Gjest Usikker Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Er det mulig at barnet mitt har 50% samvær med far, mens jeg står som den foreldren som bestemmer mest? Jeg ønsker ikke dette for å få bidrag, men for å ha full kontroll på forsikring, søknader, telefonregning osv.
Sophie-Ann Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Det er ingen problem å gi far 50% samvær, du vil fremdes være bostedsforelder, og det er bostedsforelder som bestemmer hvor barnet skal gå på skole, bhg osv. Bare få det skriftlig, at han har 50% samvær og at barnet har folkeregistert boadresse hos deg.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Det er ingen problem å gi far 50% samvær, du vil fremdes være bostedsforelder, og det er bostedsforelder som bestemmer hvor barnet skal gå på skole, bhg osv. Bare få det skriftlig, at han har 50% samvær og at barnet har folkeregistert boadresse hos deg. Ja hvis far vil godta og ikke være likeverdig forelder så går det bra. Jeg har ikke villet godtatt og være den som som var liksom og annerangs forelder. Forldreansvar uten mening kalles slike forhold som TS øsnker for far. Hadde heller droppet det meste og betalt bidrag og jobber svart tiden som skulle vært brukt til samvær. Synes denne holdningen som vises i denne tråden gjennspeiler kvinners maktbehov.
Gjest merkelig Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Ja hvis far vil godta og ikke være likeverdig forelder så går det bra. Jeg har ikke villet godtatt og være den som som var liksom og annerangs forelder. Forldreansvar uten mening kalles slike forhold som TS øsnker for far. Hadde heller droppet det meste og betalt bidrag og jobber svart tiden som skulle vært brukt til samvær. Synes denne holdningen som vises i denne tråden gjennspeiler kvinners maktbehov. Så fordi du ikke får være med og holde oversikt over forsikringer, søknader og telefonrregninger så ønsker du å straffe barnet ditt med å være mindre sammen med det? Her er det snakk om å ha barnet hos seg halvparten hver, ikke for å få mer bidrag men for å ha orden på det andre. Den andre kan være uenig i det, men da får de heller ta en prat om det. Jeg ville hatt barnet så mye som mulig og ikke straffet barnet når det er mor jeg er uenig med. Det er en person som har svart og vedkommende sa at det var mulig å gjøre det som TS ønsker det, vedkommende valgte ikke side her - svarte kun på spørsmålet.
Gjest damen Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 I praksis kan dere gjøre akkurat det dere bestemmer dere for. Det er ingen som skal si hvordan dere skal ordne hverdagen dere imellom, så om far en fornøyd med ditt forslag er det ingen grunn til at det ikke kan settes ut i verden. Er han uenig så må dere løse dette dere imellom eller ta det videre i systemet.
Gjest Trådstarter Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Trådstarter her: Kan kanskje forklare nærmere hva jeg mener: Jeg og far har barnet annen hver uke, far fungerer fint i hverdagen, og barnet trives der. Problemet er at han ikke tar nok anvar for tilbakemelding om dugnader (eller unlater å møte opp), betaler ikke telefonregning, lover å ordne forsikring uten at det blir gjort, han blåser i tannlegetimer osv. Jeg for min del synes det er problematisk at det ikke blir organisert godt nok, og kunne tenke meg å ha kontroll. Leit når barnets telefon blir stengt pga manglende betaling, leit å oppdage at barnet har vært uten forsikring i et år. Leit at barnet mister tannlegetime osv. Tror nok at det fungerer bedre om jeg tar kontroll på det meste av rent praktiske ting, da han rett og slett ikke bryr seg. Det er ikke penger det stopper opp på, for der er han grei, men han følger rett og slett ikke godt nok opp. Jeg tar gjerne det som følger med av ekstraarbeid, og tror innerst inne at han synes det er veldig greit, er bare usikker på fremgangsmåte.
Sophie-Ann Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Så lenge dere er happy med en sånn løsning, så ser ikke jeg problemet. Alle familier er forskjellige
Dubbedingsen Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Trådstarter her: Kan kanskje forklare nærmere hva jeg mener: Jeg og far har barnet annen hver uke, far fungerer fint i hverdagen, og barnet trives der. Problemet er at han ikke tar nok anvar for tilbakemelding om dugnader (eller unlater å møte opp), betaler ikke telefonregning, lover å ordne forsikring uten at det blir gjort, han blåser i tannlegetimer osv. Jeg for min del synes det er problematisk at det ikke blir organisert godt nok, og kunne tenke meg å ha kontroll. Leit når barnets telefon blir stengt pga manglende betaling, leit å oppdage at barnet har vært uten forsikring i et år. Leit at barnet mister tannlegetime osv. Tror nok at det fungerer bedre om jeg tar kontroll på det meste av rent praktiske ting, da han rett og slett ikke bryr seg. Det er ikke penger det stopper opp på, for der er han grei, men han følger rett og slett ikke godt nok opp. Jeg tar gjerne det som følger med av ekstraarbeid, og tror innerst inne at han synes det er veldig greit, er bare usikker på fremgangsmåte. Regnigene kan du ta deg av fordi om barnet bor 50/50 hos hver av dere, det er bare å få penger hos far i hånden slik at han kan dekke opp. Du sier jo at det ikke er penger det stopper opp på.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2012 #9 Skrevet 31. januar 2012 Trådstarter her: Kan kanskje forklare nærmere hva jeg mener: Jeg og far har barnet annen hver uke, far fungerer fint i hverdagen, og barnet trives der. Problemet er at han ikke tar nok anvar for tilbakemelding om dugnader (eller unlater å møte opp), betaler ikke telefonregning, lover å ordne forsikring uten at det blir gjort, han blåser i tannlegetimer osv. Jeg for min del synes det er problematisk at det ikke blir organisert godt nok, og kunne tenke meg å ha kontroll. Leit når barnets telefon blir stengt pga manglende betaling, leit å oppdage at barnet har vært uten forsikring i et år. Leit at barnet mister tannlegetime osv. Burde ikke fedre som viser så liten ansvarsfølelse få begrenset samværsrett med barna, evt kun samvær under tilsyn? Hva ville barnevernet sagt til dette?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 Burde ikke fedre som viser så liten ansvarsfølelse få begrenset samværsrett med barna, evt kun samvær under tilsyn? Hva ville barnevernet sagt til dette? herregud, slik er det jo i mange familier, holder jo at den ene passer på de tingene der, så kan den andre ha andre ansvarsoppgaver..
smilo Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Vi har det slik, men her bor barnet hos far og har 50% samvær med meg som mor. Kan ikke se hvilke problemet det kan skape. MEn nå har jeg og barnefar et godt samarbeid så langt
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Trådstarter her: Kan kanskje forklare nærmere hva jeg mener: Jeg og far har barnet annen hver uke, far fungerer fint i hverdagen, og barnet trives der. Problemet er at han ikke tar nok anvar for tilbakemelding om dugnader (eller unlater å møte opp), betaler ikke telefonregning, lover å ordne forsikring uten at det blir gjort, han blåser i tannlegetimer osv. Jeg for min del synes det er problematisk at det ikke blir organisert godt nok, og kunne tenke meg å ha kontroll. Leit når barnets telefon blir stengt pga manglende betaling, leit å oppdage at barnet har vært uten forsikring i et år. Leit at barnet mister tannlegetime osv. Tror nok at det fungerer bedre om jeg tar kontroll på det meste av rent praktiske ting, da han rett og slett ikke bryr seg. Det er ikke penger det stopper opp på, for der er han grei, men han følger rett og slett ikke godt nok opp. Jeg tar gjerne det som følger med av ekstraarbeid, og tror innerst inne at han synes det er veldig greit, er bare usikker på fremgangsmåte. Vi har hatt barna på 50% samvær (mor nektet delt bosted av økonomiske grunner), men allikevel stått for forsikringer og telefonregninger. Skolen sender også alltid ut inkallinger til begge foreldrene, så vi er med på alt av dugnader, foreldremøter osv. Det eneste vi ikke får er inkallinger ol. til tannlege/lege osv., noe som har gjort at faren måtte møte opp hos legen for å se kopi av epikrise osv. (han har fortsatt rett til innsyn, dette blir bare sendt automatisk til barnets bostedsadresse) når moren ikke klarte å finne igjen dette :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Ville ikke følt meg som en likeverdig forelder med en slik løsning som TS skisserer men de om det. Grunnen er at det som nevnt ikke går samme innformasjon til begge forldere. Dugnader er nevnt her det er noe far kan droppe ovs. Det er kun det far selv avtaler han er ansvarlig på å følge opp når han er samværsforelder unasett samværsandel. Delt bosted er annerledes. Så skulle det være dugnad når far har barnet er det opp til far om han drar for mor kan ikke avtale for at far skal komme på dugnad.
Kosemose Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 Er det mulig at barnet mitt har 50% samvær med far, mens jeg står som den foreldren som bestemmer mest? Jeg ønsker ikke dette for å få bidrag, men for å ha full kontroll på forsikring, søknader, telefonregning osv. Barnet må ha EN bostedsadresse, én adresse i folkeregisteret. Den barnet bor hos offisielt har rett på skatteklasse 2 (hvis vedkommende bor alene) og det er hit offisielle papirer sendes. Hvis man har 50/50 er det vanlig at dette byttes annethvert år pga skattefordelen, som bør deles mellom de barnet bor hos. Så er det forskjell på daglig omsorg og foreldreansvar/foreldrerett. Så lenge man har foreldreansvar SKAL man ha all viktig informasjon vedr barnet, og man må samtykke til viktige avgjørelser (f.eks henvisninger, pass, at skolen kan legge ut bilder av barnet på hjemmesiden, osv). Dette er uavhengig av hvem barnet bor hos. Barnet kan bo 100% hos deg og aldri se sin far, men likevel er det en rekke ting du ikke kan bestemme på egenhånd så lenge far har foreldreansvar for barnet. Hvis du var gift med barnefaren da barnet ble født, så har han automatisk foreldreansvar. Det samme gjelder for samboere hvis barnet er født etter år 2000 (tror jeg det var). I slike tilfeller har far foreldreansvar med mindre han er fradømt det eller har frasagt seg det. Hvis du har daglig omsorg, kan du fatte enklere beslutninger for barnet ditt, på egenhånd. Jeg syns forøvrig det høres merkelig ut at du syns det er ok at ungen bor 50% av tiden sin hos far, men at du ikke stoler på ham når det gjelder slike ting. Og - hva hvis far gikk rundt med de samme tankene? At det er ok at barnet bor hos deg 50% men at han vil holde styr på forsikringer, søknader ol selv, uten din innblanding. Hvorfor skal du ha rett til dette over far? Og telefonregning - abonnemanget står da vel uansett i ditt eller i pappans navn, så det er da bare å opprette telefon i navnet ditt for barnet, så har du full kontroll. Likeså med forsikring - du kan da bare tegne så mange forsikringer du vil på barnet, det samme kan far. Beklager å si det, men jeg syns spørsmålet ditt er underlig, og jeg syns det er snodig at du ønsker en 50% deling men ikke på papiret. I dette ligger det jo enten en tanke om at du skal dra fordeler av det (stønader eller skatteklasse 2, dobbel barnetrygd) og/eller en tanke om at far ikke er skikket til å ordne med vanlige ting for barnet - og da lurer jeg på hvorfor du syns han er skikket til å ha omsorg 50% av tiden.
Gjest Trådstarter Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 Jeg skjønner at enkelte kan tenke øknonomi, men det er det ikke snakk om her. Jeg har giftet meg, får derfor ikke skatteklasse2, ei heller dobbel barnetrygd. Far er det for barnet vårt på en fin måte, og stiller opp fysisk for barnet, men når det gjelder øknomi så er han ikke flink. Baret vårt har bla en større sum i banken, som jeg ikke ønsker han skal få ta ut osv. Det er mange småting som ligger til grunn. Forøvrig tjener jeg mer enn han, og økonomi er ikke problem. Mulig han kunne tenke seg å ha full styring, men tror nok det er tvert i mot....
Sophie-Ann Skrevet 1. februar 2012 #16 Skrevet 1. februar 2012 Jeg syns at folk skal akseptere at alle familier er forskjellige og gjør ting på ulike måter, uten å komme med tåpelige svar. Så lenge begge parter er fornøyd, så er det jo ikke noe problem???
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2012 #17 Skrevet 2. februar 2012 Jeg skjønner at enkelte kan tenke øknonomi, men det er det ikke snakk om her. Jeg har giftet meg, får derfor ikke skatteklasse2, ei heller dobbel barnetrygd. Far er det for barnet vårt på en fin måte, og stiller opp fysisk for barnet, men når det gjelder øknomi så er han ikke flink. Baret vårt har bla en større sum i banken, som jeg ikke ønsker han skal få ta ut osv. Det er mange småting som ligger til grunn. Forøvrig tjener jeg mer enn han, og økonomi er ikke problem. Mulig han kunne tenke seg å ha full styring, men tror nok det er tvert i mot.... Du blander kortene litt nå. Den som har tilgang til barnaskonto reguleres ikke av hvem som har bosted på barnet. Dette er ikke noe annliggende det offentlige har noe med. Det er et forhold mellom banken og den som har opprettet konto i bankens navn. Når dette er sagt virker det som du ikke stoler på BF. Videre vil du at han skal stille opp på lik linje med deg på alt som har med innsats for barnet å gjøre men ikke ha lik bestemmelsemulighet. Dette finner jeg merkelig da det virker som et sykelig behov for å ha kontrollen her. Synd å si det men det er noe skremmede holding. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 Du blander kortene litt nå. Den som har tilgang til barnaskonto reguleres ikke av hvem som har bosted på barnet. Dette er ikke noe annliggende det offentlige har noe med. Det er et forhold mellom banken og den som har opprettet konto i bankens navn. Når dette er sagt virker det som du ikke stoler på BF. Videre vil du at han skal stille opp på lik linje med deg på alt som har med innsats for barnet å gjøre men ikke ha lik bestemmelsemulighet. Dette finner jeg merkelig da det virker som et sykelig behov for å ha kontrollen her. Synd å si det men det er noe skremmede holding. Det er da vel ikke sykelig eller skremmende at TS vil ha kontroll over slike ting, om faren ikke klarer det? Ungen får jo være hos far 50% og moren får ingen andre fordeler av det?
Gjest Trådstarter Skrevet 3. februar 2012 #19 Skrevet 3. februar 2012 Du blander kortene litt nå. Den som har tilgang til barnaskonto reguleres ikke av hvem som har bosted på barnet. Dette er ikke noe annliggende det offentlige har noe med. Det er et forhold mellom banken og den som har opprettet konto i bankens navn. Når dette er sagt virker det som du ikke stoler på BF. Videre vil du at han skal stille opp på lik linje med deg på alt som har med innsats for barnet å gjøre men ikke ha lik bestemmelsemulighet. Dette finner jeg merkelig da det virker som et sykelig behov for å ha kontrollen her. Synd å si det men det er noe skremmede holding. Sykelig behov for å ha kontroll, er vel å ta litt for mye ? Skjønner du ikke at far ikke følger opp skikkelig på visse ting?(mens han er veldig, veldig flink på andre ting)Han glemmer å melde på barnet på xxxkurs, og dermed sto barnet uten plass. Han glemte å gi tilbakemelding om barnet skulle bli med på speiderleir, og det var på hengende håret barnet fikk bli med da det egentlig var fullt. Lista er lang... Barnet kommer til meg for å få ordnet praktiske ting, mens far er glimrende på sitt område, så det handler bare om å få litt kontroll på enkelte områder slik ikke visse ting går i glemmeboken atter en gang.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #20 Skrevet 3. februar 2012 Sykelig behov for å ha kontroll, er vel å ta litt for mye ? Skjønner du ikke at far ikke følger opp skikkelig på visse ting?(mens han er veldig, veldig flink på andre ting)Han glemmer å melde på barnet på xxxkurs, og dermed sto barnet uten plass. Han glemte å gi tilbakemelding om barnet skulle bli med på speiderleir, og det var på hengende håret barnet fikk bli med da det egentlig var fullt. Lista er lang... Poenget er det at du skal få denne informasjonen (og han også) uavhengig av om du har bostedsadressen eller ikke. Snakk med skolen om det. MEN, jeg tror også at det blir enklere for deg ettersom du automatisk får informasjonen hvis barnet har adresse hos deg, så jeg ser din side av saken også. Helt klart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå