Gå til innhold

Sykkel / butikkskade / forsikringssak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kjæresten min kjøpte en brukt sykkel før sommeren (2011). Den ble stjålet i høst. Saken ble anmeldt, og 2 mnd senere ble han oppringt av politiet som sa at sykkelen var funnet. Det viste seg at tyven hadde bytta ut flere deler på sykkelen, så kjæresten min tok den med til en sykkelbutikk/verksted, som skulle sette den i stand igjen. Egentlig var det bare en liten ting som skulle byttes ut, men etterhvert ringte butikken om flere ting som burde gjøres. Det som startet som en reparasjon på ca 1000, økte til 8000 etter at butikken hadde prakket på han det ene og det andre...Under denne prosessen har butikken klart å knekke en del av gaffelen (tror det var det). De vil ikke påta seg ansvar for dette, da det har vært en skade på den andre siden tidligere, som så har forplantet seg over mens de jobbet med den. Den gamle skaden har blitt reparert før, men tydeligvis ikke godt nok (?). Nesten litt usikker på dette siden den nye skaden er på andre siden, men jeg vet ikke mye om sykler, så kan godt hende det funker sånn...

Men uansett: hva har kjæresten min rett på? Butikken nekter å betale for ny gaffel (den vil koste noen 1000), og vil ikke påta seg ansvaret...Synes det er litt rart, siden det tross alt er de som har ødelagt den...men samtidig, hvis skaden lå latent der, så vet jeg ikke hva som gjelder...

I tillegg er forsikringen koblet inn i saken, men siden kjæresten min tok kontakt med de før sykkelen var ferdig reparert , har han sagt ja til en forsikringssum som nå er lavere enn det alt har havna på...(han trodde jo ikke at det skulle bli så mye penger etter hvert).

Noen som har peiling? Har han krav på noe, eller må han bare åpne lommeboka og punge ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Butikken bør erstatte gaffelen, og ellers må han bare punge ut. Han har jo selv sagt "ja og ha" og (antagelig) latt seg lure grundig med begge øynene åpne. Man får en god ny sykkel for 8.000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken bør erstatte gaffelen, og ellers må han bare punge ut. Han har jo selv sagt "ja og ha" og (antagelig) latt seg lure grundig med begge øynene åpne. Man får en god ny sykkel for 8.000 kr

Butikken BØR erstatte, ja det er jeg enig i, men MÅ de? Er så usikker! Hele greia er skikkelig kjipt! :/

Ja vet man får en god ny sykkel for 8.000, men det er snakk om en terrengsykkel, som han fikk kjøpt brukt til en god pris, men som er verdt (så vidt jeg veit) bortimot 20-30000! Så hele greia går jo mot et stort tap for han dersom ikke butikken eller forsikringen kan betale. Reparasjonen + ny gaffel (hvis han må kjøpe selv), kommer til å ende på over 10 000! I tillegg til pengene han brukte da han kjøpte den + penger og tid på egen reparasjoner/fiksing, så har dette blitt et ufrivillig pengesluk :/

Noen som vet om han har loven på sin side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...