Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Hei alle sammen Jeg har nettopp fått jobb som telefonselger (men ta det med ro, jeg ringer ikke dere ) hvor jeg skal selge reiserabatter til bedrifter. Jeg lurer på om noen har noen gode tips til ordlegging, argumenter, etc? Gjerne fra dere som har lignende erfaringer med telefonsalg. Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Hei alle sammen Jeg har nettopp fått jobb som telefonselger (men ta det med ro, jeg ringer ikke dere ) hvor jeg skal selge reiserabatter til bedrifter. Jeg lurer på om noen har noen gode tips til ordlegging, argumenter, etc? Gjerne fra dere som har lignende erfaringer med telefonsalg. Tusen takk Det lærer du på jobben. 4
Gjest Katten. Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Greia med oppsøkende salg er å ikke gi deg, og ikke ta et nei for et nei før motparten legger på. 1
Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Det lærer du på jobben. Beklager at jeg ønsker å være forberedt... 2
Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Dobbelpost. Endret 31. januar 2012 av finurlig
Gjest Nuppdupp Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 lykke til! jeg holdt ut i 60 min før jeg gikk og aldri kom tilbake :gjeiper: 6
Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 lykke til! jeg holdt ut i 60 min før jeg gikk og aldri kom tilbake :gjeiper: Ja jeg er også veldig nervøs, men snakket med de ansatte, og han som er "nyest" har vært der i 1 år, så jeg tror ikke det er så ille som andre telefonsalgbedrifter. Jeg skal ikke ringe eldre, ensomme mennesker for å lure på de forskjellige abonnement bare fordi de er ensomme..
Gjest bellabulla Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Når det kommer til salg til bedrifter, så er det veldig viktig å holde det saklig, kort og konsist. Ord som "lissom" osv faller ikke i god smak til underbevisstheten til de fleste når de er på jobb. Ellers gjelder det å hele tiden søke akksept, f.eks "det høres bra ut, er du ikke enig?". Dess flere ganger de svarer ja, dess mer blir de ubevisst positive til det du har å si. Det er også en fordel å være jente, da vi har lysere tonefall. Har mye med psyke og gjøre, salg;) Jeg var, om jeg kan si det selv, en av de flinkeste selgerne når jeg var telefonselger. Jeg kan skrive opp en generell salgssamtale med en privatkunde nedenfor, litt enklere taktikker, men i bunn og grunn samme prinsipper. Jeg er "-" og kunden er "@". - Hei, dette er *** fra BedriftenAS som ringer, snakker jeg med Ola Nordmann? @ "ja, det gjør du" - Så hyggelig! Grunnen til at jeg ringer er fordi vi skal lansere en ny tjeneste som heter superpakken, og nå kan du få tilgang til denne tjenesten før alle andre, til en rabattert pris! Høres ikke det bra ut? @ jooo, men hva er superpakken? (Her viser kunden interesse, det er alltid viktig å plukke opp slike signaler) - Jo, superpakken er en abonnementspakke der du får så så mange inkl. ditt og datt, noe som er dobbelt så mye som tidligere! Og prisen er 299 i måneden, hele 100 kr mindre enn før. Det er jo et supert tilbud?(kunden regner med at dette er det dobbelte av vårt forrige beste tilbud, og fokuset står her på at man får MER, for MINDRE penger) @ Joda, det høres jo bra ut. Men nå har jeg allerede et abonnement jeg da. videre fremhever jeg fordeler ved å velge vårt abonnement over det kunden allerede har, påpeker at det er enkelt å bytte avtale og leverandør, spiller på eventuelle tilleggsgoder jeg kan slenge med (gratis ditt og datt), søker hele tiden akksept, og med EN gang jeg har fått bekreftelse av noe slag så skyter jeg inn "skal vi går for dette da?", får jeg ja så starter jeg med "closing", dvs en oppsummering av det kunden har bestilt, formalitetene rundt det og hvordan det gjøres i praksis.(Dette er en standard du vil få utlevert av din arbeidsgiver, all info du skal oppgi). Etterpå kan jeg spørre om kunden lurer på noe mer, i tilfelle man må få bekreftelse på mail e.l, slik at jeg er 100% sikker på at det blir et salg. I ditt tilfelle kan det være lurt å fokusere på tid og penger som ressurser som man kan putte inn andre steder i bedriften. Man må også holde seg unna negativt lada ord, f.eks "ekstra" når det kommer til penger, og fokusere på positivt lada ord, som "billig, rabatt, enkelt" osv. Lykke til, man kan tjene godt på dette 2
Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #9 Skrevet 31. januar 2012 Bellabulla: tusen takk for gode råd
kaprifolen Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 Et tips siden du ringer bedrifter: du kommer til å møte på folk som kan EKTE salg, markedsføring og forhandling, og vi ELSKER å knuse slike taktikker som du har fått tips om her! Fra den teksten der hører man "slesk selger" selv om den bare er skrevet ned, og jeg nyter å trille slike rundt lillefingeren når de en sjelden gang ringer... 1
Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Et tips siden du ringer bedrifter: du kommer til å møte på folk som kan EKTE salg, markedsføring og forhandling, og vi ELSKER å knuse slike taktikker som du har fått tips om her! Fra den teksten der hører man "slesk selger" selv om den bare er skrevet ned, og jeg nyter å trille slike rundt lillefingeren når de en sjelden gang ringer... Det tviler jeg ikke på, men jeg skjønner ikke HVORFOR du prøver å lure telefonselgere? Er det bare fordi du KAN, eller fordi bedriften din går så sykt bra at dere ikke gidder å få rabatter?
Gjest Katten. Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Det tviler jeg ikke på, men jeg skjønner ikke HVORFOR du prøver å lure telefonselgere? Er det bare fordi du KAN, eller fordi bedriften din går så sykt bra at dere ikke gidder å få rabatter? Du må huske at de fleste du ringer alt vil ha en ordning av et slag. Du må få fram at det du tilbyr dem er en tjeneste, om de ikke vil ha den så kaster du ikke bort tiden på dem.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Det tviler jeg ikke på, men jeg skjønner ikke HVORFOR du prøver å lure telefonselgere? Er det bare fordi du KAN, eller fordi bedriften din går så sykt bra at dere ikke gidder å få rabatter? Det er første gangen jeg hører om at det er faktisk telefonselgerene som blir lurt! Og jeg som blir forsøkt lurt hver gang jeg blir oppringt! Men ja, min bror har jobbet som telefonselger, og han fikk vite at først etter at det ble takket nei 6 ganger, så var man ferdig med samtalen.
Gjest Regza Skrevet 31. januar 2012 #14 Skrevet 31. januar 2012 Et tips siden du ringer bedrifter: du kommer til å møte på folk som kan EKTE salg, markedsføring og forhandling, og vi ELSKER å knuse slike taktikker som du har fått tips om her! Fra den teksten der hører man "slesk selger" selv om den bare er skrevet ned, og jeg nyter å trille slike rundt lillefingeren når de en sjelden gang ringer... Enig, eksempelet BellaBulla kom med her ansees som en slesk selger. "Så fantastisk, så flott, men da sier vi det!" Setter det frem som om de gjør deg verdens største tjeneste.. Har tatt imot samtaler av slike selgere via en bedrift jeg jobbet for, og slike selgere ignorerte vi plett, etter vi kastet bort mye av tiden deres først. Blir nesten en "hvem klarer å være mest positiv lengst før noen legger på" konkurranse.
Gjest finurlig Skrevet 31. januar 2012 #15 Skrevet 31. januar 2012 Enig, eksempelet BellaBulla kom med her ansees som en slesk selger. "Så fantastisk, så flott, men da sier vi det!" Setter det frem som om de gjør deg verdens største tjeneste.. Har tatt imot samtaler av slike selgere via en bedrift jeg jobbet for, og slike selgere ignorerte vi plett, etter vi kastet bort mye av tiden deres først. Blir nesten en "hvem klarer å være mest positiv lengst før noen legger på" konkurranse. Men hva vil dere høre da? Beklager at jeg maser, men har lyst til å være flink i jobben min
Gjest Regza Skrevet 31. januar 2012 #16 Skrevet 31. januar 2012 Men hva vil dere høre da? Beklager at jeg maser, men har lyst til å være flink i jobben min Helt greit å være høflig og positiv, men ton det ned ett hakk fra eksempelet over =)
Apis Skrevet 31. januar 2012 #17 Skrevet 31. januar 2012 Kondolerer. Alle telefonselgere er noen store rasshøl og burde vært slått i sengegavelen i det de ble født. Kviser på samfunnets rompe. Har brukt et år i rettsvesenet mot selgere som selger katalogtjenester på nett. De søker gjerne til ny etablerte firmaer som ikke er beskyttet av forbruksloven og sender regninger på ting en ikke har kjøpt og spekulerer i at folk ikke gidder å gå hele vegen til forliksrådet og heller betaler de få tusenlappene for tjenester en ikke har bestilt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #18 Skrevet 1. februar 2012 Mitt beste tips: Lukter du useriøsitet i selskapet, KOM deg ut. Det finnes kremjobber innen salg, og lønninger fra 50-150.000 i måneden er ikke så alt for uvanlig. Men det finnes og utrolig mange useriøse telefonselskaper, som missbruker sine ansatte grovt på så mange sære måter at det er ikke gøy en gang. Så pass på deg selv, ikke fall i fella.
kaprifolen Skrevet 1. februar 2012 #19 Skrevet 1. februar 2012 Det tviler jeg ikke på, men jeg skjønner ikke HVORFOR du prøver å lure telefonselgere? Er det bare fordi du KAN, eller fordi bedriften din går så sykt bra at dere ikke gidder å få rabatter? Jeg "lurer"/kødder med de som A) tiltaler meg med fornavn som om vi var bestevenner B) skal snakke til meg som om jeg er dum og lettlurt C) ikke klarer å skjule at de har memorert et manuskript og har selgerstemmen på D) som bruker den teknikken som nevnt over 3
Horge Skrevet 1. februar 2012 #20 Skrevet 1. februar 2012 Jeg "lurer"/kødder med de som E) har manglende kunnskap om produktet/tjenesten de skal selge F) åpenbart vet mindre om produktet/tjenesten de skal selge enn det jeg kan selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå