Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #1 Skrevet 21. mai 2002 Vel, nå ser det ut som at det er avgjort... Vi kan ikke lenger leve som en familie, vi kommer til å flytte fra hverandre. Lang og komplisert historie, kan bare si at jeg faktisk er litt lettet for at vi nå har en løsning. Det kommer til å bli trist og tøft, men jeg tror vi vil få det bedre alle tre på denne måten. Forholdet vårt er dødt, og vil ikke vekkes til live igjen heller... Nå trenger jeg hjelp til hva jeg skal gjøre. Hvem må jeg kontakte osv? Sitter å regner ut hvordan mnd vil bli økonomisk alene, men jeg aner ikke hva man får som alenemor. Kan noen opplyse meg? Takk!
Lara Skrevet 21. mai 2002 #2 Skrevet 21. mai 2002 Du har krav på overgangsstønad hvis du går hjemme, men kun hvis barnet er under 3 år og du har den daglige omsorgen. Du kan motta overgangsstønad til barnet er 5 år selv om du er i arbeid. Er du i arbeid, mottar du redusert stønad. Gå på trygdekontoret og snakk med en saksbehandler og sett frem krav om barnebidrag. Har du et barn, så får du dobbel barnetrygd. Men du må som sagt si i fra på trygdekontoret at du er aleneforsørger snarest for det er masse papir arbeid og lang behandlingstid. I mellomtiden blir du nok henvist til sosialkontoret. Husk å søk om kommunaltilleggspensjon med det samme du søker om overgangsstønad. Lykke til.12
Cassandra Skrevet 22. mai 2002 #3 Skrevet 22. mai 2002 Heisann!! Jeg må korrektere litt... En enslig forsørger har rett på overgangsstønad til barnet er åtte år, hvis mor oppfyller kravene. Kravene er at mor enten må være reell arbeidsøkende eller under utdanning. Hvis du ikke har utdannelse er dette en fin mulighet for deg til å få en... Videre er det riktig at du har krav på dobbelt barnetrygd... altså for ett ekstra barn, og slik jeg forstod det så har du ett barn. Du må søke om bidrag fra faren, og du kan søke om husbank bostøtte. Det kan du gjøre via eiendomsetaten i kommunen. Slik er det i alle fall her, hvis det ikke er slik der du bor, så ta kontakt med husbanken. Du trenger ikke bo i et husbank hus for å motta bo støtte. Den utbetales hver fjerde måned. Videre kan du søke om utdannelses støndad, barnepass........ Dette er vel det jeg kommer på. Du kan også søke om UTVIDET overgansstønda til barnet er ti år... Hvis du ikke er ferdig med utdannelse f.eks. Hvis dere er gift må dere til mekling. Du kan i så fall henvende det til familivern kontor eller sosial kontoret. Lykke til!! Skulle du lure på mer, så kan du gjerne sende meg en PM, så skal jeg svare deg så godt du kan. Jeg vet hvordan du har det!! Stå på!!12
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #4 Skrevet 22. mai 2002 Husk også at du som eneforsørger også skal skattes i klasse 2. Ta derfor også kontakt med ligningskontoret, og husk også at ved neste skatteoppgjør så skal du være lignet i klasse 2 for hele år 2002. Ellers - lykke til og stå på!! 10na
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #5 Skrevet 22. mai 2002 Hei, stønadene er betinget av inntekt. Du kan få overgangsstønad hvis du er i jobb med lav inntekt. Snakk med trygdekontoret og ta også en samtale med familivernkontoret. Prøv å få en samværsavtale med far som er til det beste for barnet. Jeg anbefaler deg også å lese på http://www.aleneforeldreforeningen.no de har mange gode råd og tips, og de har også linker til andre nettsteder. De har også kontortid hvor du kan ringe å få hjelp. Håper du har en ok kommunikasjon med din (snart) x. Dette er alfa omega i en "skilsmissesak", få alle avtaler skriftlig, lag snarest en samværsavtale dere begge kan leve med og som gjør at barnet deres fremdeles har to foreldre. Du kan også gå på http://www.f2f.no der er det vannvittig mange bitre fedre, men det er ok å lese innlegg der for det. De kan også inneholde råd og tips. Jeg ønsker deg masse lykke til. Håper at du kommer deg igjennom junglelen av lover og regler med humøret i behold. På AFFOs sine sider er det også et chat-rom der er det som regel folk på kvelden (litt sent for min del), som har vært igjennom det samme. Hvis du sitter med masse vonde følelser så anbefaler jeg også å ta kontakt med enten kommunen eller kirken, for de har sorggrupper og disse er ikke bare beregnet på folk som har mistet en kjær i død. Jeg vet flere som har brukt dette for å komme seg igjennom en krise. Lykke til uansett og ta vare på barnet og deg selv i fremtiden
Anomym Skrevet 22. mai 2002 #6 Skrevet 22. mai 2002 Ikke tenk bare på det økonomiske og hvordan du skal klare deg økonomisk, men også litt på hvordan du skal organisere hverdagen din med eventuelt barnepass. Du skal vel ha et liv utenom barna også? (for gå på kino, treffe venner, jobbe overtid, gå isammenkomster, egenpleie, trene, ut å spise, annet...) Jeg anbefaler nettstedet http://www.barnepasseren.no
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #7 Skrevet 22. mai 2002 Takk for mange fine svar! Her har jeg litt å sette meg inn i skjønner jeg. Gud bedre så mye rot det skal bli ved samlivsbrudd! Vi eier blant annet leilighet sammen, aner ikke hvordan vi skal ordne det med den. Jeg har foreslått familierådgivning, men han nekter. Og da blir jeg sånn gi-faan-humør. Dritt lei av å jobbe for alt alene. Da får vi bare gå hvert til vårt. Tror vi vil få det bedre alle tre på den måten. Vil ikke at sønnen vår skal vokse opp med to ulykelige foreldre, det fører ingenting godt med seg. Tusen takk igjen for svar!
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #8 Skrevet 23. mai 2002 Endelig fant jeg noe om skilsmisse, er i samme situasjon som deg, og trenger alle tips jeg kan få. Jeg er gift og vi bor i eget hus, og nå skal jeg flytte ut...fordi vi har mistet kontakten og han vil ikke til rådgivning. Men når det er barn inne i bildet så MÅ foreldrene til en samtale med "noen" - en sosionom eller familierådgiver - det er obligatorisk. Du får ha lykke til, jeg kommer til å følge med på denne "diskusjonen". Hilsen jente på 34.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 Sett deg ned og se hva du kan få av stønader på NAV, lykke til, dette klarer du Anonymkode: fa925...f98
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett deg ned og se hva du kan få av stønader på NAV, lykke til, dette klarer du Anonymkode: fa925...f98 Tråden er 18 år gammel og barna til ts er voksne, eller hvertfall myndige så det ordnet seg nok. Anonymkode: 0e2c0...8d9 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #11 Skrevet 18. januar 2020 Shit. Nesten internettarkeologi. O.o Anonymkode: 608e8...676 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå