Gå til innhold

Vær obs på denne kalorifella!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg gikk rett i fella i dag :( Leser overalt at nøtter bare er så supert som mellommåltid, jommen sa jeg smør! Tok en neve chasewnøtter til mellommåltid og fant ut like etter at det var 370 kcal i de! Vel, da utgikk middagen i dag :(

*Ikke mer nøtter på meg nei*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Istede for å droppe MIDDAG, som er en viktig kilde av kjøtt/fisk/egg og grønnsaker, og karbohydrater, burde du heller tatt en ekstra treningsøkt. Og hvis du uansett er i underskudd og spiser lite hele uka, kan jeg love deg at de ekstra 370kcl ikke gjorde deg vondt.

• Liker 1
Gjest pellepirat
Skrevet

Nå er det vel ganske kjent at nøtter inneholder en del kalorier. Men det er sunt med nøtter - med måte! :-)

Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg gikk rett i fella i dag :( Leser overalt at nøtter bare er så supert som mellommåltid, jommen sa jeg smør! Tok en neve chasewnøtter til mellommåltid og fant ut like etter at det var 370 kcal i de! Vel, da utgikk middagen i dag :(

Det er forskjell på kalorier.. Det fins sunne og usunne kalorier. Det er kalorier i egg også, men det er sunt likevel. Ikke heng deg opp i kalorier.

• Liker 1
Skrevet

Ja, nøtter er næringstette. Det er avocado også, og enkelte fettrike fisketyper f.eks. Det jeg ikke forstår, er behovet for å fokusere så mye på volum. "Hurra, jo færre kalorier det er i en matvare, jo mer kan jeg spise". Man kan selvsagt holde vekta selv om man spiser nøtter, så lenge man ikke overstiger dagens kaloribehov.

• Liker 1
Skrevet

At nøtter er næringsrikt trodde jeg var allmenkunnskap...

Hvorfor forveksler så mange "kalorifattig" med "sunt" forresten? Er det om å gjøre å spise så lite som mulig? Tror man at en matvare er usunn bare fordi det er mye kalorier i den?

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er viktig for deg å enten holde vekta, eller gå ned i vekt, syns jeg du skal lese litt om ernæring, istedenfor å telle kalorier.

Du kan ikke bare bytte ut 100 kalorier med like mange fra en annen kilde... Feks har jeg sett folk spise en sjokolade, og hoppe over middagen... Det er skikkelig dumt!

Stikk på biblioteket og lån deg en bok om ernæring, søk litt på google eller snakk med en ernæringsfysiolog, så slipper du å ødelegge kroppen din (noe som veldig lett kan skje, når folk "teller kalorier".

Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, nøtter er næringstette. Det er avocado også, og enkelte fettrike fisketyper f.eks. Det jeg ikke forstår, er behovet for å fokusere så mye på volum. "Hurra, jo færre kalorier det er i en matvare, jo mer kan jeg spise". Man kan selvsagt holde vekta selv om man spiser nøtter, så lenge man ikke overstiger dagens kaloribehov.

Enig. Ts denne holdningen din til kalorier hører åttitallet til. Man har mer kunnskap om kosthold nå. Den gangen mente man at kalorier var fysj og fy i alle former. Nå vet vi bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...