Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo :)

Jeg går på yrkesrettet vg2, og jeg lurer på noe m.t.p neste år.

Jeg kan velge om jeg vil ta påbygg, eller om jeg vil ha en lærlingtid på 2 år for å få fagbrev.

Problemet er bare det at jeg er utrolig skolelei, og jeg har null motivasjon. Jeg vil heller ikke være lenket til en bedrift i 2 år, med luselønn.

Er det ikke mulig å klare seg i livet uten fagbrev eller studiekompetanse?

Vil også gjerne høre om positive og negative ting med både fagbrev og studiekompetanse!

Tusen takk for svar! :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uten fagbrev, eller studiekompetanse, så ligger du veldig dårlig ann, du kan fremdeles få jobb, men lønnen vil da være lavere enn om du hadde hat fagbrev eller studkomp.

jeg har begge deler, tok alle 3 vgs årene først, slik at jeg var ferdig med vg skole en gang for alle, og tok læretiden noen år senere.

Det å være "lenket" til en bedrift i 2 år, er ikke så gale, mann treffer nye folk, får arb erfaring (noe som er godt å ha med seg i fremtiden) og gjør seg atraktiv på arb markede.

mann kan alltis søke lån hos lånekassen, mens mann er lærling. skulle mann mot formodnng mistrives på læreplassen, så har mann mulighet til å slutte, eller søke overflyttning.

det er også slik at hvis du ønsker å videre utdanne deg senere i livet, så kreves det som oftest enten studkomp, eller realkompetanse. det er også ganske tungt å begynne å ta opp igjenn vgs fag om noen år.

Men har du vurdert et år på folkehøy skole? mens du bestemmer deg for hva du vil?

• Liker 1
Skrevet

Vil også gjerne høre om positive og negative ting med både fagbrev og studiekompetanse!

Jeg angrer utrolig på at jeg ikke tok veien til fagbrev. Ble "tvunget" til å ta studiespesialiserende for å ha flere muligheter, men nå sitter jeg bare med en haug med muligheter som jeg egentlig ikke vil.. Jeg vil fortsatt gå den veien jeg ville da jeg var 16, men føler at jeg ikke vil "ta til takke" med kun vgs-utdanning nå som jeg er ferdig med tre år på vgs allerede..

Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg hadde valgt om igjen iallefall. Det er ikke alltid så positivt å ha masse muligheter..

Skrevet

Men har du vurdert et år på folkehøy skole? mens du bestemmer deg for hva du vil?

Har gått på folkehøgskole.

Sitter igjen med et lån på over 100 000 grunnet fhs og nettstudie! Derfor vil jeg helst unngå å ta opp et lån til i lærlingtiden om jeg skulle velge å ta fagbrev :)

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...