AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Er bare nysgjerrig på hvordan dere andre studerer. Leser/jobber dere hjemme eller på lesesal? Drar dere alltid på forelesninger? Har dere en bestemt tid på dagen til studier eller er dere mer fleksible? Avhenger sikkert av hva man studerer osv. men hadde vært fint å høre hva som funker for andre
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Jeg prøver å dra på så mange forelesninger og kollokvier som mulig, i tillegg leser jeg hjemme omtrent hver dag. Fordi det er en gjennomsnittlig strykprosent på 40-50% i dette faget. Liker ikke sitte på skolen. Andre fag leser jeg bare hjemme og løser eksamensoppgaver, og det holder i massevis.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Jeg studerer for det meste hjemme, da studiet mitt er samlingsbasert. Dette gjør at jeg må strukturere dagene mine, og det i stor grad uten faste møter med veiledere og medstudenter. Jeg erkjenner glatt at det er en utfordring! For det meste: Jeg leser/skriver fra rundt 10 hver morgen til ca 15 på ettermiddagen. Tar noen små pauser innimellom, i tillegg til en lunsjpause. På kvelden prøver jeg å legge inn ytterligere 2-3 timer. I helgene jobber jeg ved behov. Dette med tidspunkt sklir iblant litt ut, men jeg prøver uansett å tenke ca. timeantall. Det er viktigere enn tidspunkt. Det høres sikkert firkantet ut for noen, men det er det som fungerer for meg. Hvis jeg ikke skulle hatt en "plan", så vet jeg erfaringsmessig at det ville sklidd helt ut. Jeg vet godt at andre har helt andre preferanser og erfaringer. Når det er sagt, så tar jeg meg gjerne et par dager fri hvis jeg skal noe spesielt. Hovedsaken er at det er en rød tråd angående struktur. 1
Kelsier Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Jeg drar på lesesalen kl. 10 og leser et par timer før lunsj, så leser jeg et par timer til før det er kurs eller forelesning. Hvis jeg har kollokvie den dagen kommer det inn i der et eller annet sted. Stort sett drar jeg hjem før kl. 17. Det hender jeg leser litt på kvelden, men ikke på seriøst. Jeg sitter for det meste på lesesalen, men det er ganske enkelt fordi jeg bor alene og syns det er greit å komme meg ut av leiligheten, og da kan jeg ta pauser med venner. Dessuten fokuserer jeg bedre der, ikke noen tv som frister eller lignende. Jeg drar alltid på forelesning, ganske enkelt fordi forelesning er enkel repetisjon og gir en pekepinn på om jeg har forstått stoffet riktig. Det blir ofte litt kjedelig, men men. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Dropper ikke forelesninger med mindre det er noe spesielt som gjør det ugunstig for meg å dra. Jobber mye hjemme, jobber som regel kun på skolen når jeg jobber sammen med andre på prosjekter. Leser hjemme, og leser når det passer meg, om det så er midt på natta.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Jeg drar på alle forelesningene, med mindre jeg absolutt ikke kan eller er syk. Leser ingenting gjennom året, starter med det 2-3 uker før eksamen. Da sitter jeg flere timer om dagen på lesesalen. Greier ikke lese hjemme! Fungerer greit sånn, er på mitt 4.år som student nå
Gjest SnowLeopard Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Prøver å være på skolen 8-16, sitter da på lesesal, og går ut på forelesninger og for lunsj. Men har lest mye hjemme de siste mnd. pga sykdom, og liker det ikke. Leser mye dårligere hjemme, selv om fordelen er at jeg kan hvile når jeg vil.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Jeg drar på alle forelesningene, med mindre jeg absolutt ikke kan eller er syk. Leser ingenting gjennom året, starter med det 2-3 uker før eksamen. Da sitter jeg flere timer om dagen på lesesalen. Greier ikke lese hjemme! Fungerer greit sånn, er på mitt 4.år som student nå Ahh, har gjort sånn første semester nå, og det har funket for meg og! Men kan jeg spørre hvor du ligger an rent karaktermessig?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #9 Skrevet 31. januar 2012 Jeg klarer ikke å lese hjemme så sitter på lesesalen alle hverdager. Pleier å være der mellom ni og elleve og reiser hjem igjen rundt fire. Når det nærmer seg eksamen er jeg på skolen åtte om morgenen og sitter til alt mellom seks og ni på kvelden. Forelesninger er så som så, i noen emner går jeg nesten ikke på forelesninger i det hele tatt, mens i andre går jeg på alle. Gidder ikke reise på forelesninger hvis jeg ikke får noe ut av det. Dessuten så mister jeg lett konsentrasjon under forelesninger og foretrekker derfor å jobbe med stoffet selv og i kollokviegrupper.
Gjest Solsmil Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Jeg studere mer enn fulltid (40 studiepoeng), og siden det jeg studerer er et lesefag til de grader (sikkert et av studiene med mest pensum) så må jeg strukturere dagene slik at jeg kommer meg gjennom pensum. Det at det aller meste av pensum er på engelsk, gjør det jo ikke lettere, jeg må derfor bruke enda mer tid på det. Jeg er på skolen 2-3 dager i uken (varierer). Min uke ser slik ut: Mandag: kollokvie fra 10-12 ca. Annenhver uke. Forelesninger fra 12-14 de fleste uker. Jeg drar da på skolen slik at jeg er der til gruppen starter, og så drar jeg hjem etter forelesninga og leser minst 3 timer på ettermiddagen, men ofte lengre. Har jeg ingenting denne dagen, så blir det det samme som tirsdag og fredag. Tirsdag: "fri". Jeg prøver å lese fra 9 til 16 eller 17, men siden jeg er veeldig trøtt om morgenen, bruker jeg sjelden å starte før 10. Da holder jeg lengre. Ofte holder jeg også på lengre enn åtte timer, men det er fordi jeg blir så oppslukt av det jeg holder på med. Noen dager holder jeg på fra jeg står opp til jeg legger meg, men prøver å ikke gjøre det siden jeg strengt tatt burde gjøre andre ting også. Onsdag: forelesning fra 12-14. Jeg prøver å lese noen timer før dett, men ikke alltid jeg gjør det. Leser minst 3-4 timer på ettermiddagen/kvelden (som ofte endre med at jeg leser fra jeg kommer hjem til jeg legger meg). Torsdag: forelesning fra 10-12 og fra 14-16. Dette er den verste dagen, fordi jeg føler jeg ikke får gjort noe mellom forelesningene. Spiser litt, og prøver å lese på lesesalen, men det går like dårlig hver gang. Jeg blir forstyrret av den minste lyd, og når det er folk som kommer og går hele tiden, så er det umulig å unngå. Enkelte tenker heller ikke lengre enn sin egen nesetipp, og bråker mye mer enn nødvendig. Dette gjør det ihvertfall umulig for meg å lese der. Når jeg kommer hjem prøver jeg å lese noen timer, men er ikke alltid jeg orker fordi jeg er så sliten. Fredag: "fri". Samme greia som tirsdag. Jeg bruker også å jobbe litt i helgene, mest søndag, men ikke alltid jeg gjør det. Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde fag med mindre pensum, tok færre studiepoeng eller lignende, men det går bra dette også. Dessuten er det viktigste at jeg er interessert, for det må jeg være for å komme gjennom alt pensumet. Jeg dropper aldri forelesninger med mindre jeg er så syk at jeg ikke klarer å gå. Men jeg får veldig mye ut av forelesningene, ihvertfall de jeg har dette semesteret. Endret 31. januar 2012 av Solsmil
Gjest energibånd Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Å møte opp til forelesningene, delta i kollokviegrupper og lese på lesesalen er mine råd til deg. Hvis ikke dette er obligatorisk på universitetet ditt, anbefaler jeg deg til å gjøre dette. Anbefaler deg også til å lage en ukeplan for deg selv med oversikt over prøver, øvinger, innleveringer, tidsfrister etc.
Fandenivoldsk Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Jeg drar på alle forelesninger og grupper, med mindre noe annet dukker opp. I så fall går jeg igjennom stoffet som er diskutert for meg selv. Er elendig på å strukturere lesetiden min, og leser litt hipp som happ gjennom dagen.. Noen ganger tidlig, andre ganger senere på dagen. Prøver å sette opp en plan i begynnelsen av uka for hvordan jeg skal komme meg gjennom pensum! Har leseplaner i fagene mine, så er veldig greit å følge sånn sett. Leser som regel hjemme, da jeg faktisk konsentrerer meg bedre der enn på lesesalen. Er så mye jeg blir distrahert av når jeg er ute i "offentligheten"
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Ahh, har gjort sånn første semester nå, og det har funket for meg og! Men kan jeg spørre hvor du ligger an rent karaktermessig? Jeg har B i snitt:) Det første året var jeg skikkelig sløv og leste knapt, da lå jeg på C, men nå på master har jeg vært flittigere på forelesninger og lest bedre ukene før eksamen. Fikk B i alle eksamenene nå til jul. Andre blir superstressa når de hører at jeg ikke leser før rett før eksamen, men for meg har metoden funket. Har god hukommelse da. Bruker heller tid på å jobbe ved siden av studiene enn å lese:) Penger og erfaring!
Anglofil Skrevet 31. januar 2012 #14 Skrevet 31. januar 2012 Nei, jeg drar ikke alltid på forelesinger, men prøver. Jeg leser som regel hjemme. Mvh Yvonne
Gjest Marregutt Skrevet 31. januar 2012 #15 Skrevet 31. januar 2012 Står opp om morgenen, spiser en liten porsjon energimix, løper gjerne en tur. Så spiser jeg en større frokost, og drar på skolen for forelesninger / gruppearbeid eller liknende. Så hjem, skifte for å dra på jobbb, og er hjemme igjen 9-10 om kvelden. Sitter oppe til (forhåpentligvis) 12, og samme mølla neste dag. Tett oppunder B i snitt. Dersom jeg ikke jobber trener jeg da og, eller er litt med venner
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #16 Skrevet 1. februar 2012 Jeg prøver å være strukturert, men det sklir litt ut noen ganger. Jeg prøver meg fortsatt frem mtp beste studiemetode. Jeg verken husker, lærer eller forstår det jeg leser om jeg kun leser èn gang, derfor må jeg gå gjennom stoffet flere ganger (tidkrevende). Har laget en leseplan som jeg til beste evne følger, og det går som regel bra. Har veldig oppstykkede dager med forelesninger, seminarer, kollekvie og jobb, men får likevel tid til å lese selv. På grunn av lang reisevei, pleier jeg å lese hjemme.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #17 Skrevet 1. februar 2012 Jeg har gjennomført master, og mener det er viktig å være strukturert! For min del funket det best de periodene der jeg holdt hjem og studier separat, dvs. var på lesesalen i åtte timer og gikk hjem igjen. Da henger ikke dårlig samvittighet over deg mens du er hjemme, man "burde" ikke lese istedet for å se tv etc. etc. Særlig tror jeg det er viktig når man går master og/eller tar fag der det legges mye opp til selvstudier. Selv er jeg helt håpløs på å lese hjemme. tre timer lesing på biblioteket er like effektivt som åtte timer hjemme. Alltid støv i en krok eller rot i en skuff, eller noe gøy på formiddagstv.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er på studiestedet fra kl. 8 til kl. 16 på hverdager. Når det ikke er forelesninger så jobber jeg i grupper eller leser på grupperom. Sitter også fra kl. 9 til ettermiddag på lørdager. Søndager leser jeg hjemme de timene jeg får til. Må legge til at jeg har barn så det er på dagtid jeg får lest.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Jeg går ingeniør, elektronikk. Forelesninger hver dag fra 8.15. Noen dager har vi 4-6 timers undervisning, andre dager mindre men kanskje 3-5 timer lab. I tillegg ca 7 timers organiserte regneøvelser per uke (fysikk, matte mv). Oppå dette er det obliger hele veien pluss en god del hjemmearbeide. Så i snitt er jeg på skolen fra 8.00 til alt mellom 3 og 5 hver dag, samt 2-6 timers hjemmearbeide (flest timer i helgene).
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #20 Skrevet 6. februar 2012 Jeg lar de ulike emnene og foreleserne bestemme hvor ofte jeg drar på forelesning og ikke.. Noen forelesninger er jeg så og si aldri på, mens noen er jeg som regel alltid på. Jeg er en av dem som ikke klarer å konsentrere meg noe særlig i forelesningene, og får ikke spesielt mye ut av dem - syns også det har veldig mye å si på foreleseren og hvorvidt de legger ut forelesningsnotatene på fronter eller ikke. Når det gjelder lesingen leser jeg når det passer meg, men klarer sjeldent å bare lese for å lese, må alltid skrive et sammendrag underveis for å forstå ting på min måte. Så sitter jeg intenst dag ut og dag inn 2-3 uker før eksamen og bare pugger. Jeg leser kun hjemme, det er tydelig at skolen ikke er stedet for meg å konsentrere seg annet enn på eksamen Men for å si det sånn, det hjelper lite å dra på hver forelesning bare for å være der, når man ikke får med seg en dritt likevel, ei klassevenninne av meg var på absolutt alle forelesningene i alle emnene vi hadde før jul, og strøyk på 2/3 eksamener, mens jeg dro bare når det passet meg, og jeg følte for å være der, og fikk greie karakterer i alle emnene. Da er det heller bedre å sitte hjemme å lære seg pensumet selv framfor å bare møte opp for å føle at man burde møte opp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå