Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #61 Skrevet 7. februar 2012 Om man får kugalskap av melatonin er det nok mange melkedrikkere (meg selv inkludert) som kommer til å få massive utslag av Creutzfeldt–Jakob, siden det visstnok kan utvinnes fra kumelk. Det er vel ikke melatonin i seg selv som gir kugalskap. Men mange av de naturlige melatonin produktene man kan få kjøpt fra diverse nettsider, er melatonin som er hentet fra epifysen hos storfe. Og kan derfor inneholde virus. Man bør derfor ikke ta melatonin som ikke er syntetisk fremstilt.
Lutetium 71 Skrevet 7. februar 2012 #62 Skrevet 7. februar 2012 Det er vel ikke melatonin i seg selv som gir kugalskap. Men mange av de naturlige melatonin produktene man kan få kjøpt fra diverse nettsider, er melatonin som er hentet fra epifysen hos storfe. Og kan derfor inneholde virus. Man bør derfor ikke ta melatonin som ikke er syntetisk fremstilt. Sjekket nå, og den typen jeg kjøpte er syntetisk. Blir dette virkelig gjort i stor grad da? Ville tro det uansett var biligere å masseprodusere melatonin kjemisk, så fort man hadde "knekt koden"?
Gjest Stian B Skrevet 19. februar 2012 #64 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har søvnproblemer / døgnrytmeproblemer fra tid til annen, og for mange år siden løste jeg det problemet med melatonin som jeg kjøpte over nettet. Et par år etterpå kjøpte jeg nok en gang en pakning over nett, men dessverre, de fungerte ikke. I dag er det en kjent sak at man kan få kjøpt innholdsløse piller på nettsteder, men den gangen var ikke det noe tema. Fant akkurat ut at det Svenske Legemiddelverket har lagt restriksjoner på salg av melatonin, så det er reseptpliktig der også,- vet dog ikke med sikkerhet om det må søkes spesielt der. Tror jeg skal ta sjansen på å bestille på et nettsted igjen, et av de som ble linket til her. Søvntablettenes historie er sannelig en brokete en. Fra Barbitgurater til Halcion til Rohypnol,- og alle blir forbudt, og nå er det vel Imovane, zopiclone, stilnoct som er de mest vanlige på markedet... Og noen bruker vel tryxal for å hindre oppvåkning. Alle tablettene, - de som er i bruk i dag, og de som er fjernet fungerer, - men er samtidig noe skikkelig kjemisk søl. Melatonin derimot har jeg lest adskillig mer positivt enn negativt om. Til og med flere rapporter om at det skal ha helsebringende effekter i tillegg til den søvnstimulerende. Jeg følte i hvertfall at det fungerte uten at jeg noen gang kjente noen bivirkninger. (Jeg ser at jeg er inne på et kvinneforum, håper jeg tilgis for å være mann).
Auri Skrevet 20. februar 2012 #65 Skrevet 20. februar 2012 Lov for menn å være på kvinneguiden også jeg brukte melatonin en stund tilbake, fordi jeg sliter med å våkne (om jeg ikke har tjue vekkerklokker satt over to timer, så sover jeg naturlig 10-14 timer, og jeg har vannvittig vansklig for å våkne, selv om mannen min er hjemme og vekker meg hvert femte minutt). Melatonin gjorde undre for meg, men jeg hadde ikke råd til å fortsette på Circadin, dosene jeg endte opp på gjorde at jeg var ute med 500kr i måneden... Så jeg skal helt klart sjekke ut noen av de nettsidene her.
Lutetium 71 Skrevet 20. februar 2012 #66 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Noen som vet ca hvor lang tid en liten pakke fra iherb bruker? Bestilte 3. feb (ble "shipped" samme dag), og den har ikke dukket opp enda. Stanset av tollen, kanskje? Jepp. Menmen, bare 40kr eller no, med frakt. Ikke allverdens økonomisk tap, men litt trasig. Endret 22. februar 2012 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #67 Skrevet 20. februar 2012 Noen som vet ca hvor lang tid en liten pakke fra iherb bruker? Bestilte 3. feb (ble "shipped" samme dag), og den har ikke dukket opp enda. Stanset av tollen, kanskje? Jeg bestilte en pakke som ble sendt 10. febr. og fikk hentelapp i posten i går, lørd 18. febr. Det har aldri noen gang tatt så kort tid. Men jeg har tidligere opplevd opptil rundt 20 dager.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #68 Skrevet 20. februar 2012 Noen som vet ca hvor lang tid en liten pakke fra iherb bruker? Bestilte 3. feb (ble "shipped" samme dag), og den har ikke dukket opp enda. Stanset av tollen, kanskje? Søkte på "iherb leveringstid" og fant en liste her. Alt fra en uke til 3 ser ut til å vøre normalt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #69 Skrevet 20. februar 2012 Hm, jeg får Melatonin 1,8 mg reseptfritt på Apoteket til ca 30 kr for 60 kapsler. Bor i Spania riktig nok. Spurte om jeg kunne ta to et par kvelder det var veldig viktlig for meg å fo ordentlig søvn, og de sa ja.
Mubba Skrevet 20. februar 2012 Forfatter #70 Skrevet 20. februar 2012 Jeg har søvnproblemer / døgnrytmeproblemer fra tid til annen, og for mange år siden løste jeg det problemet med melatonin som jeg kjøpte over nettet. Et par år etterpå kjøpte jeg nok en gang en pakning over nett, men dessverre, de fungerte ikke. I dag er det en kjent sak at man kan få kjøpt innholdsløse piller på nettsteder, men den gangen var ikke det noe tema. Fant akkurat ut at det Svenske Legemiddelverket har lagt restriksjoner på salg av melatonin, så det er reseptpliktig der også,- vet dog ikke med sikkerhet om det må søkes spesielt der. Tror jeg skal ta sjansen på å bestille på et nettsted igjen, et av de som ble linket til her. Søvntablettenes historie er sannelig en brokete en. Fra Barbitgurater til Halcion til Rohypnol,- og alle blir forbudt, og nå er det vel Imovane, zopiclone, stilnoct som er de mest vanlige på markedet... Og noen bruker vel tryxal for å hindre oppvåkning. Alle tablettene, - de som er i bruk i dag, og de som er fjernet fungerer, - men er samtidig noe skikkelig kjemisk søl. Melatonin derimot har jeg lest adskillig mer positivt enn negativt om. Til og med flere rapporter om at det skal ha helsebringende effekter i tillegg til den søvnstimulerende. Jeg følte i hvertfall at det fungerte uten at jeg noen gang kjente noen bivirkninger. (Jeg ser at jeg er inne på et kvinneforum, håper jeg tilgis for å være mann). Interessant det du skriver. Jeg tror det er stor forskjell på virkingen av melatonin etter kvaliteten på merkene, men det er vanskelig å vite når man ikke har prøvd. Jeg skal ærlig innrømme at jeg bestilte en pakke melatonin fra iHerb etter denne tråden, bare for å teste om den gikk gjennom, det gjorde den, men selvom dagsdosen er på 3 mg funker de ikke like bra som circadin på 2 mg. Til dere som importerer melatonin fra EU/EØS og er fornøyd: Kom gjerne med spesifikke navn på merket melatonin dere bestiller, og gjerne link til nettsiden!
Lutetium 71 Skrevet 20. februar 2012 #71 Skrevet 20. februar 2012 Jeg bestilte en pakke som ble sendt 10. febr. og fikk hentelapp i posten i går, lørd 18. febr. Det har aldri noen gang tatt så kort tid. Men jeg har tidligere opplevd opptil rundt 20 dager. Søkte på "iherb leveringstid" og fant en liste her. Alt fra en uke til 3 ser ut til å vøre normalt. Flott! Da er det enda håp! Hm, jeg får Melatonin 1,8 mg reseptfritt på Apoteket til ca 30 kr for 60 kapsler. Bor i Spania riktig nok. Spurte om jeg kunne ta to et par kvelder det var veldig viktlig for meg å fo ordentlig søvn, og de sa ja. Spania har vel kanskje en noe mer løssluppen politikk enn Norge og Sverige?
Gjest scorpius Skrevet 20. februar 2012 #72 Skrevet 20. februar 2012 Jeg bestilte melatonin fra Iherb, men har enda ikke testet den ut da. Det tok vel rundt 13 dager før jeg fikk pakken.
Gjest Stian B Skrevet 1. mars 2012 #73 Skrevet 1. mars 2012 Bestilte fra to forskjellige steder; Biovea og Clavis (www.biovea.com/uk og www.melatonina.it). Har fått begge pakkene 10-12 dager etter jeg bestilte. Jeg har ikke prøvd noen enda,- så kan bare si "so far so good", - har sovet greit de siste nettene, - så kanskje jeg ikke trenger de på en stund. Så snart jeg har prøvd de ut skal jeg gi lyd fra meg her. God søvn!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #74 Skrevet 4. juli 2012 Bestilte fra to forskjellige steder; Biovea og Clavis (www.biovea.com/uk og www.melatonina.it). Har fått begge pakkene 10-12 dager etter jeg bestilte. Jeg har ikke prøvd noen enda,- så kan bare si "so far so good", - har sovet greit de siste nettene, - så kanskje jeg ikke trenger de på en stund. Så snart jeg har prøvd de ut skal jeg gi lyd fra meg her. God søvn! www.melatonina.it er det en trygg side? ganske dyrt der i forhold til iherb men hvis pakkene derfra ikke blir stoppet så er det jo verdt det.... men er det riktig at import av legemidler fra eu til norge er lov (max tre måneder til eget forbruk?)? Anonym poster: 73e6f5ffed1ca74025f34cdea0296da9
Dragonfly84 Skrevet 4. juli 2012 #75 Skrevet 4. juli 2012 Kan man bli avhengig av melatonin? Altså at kroppen produserer mindre selv, siden den får det tilført? Jeg bruker vallergan i perioder jeg sover dårlig, men melatonin er jo mer naturlig og kanskje bedre for kroppen...
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #77 Skrevet 4. juli 2012 Bor i England og melatonin har aldri blitt stoppet i posten. Bestiller fra iHerb. Now Foods tror jeg merket heter. Anonym poster: 3b9d7b9bea9ecb814c5e84f70d336d4b
Gjest RompeRusk Skrevet 4. juli 2012 #78 Skrevet 4. juli 2012 For å fjerne ALL tvil: Blir det oppdaget i tollen til Norge, blir det stoppet. Punktum
Gjest blackbird Skrevet 23. september 2012 #79 Skrevet 23. september 2012 Personlig så bruker jeg bare lysterapi og ikke melatonin, siden kroppen produserer dette selv. Bedre å stimulere kroppens egenproduksjon av melatonin enn å ta tilskudd synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #80 Skrevet 23. september 2012 Jeg får melatonin (fra Douglas Laboratories) på resept fra legen min. Det er 60 kapsler i boksen på 3 mg hver. Koster rundt 150 kr. På boksen er det klistret en etikette der det står "Uregistrert preparat. Dette preparatet er ikke alminnelig tilgjengelig i Norge. Skaffes ved spesiell søknad". Legen min har tillatelse til å skrive ut melatonin og må søke på nytt for hvert år. Jeg har slitt med søvnproblemer i årevis og har til slutt ikke greid å jobbe mer. Jeg har prøvd alt av søvnråd og kunne nok skrevet bok om "gode råd for bedre søvn" etter alt jeg selv har lest og prøvd (inkludert lysterapi). Det triste er bare at ingenting har virket. Min naturlige søvnrytme gjør at jeg ikke sovner før kl. 05 på morgenen, og det er tøft å kombinere med vanlig liv med jobb kl. 08 og barn som skal opp osv. Det fungerte bare ikke. For noen måneder siden begynte jeg på melatonin, og jeg har fått et nytt og bedre liv. Nå sover jeg godt hver eneste natt fra 23-00 til 07. Helt fantastisk! Og jeg går ikke lenger som en søvngjenger gjennom dagene. Melatonin er ingen enkel utvei, for jeg har virkelig prøvd alt. Men når ingenting virker og man føler at livet går rett i dass så er man villig til å ta risken med å innta litt melatonin hver dag. Anonym poster: df045a21801597e67c085a5bf73abe84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå