Tahlia Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 heihei! Er det noen som har gode saus oppskrifter til fisk, kylling og annet kjøtt. Føler aldri jeg får til sausene skikkelig . noen som har noen gode? Med eksakt mål ?
Myldre Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 (endret) heihei! Er det noen som har gode saus oppskrifter til fisk, kylling og annet kjøtt. Føler aldri jeg får til sausene skikkelig . noen som har noen gode? Med eksakt mål ? Til kylling pleier jeg å ha i : Hvitløk Paprika Løk Chili Paprika pulver chili pulver Kylling buljong/hønsebuljong . Først kutter jeg opp alt i små biter, surrer det i olivenolje. Heller på buljong (laget av en terning) dette utgjør 2,5 dl. Lar det putre/koke til grønnsakene blir møre. Deretter siler jeg av dette og presser grønnsakene i silen så alt av smak kommer med. Så lager jeg gjevning i samme kjelen, tar litt smør (spiseskje kanskje) og samme med mel. Heller på med kraften jeg har laget og lar det tykne. Så tar jeg en dæsj med fløte, (smaker til, trenger ikke mye) Så smaker jeg til med krydder (paprika pulver og chilepulver/saltogpepper) Om jeg har hatt kylling i ovnen så heller jeg av kraften fra kyllingen oppi sausen. Den blir alltid like god, syns jeg da:) Endret 31. januar 2012 av Myldre
murray Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Bearne: Ha 1 eggeplomme og noen klumper smør i en skål plassert over en kjele med såvidt kokende vann . Ha i 1 spiseskje hvitvinseddik. Viktig å røre masse og passe på temperaturen! Blir det for varmt, skiller det seg. Pleier å ha oppi smør til jeg får en fin tykkelse og passe mengde Så en god dæsj med estragon til slutt, og smake til med salt. Hollandaise: Fremgangsmåte som med bearne, men ikke bruk estragon. Bruker sitronsaft istedet for hvitvinseddik. Smaker til med salt. Sandefjordsmør: 0,5 dl fløte og noen klumper smør. Pleier ha oppi til jeg får en passe mengde pluss god smak. En dæsj sitron og smake til med salt og pepper og man er klar Ser du gjerne vil ha eksakte mål, men anbefaler å prøve å smake til sausene selv
skrue Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Ellers sies det at enhver saus kan reddes eller gjøres god med rikelig smør og/eller fløte.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Jeg pleier å lage saus på denne måten (oppskrift fra Sult), men varierer ingredienser etter hva jeg skal ha den til: Saus En desiliter hvitvin En desiliter kremfløte En desiliter fiskekraft Seks spiseskjeer smør Fire sjalottløk En teskje usaltet smør To laurbærblad Fersk gressløk Salt og pepper Fres hakket løk i en teskje usaltet smør. Tilsett hvitvinen og kraften. La det småkoke med laurbærblad til væsken er redusert til ca. halvparten. Tilsett fløten og gi sausen et kraftig oppkok. Sil blandingen. Pisk inn smøret rett før servering. http://www.aktivioslo.no/artikkel/kveite/
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Glemte å skrive at det må være en skikkelig tørr hvitvin, ikke noe søtt svip.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Vårløksausen på trinesmatblogg.no er veldig god til rosa fisk http://trinesmatblogg.no/2011/02/15/dampet-laks-med-varloksaus-og-potet-og-sellerirotpure/
Tahlia Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2012 Takk alle sammen! Grunnen til jeg skriver at jeg vil ha eksakte mål er at jeg aldri får til sausene jeg prøver og lage. Jeg er ingen sauskokk for og si det sånn. Jeg synes også det er vanskelig og tilsmake seg når jeg står og lager den. Jeg er elendig til sauslaging rett og slett. Hvitvin er det vel alkohol i ?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Takk alle sammen! Grunnen til jeg skriver at jeg vil ha eksakte mål er at jeg aldri får til sausene jeg prøver og lage. Jeg er ingen sauskokk for og si det sånn. Jeg synes også det er vanskelig og tilsmake seg når jeg står og lager den. Jeg er elendig til sauslaging rett og slett. Hvitvin er det vel alkohol i ? I utgangspunktet så er det jo selvfølgelig alkohol i hvitvin, ja. Alkolen fordamper når det koker, så det er sausen er ikke alkoholholdig.
Pingting Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 I utgangspunktet så er det jo selvfølgelig alkohol i hvitvin, ja. Alkolen fordamper når det koker, så det er sausen er ikke alkoholholdig. Det stemmer ikke helt, det er faktisk ganske mye alkohol som blir igjen i sauser som ikke kokes lenge. Det har bl.a. med overflatearealet på væsken og hvordan alkoholen reagerer med andre ingredienser å gjøre. se f.eks. her: www.ochef.com/165.htm
murray Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Takk alle sammen! Grunnen til jeg skriver at jeg vil ha eksakte mål er at jeg aldri får til sausene jeg prøver og lage. Jeg er ingen sauskokk for og si det sånn. Jeg synes også det er vanskelig og tilsmake seg når jeg står og lager den. Hadde det på samme måte. Vet ikke hvor mange liter bearne som har gått i søpla :gjeiper: Men til slutt går det. Bare å øve Artig når man får det til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå