10-18 dager før mens - uansett hvor lang syklusen er.

Chiquita her på KG kan myyyye mer om dette enn meg og svarer sikkert myyye bedre. Retter meg om jeg har svart noe feil gjør hun også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pleier å ha el f eks 14 dager før mensen, så har du det nok fremdeles...

Lutealfasen (mellom el og mens) er konstant +/- 1 dag...

Hvis du plutselig har fått uregelmessige sykluser, foreslår jeg at du nevner det for legen. Kanskje han/hun kan hjelpe! Det er jo alltid greit med regelmessighet, så vet du når du har el... :wink:

Også Dong Quai kan hjelpe til med å korte ned sykluser eller få de mer regelmessig.

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde regelmessig mens etter pilleslutt. Men etter en stund begynte syklusene å variere. Jeg bestilte meg en time hos gynekolog som tok en innvendig ultralyd og fant ut at jeg hadde fått en ufarlig cyste på en ene eggstokken. Ifølge legen ville den forsvinne av seg selv etterhvert og hun tok også en blodprøve som viste at jeg fortsatt hadde eggløsning. Eggløsning må jeg ha hatt fordi jeg ble gravid to måneder etter legebesøket. Jeg brukte da eggløsningstester som jeg kjøpte på apoteket.

Jeg ville anbefalt en tur til lege/gynekolog slik at du forhåpentligvis kan få noen svar og slippe å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...