Gå til innhold

pendlerfradragjungelen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en jobb langt utti gokk (på den ene siden av Oslofjorden). Der har jeg fått en gratis hybel. Også er jeg folkeregistrert i huset til foreldrene mine, tilsvarende utti gokk (på den andre siden av Oslofjorden). Nå skal jeg søke status som pendler fordi jeg tilbringer ca halve uka begge steder, og i den forbindelse er det en del ting jeg ikke finner svarene på.

For det første; når må man søke om pendlerstatus?

For det andre; det kan hende jeg kommer til å leie en leilighet/hybel i Oslo i løpet av året. Må jeg da forandre pendlerstatusen midt i året, eller holder det at jeg er folkeregistrert hos foreldrene mine ut året?

For det tredje; når jeg er folkeregistrert hos foreldrene mine, og ikke betaler noe for kost og losji. Må jeg da skatte av strømmen jeg bruker i hybelen min på arbeidsstedet (det er jæskla kaldt der, så det går en del strøm)? Så vidt jeg forstår så må jeg ikke skatte av gratis bolig fordi jeg har to, men hva med strømmen? Og må jeg evt skatte av strømmen hvis jeg får meg hybel i Oslo og skifter folkeregistrert adresse?

Håper det er noen som kan svare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får vel ikke pendlerstatus så lenge du bor hos foreldrene dine? Hvor gammel er du? Det er noen regler med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hvis boligen på arbeidsstedet er uselvstendig. For min del blir det at jeg har den mindre enn et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke riktig så enkelt, siden du ikke faktisk eier og har eid, folkeadressert bolig i en viss tid, eller har partner og barn du bor sammen med i folkeadressert bolig. Jeg er ingen jævel på pendlerfradrag, men jeg mener at det eneste du kan skrive av på skatten er kost i arbeidsdagene. Husker ikke sum pr dag, men det finner du på Liknings-ABC på Skatteetaten sine sider. Når du flytter til Oslo vil du kunne skrive av reiseveg til jobb, men da mister du kostpengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 6-13. Opphold utenfor hjemmet

(1) Skattyter som av hensyn til arbeidet må bo utenfor hjemmet, gis fradrag for merkostnader på grunn av fraværet. "

MERKOSTNADER. Det vil si at du får fradrag for strømkostnadene der du bor når du arbeider. Alle andre kostnader også. Feks mat.

Og reisefradrag som vanlig etter § 6-44.

Du skal inntektsbeskattes for det du ville ha måttet betale for tilsvarende bosted som du nå får gratis av arbeidsgiver.

"§ 5-12. Naturalytelse

(1) Med naturalytelse menes enhver økonomisk fordel som ytes i annet enn kontanter, sjekker og lignende betalingsmidler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke riktig så enkelt, siden du ikke faktisk eier og har eid, folkeadressert bolig i en viss tid, eller har partner og barn du bor sammen med i folkeadressert bolig. Jeg er ingen jævel på pendlerfradrag, men jeg mener at det eneste du kan skrive av på skatten er kost i arbeidsdagene. Husker ikke sum pr dag, men det finner du på Liknings-ABC på Skatteetaten sine sider. Når du flytter til Oslo vil du kunne skrive av reiseveg til jobb, men da mister du kostpengene.

"Hovedregelen er at en enslig person som pendler mellom foreldrehjem og annen bolig, anses bosatt i foreldrehjemmet. For pendlere som fyller 22 år eller mer i inntektsåret, gjelder dette bare når boligen ved arbeids-stedet er uselvstendig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"§ 6-13. Opphold utenfor hjemmet

(1) Skattyter som av hensyn til arbeidet må bo utenfor hjemmet, gis fradrag for merkostnader på grunn av fraværet. "

MERKOSTNADER. Det vil si at du får fradrag for strømkostnadene der du bor når du arbeider. Alle andre kostnader også. Feks mat.

Og reisefradrag som vanlig etter § 6-44.

Du skal inntektsbeskattes for det du ville ha måttet betale for tilsvarende bosted som du nå får gratis av arbeidsgiver.

"§ 5-12. Naturalytelse

(1) Med naturalytelse menes enhver økonomisk fordel som ytes i annet enn kontanter, sjekker og lignende betalingsmidler."

"Fordelen fri bolig er ikke skattepliktig dersom skattyter har pendlerstatus, eller for skattytere på yrkesopphold, se temabrev nr. 12 og 13."

Altså må jeg ikke skatte av boligen. Og ikke av strømmen heller? Juhu.

Det eneste jeg tenkte å kreve som fradrag, er reisepengene. Så vidt jeg har forstått så får jeg ikke for kost så lenge jeg er enslig.

Men jeg lurer fortsatt på NÅR jeg må søke om dette, og hva som er effekten om jeg flytter midt i året.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke søke. Du bare fyller i ved selvangivelsen (som kommer neste år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du søker folkeregisteret først om å få bli bosatt boende i foreldrehjemmet, selv om du har en selvstendig bolig på arbeidstedet. Så hvis dette blir godkjent, søker du skattekontoret om å bli godkjent ung pendler.

Sønnen min er godkjent ung pendler, og det var det folkeregisteret som avgjorde først, og så godtok skatt sør søknaden videre.

Sønnen vår er folkreregisterbosatt hos oss foreldrene, men fordi han av skiftmessige grunner ikke kan pendle hjem, er han godkjent ung pendler. Da får han fradrag for kost i den andre boligen. Ikke losji, for der er det et regelverk som sier at man må ha tre boliger for å kunne trekke fra husleie, strøm etc. Så han fikk avslag fra skatt sør på husleiefradraget. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...