Stinelin Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Holder på å pusse opp barnerommet til den lille kommer. Har bestemt meg for å ha tre kremhvite vegger, og en med farge. Vil gjerne ha en litt sprek farge, som er noenlunde kjønnsnøytral. Venter gutt nå, men er ikke veldig glad i å pusse opp, så fargen bør fungere om det kommer ei jente i fremtiden. Noen som har forslag til farge? Har tenkt på limegrønn, turkis, indigo. Eller blir man fort lei av knallfarger, slik at det er lurere å velge noe roligere? Vet ingenting om fargepsykologi, så opplys meg gjerne om det finnes "riktige" farger til poder som skal sove godt
Rosebud Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Limegrønt er jo ganske kjønnsnøytralt, og veldig stilig, men vet ikke om man kanskje går fort lei. For meg er turkist litt guttete og lilla-toner jentete... Vi valgte å ha alle veggene kremhvite til vår jente, og hvite møbler, så bruker vi farger (rosa og lilla i vårt tilfelle) på gulvteppe, gardiner, lampeskjerm osv. Tenkte det var greiest uansett hva/hvem man skal bruke rommet til senere. Det vi gjorde ellers var å bruke wall stickers. De er kjempelette å sette på og ta av igjen, så vi har en del rosa jentete hjerter, blomster, cupcakes på veggene - ble veldig fint, og igjen lett å gjøre om på om hun ikke vil ha det sånn senere eller rommet skal brukes til noe annet Kunne det vært noe? Kan heller ikke noe om fargepsykologi, men mener de anbefaler duse blåfarger på soverom generelt fordi det er beroligende. Men ikke så kjønnsnøytralt da...
Stinelin Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2012 Vi har panelvegger, det blir kanskje vanskelig med wall stickers på slike? Har også vurdert å ha alle veggene hvite, men har sett eksempler på at det er veldig fint med èn vegg i annen farge, så jeg har litt lyst på det. Èn vegg er heller ikke så ille å male på nytt om man skulle få for mye guttestemning. Har en hvitfarge fra Butinox som heter Krem, og i samme serien har de flere duse farger som går i blått og grønt. Hva gjør man med listene tro, kan de være i samme farge som "fargeveggen"?
Gjest BettyBoop Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Holder på å pusse opp barnerommet til den lille kommer. Har bestemt meg for å ha tre kremhvite vegger, og en med farge. Vil gjerne ha en litt sprek farge, som er noenlunde kjønnsnøytral. Venter gutt nå, men er ikke veldig glad i å pusse opp, så fargen bør fungere om det kommer ei jente i fremtiden. Noen som har forslag til farge? Har tenkt på limegrønn, turkis, indigo. Eller blir man fort lei av knallfarger, slik at det er lurere å velge noe roligere? Vet ingenting om fargepsykologi, så opplys meg gjerne om det finnes "riktige" farger til poder som skal sove godt Har hørt at grønt skal være avslappende. Usikker på limegrønn da.. Jeg tenker det meste utenom gult funker siden gult er oppkvikkende. Passer ikke i soverom
Rosebud Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Vi har panelvegger, det blir kanskje vanskelig med wall stickers på slike? Har også vurdert å ha alle veggene hvite, men har sett eksempler på at det er veldig fint med èn vegg i annen farge, så jeg har litt lyst på det. Èn vegg er heller ikke så ille å male på nytt om man skulle få for mye guttestemning. Har en hvitfarge fra Butinox som heter Krem, og i samme serien har de flere duse farger som går i blått og grønt. Hva gjør man med listene tro, kan de være i samme farge som "fargeveggen"? Sant nok, og en vegg i en annen farge er veldig flott altså! Men jeg synes man må ha litt sterk farge på den ene veggen i så fall, skal man gå med duse blå eller grønntoner synes jeg det bør være i hele rommet. Det må være litt kontrast for at det skal være noe poeng (min mening). Hvis du ikke har noe imot å eventuelt male den ene veggen omigjen tror jeg at jeg ville valgt turkis til en gutt - det er en skikkelig stilig farge! Og flere farger du kan kombinere med er det også. (Limegrønt og turkist sammen for eksempel er smashing). Sikkert litt vanskelig med wall stickers på panel ja. Ang. lister tror jeg at jeg ville brukt samme farge i hele rommet. Jeg holder en knapp på hvite lister overalt 1
Chelmon Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Jeg ville kjøpt sånn tapet med morsomt/søtt motiv til en vegg på barnerom. evt wall stickers. Her er noen jeg synes er kjempefine: http://interiordesignsforbedroom.blogspot.com/2011/01/boys-room-wallpaper.html
Stinelin Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 31. januar 2012 Kule tapeter, men jeg tror det blir vanskelig på panelt vegg. Takk for innspill alle sammen! Turkis og limegrønt er jo kult, ser for meg at man kanskje blir fortere lei lime? Synes det er vanskelig å finne riktige fargetoner, og ikke minst se om det blir like bra på veggen som på fargeprøvene. Noen som vet om det er best å velge farger fra samme "serie", eller om det er det samme hvordan man plukker farger?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Jeg hadde nok blitt lei av knallfarger, men det er nå meg Jeg syns faktisk jordfarger, som en typ mellombrunish farge (som du kan se her, på øverste bildet) kan være ganske stilig, eller en grålilla farge kan være fint Da blir det mer behagelig og ikke fullt så intenst, samtidig som det er forholdsvis kjønnsnøytralt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Vi har panelvegger som er kremhvite på barnerommet. Hadde veggene vært slette, ville jeg vurdert tapet. Men nå har jeg kjøpt en lang, tynn gardinstang og festet helt øverst på den ene veggen, og kjøpt metervare fra Ikea (spreke farger og mønstre) som jeg har hengende på stanga, fra taket og helt ned til gulvet. Ble en fin fargesprakende vegg som det er kjempelett å fjerne eller bytte ut med et annet stoff når jeg går lei. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 «Spreke» farver er helt ut, som ville aldri malt det slik med tanke på videresalg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Limegrønt er ikke beroligende! Synes ikke barnerom skal være så innmari 'freshe', jeg ville valgt en litt dusere tone av en farge. Ikke turkis, men en 'mykere' blå. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 Indigo > limegrønt, uten tvil. Stakkars barn, limegrønt gir mareritt, er altfor skarpt og slitsomt. 1
Sunshine89 Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Med tanke på at det berre er ein vegg så blir jo det lettare i forhold til maling seinare Litt mørk turkis trur eg kan bli fint, den blir sprek, men på same tid litt nedtona Lykke til!
Stinelin Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 4. februar 2012 «Spreke» farver er helt ut, som ville aldri malt det slik med tanke på videresalg. Videresalg er totalt uaktuelt her, og hva som er "in" for tiden er virkelig ikke viktig. Det som er viktig er at vi trives med fargen. Uansett er det overkommelig å male over en vegg om man skal selge huset Noen som vet hvor viktig det er å velge farger fra samme "serie", for samme varme (?) i fargene/ farger som matcher hverandre?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #15 Skrevet 4. februar 2012 Kan umulig tenke meg at det er mulig å trives med limegrønt eller noen av de andre farvene du nevner, ihvertfall ikke på et soverom. Ja, det er viktig at farvene passer sammen i forhold til varmegrad etc.
SmallTalk Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 Kremhvit heller over i gul, og jeg ser for meg at det kan bli veldig gult sammen med noen av de fargene du har nevnt her. Personlig så hadde jeg tatt alle veggene like og heller kjøpt inn tekstiler og veggpynt i farger. Hadde nok heller gått for en litt dypere blå enn turkis til kremhvit.
CalidumCor Skrevet 4. februar 2012 #17 Skrevet 4. februar 2012 Jeg kjenner noen som har en limegrønn vegg på barnerommet, og tross i mine tanker om denne fargen på vegg må jeg si at det faktisk er ganske stilig! De andre veggene og interiøret er hvitt, og rommet fremstår som "friskt". De har i tillegg dempet veggen litt med vall stickers Jeg tenker at det er jo bare en vegg, og om dere ikke blir fornøyde så er det ikke all verdens jobb og male den veggen på nytt
Stinelin Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 6. februar 2012 Jeg kjenner noen som har en limegrønn vegg på barnerommet, og tross i mine tanker om denne fargen på vegg må jeg si at det faktisk er ganske stilig! De andre veggene og interiøret er hvitt, og rommet fremstår som "friskt". De har i tillegg dempet veggen litt med vall stickers Jeg tenker at det er jo bare en vegg, og om dere ikke blir fornøyde så er det ikke all verdens jobb og male den veggen på nytt Det samme har jeg tenkt, det er jo bare en vegg. Både dyp blå, turkis og ulike typer grønt er aktuelt. Synes det er så kjedelig å male fire hvite vegger, og vil gjerne være litt mer fantasifull og barnslig ihvertfall i ett rom.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #19 Skrevet 6. februar 2012 Duse farger er beroligende. Vil tro at limegrønn gir samme virkning som oransje; hyper. Jeg synes det er bedre å male i nøytrale farger og heller pynte opp med farger. Man blir heller ikke lei av vegger som ikke gjør noe ut av seg mtp farge. 1
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 11. februar 2012 #20 Skrevet 11. februar 2012 Det er litt rart å male en fondvegg når veggene er panel... Da ville jeg heller malt alle vegger hvite og heller malt møbler e.l. i friske farger. Men det vil ikke du:) så da setter jeg en knapp på sjøgrønt! En vakker og beroligende farge som finnes i mange nyanser, og som er kjønnsnøytral. Men de andre veggene bør kanskje være hvite og ikke krem, som en annen her sa så er krem en farge med gult i og da bør fondveggen være en farge som passer med gult. Barnerommet her er tre vegger med panel i hvitt, og en fondvegg i Roseblad (en slags rosa). Barnemøblene er malt i solgøtt, en lysegul farge. Syns rosa og gult sammen er fint. Hvis en gutt skulle komme senere, maler jeg bare fondveggen i en annen farge. Lysegult passer til alle babyer syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå