AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #21 Skrevet 2. februar 2012 Å holde seg våken hele dagen dersom man ikke sover om natta er ikke alltid så lurt. Etter noen dager/ei ukes tid begynner helsa å skrante alvorlig - puls, blodtrykk, hjerterytme, alt går av skaftet, og det er dessuten lett å gå inn i psykose etterhvert. Tror du virkelig å ta Melatonin er verst? Jeg tror alvorlig insomnia er verre... 3
Gjest blackbird Skrevet 2. februar 2012 #22 Skrevet 2. februar 2012 Så merkelig da, jeg var nemlig hos søvnsenteret i Bergen (Som er spesialister på søvn) og de hadde INGEN innvendinger mot å bruke melatonin, tvert imot Melatonin er i praksis og hvis korrekt brukt å anse som helt ufarlig. Men man vet ikke langtids-effektene av å bruke det. Det er nettopp det en person med FSS ikke kan klare: uansett hvor trøtt man er, uansett hvor psykisk og fysisk sliten man er, har man ikke nubbesjangs til å sovne andre tider enn den naturlige døgnrytmen man har. I mitt tilfelle: sovner klokken 3 på natten, står opp 11. Man sovner tilslutt Men døgnrytmen er vanskelig å få orden på, hvis man ikke vet hvordan ting henger sammen... Hver enkelt må finne sin måte. Og forresten så TVILER jeg sterkt på at nissenorge hadde gitt ut melatonin til pasienter dersom det kunne være farlig på noen som helst måte Melatonin er ikke farlig, men man vet ikke hvilken effekt langtids-bruk av melatonin kan ha.
Gjest blackbird Skrevet 2. februar 2012 #23 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Å holde seg våken hele dagen dersom man ikke sover om natta er ikke alltid så lurt. Etter noen dager/ei ukes tid begynner helsa å skrante alvorlig - puls, blodtrykk, hjerterytme, alt går av skaftet, og det er dessuten lett å gå inn i psykose etterhvert. Tror du virkelig å ta Melatonin er verst? Jeg tror alvorlig insomnia er verre... hensikten er å endre døgnrytmen og det skjer jo ganske raskt etterhvert vil jeg tro. Endret 24. september 2012 av Kosemose
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #24 Skrevet 2. februar 2012 (endret) hensikten er å endre døgnrytmen og det skjer jo ganske raskt etterhvert vil jeg tro. Det skjer ikke hos alle. Endret 24. september 2012 av Kosemose 2
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2012 #25 Skrevet 2. februar 2012 Ja, alle må finne sin måte. For meg, har det blitt å jobbe natt. Da klarer jeg meg, selv om jeg har et atypisk søvnmønster. Hadde jeg jobbet dag? Så hadde sovemedisiner vært eneste alternativ, utenom å gå ukene med nær 0 søvn, og sove hele helgen. Alternativet som jeg kunne håpet på å fått utskrevet hadde da vært melantonin.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #26 Skrevet 2. februar 2012 Men husk at melatonin slett ikke er den vidunderkuren som mange synes å tro. Det er kun dersom man faktisk har mangel på hormonet at melatonin vil fungere. Ergo bør man testes for hormonmangel før det skrives ut resept. Og nei, melatonin er ikke å kimse av, og skal kun brukes av de som ikke klarer å produsere hormonet selv over lengre tid. Det finnes andre, mer effektive og mer skånsomme preparater mot innsovingsproblemer. Hilsen narkoleptiker som foretrekker å være anonym i denne diskusjonen.
Gjest blackbird Skrevet 2. februar 2012 #27 Skrevet 2. februar 2012 Å holde seg våken hele dagen dersom man ikke sover om natta er ikke alltid så lurt. Etter noen dager/ei ukes tid begynner helsa å skrante alvorlig - puls, blodtrykk, hjerterytme, alt går av skaftet, og det er dessuten lett å gå inn i psykose etterhvert. Tror du virkelig å ta Melatonin er verst? Jeg tror alvorlig insomnia er verre... jeg prøver iallefall ikke å være våken i flere døgn. Så lenge man får litt søvn så går det greit, har ikke merket noe problemer med den metoden jeg prøver ut, men det er ikke lett. Mange gjør det som jeg gjør blant annet på reise. Å ta melatonin er sikkert ok for deg, men for meg så blir det bare unødvendig og usikkkert -man vet jo som sagt ikke langtidseffektene av dette.
Vulpes Skrevet 2. februar 2012 #28 Skrevet 2. februar 2012 Vet at flere har bestilt Melatonin fra iHerb og at det har gått fint. Så lenge du bestiller for under 200 kr er sjansene små for at pakken blir stoppet i tollen, tror jeg. Eller, det var snakk om at tollen undersøkte ekstra mange iHerb-pakker nå for litt siden fordi så mange importerte næringstilskudd og vitaminer som var for sterke iht. norsk regelverk, men jeg vet ikke om dette stemmer. Jeg har forresten som regel god virkning av Melatonin. Bruker det ikke fast, men nå og da, f.eks. om jeg er avhengig av å få noen netters god søvn for noe viktig eller om jeg plutselig har en dårlig sove-periode. Føler at jeg sovner bedre og ikke minst får bedre søvnkvalitet. Er ikke som natt og dag (hehe), men synes jeg merker en markant endring når jeg bruker Melatonin Og jeg har også ME.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #29 Skrevet 2. februar 2012 jeg prøver iallefall ikke å være våken i flere døgn. Det er vel ingen som prøver på det, bortsett fra en og annen gæren russ? Poenget er at noen har alvorlige søvnproblemer. De får rett og slett ikke sove, og gjerne ikke på natterstid. Dersom man da mot formodning skulle få til å sove en halvtime eller to på dagtid, er det det som redder disse menneskene. Ikke noe de må unngå, slik du anbefaler. Og dersom de skulle være så heldige at de har nytte av Melatonin, tviler jeg på at de har større bivirkninger av det enn av å rett og slett svært sjeldent sove. 2
Gjest blackbird Skrevet 2. februar 2012 #30 Skrevet 2. februar 2012 Det er vel ingen som prøver på det, bortsett fra en og annen gæren russ? Poenget er at noen har alvorlige søvnproblemer. De får rett og slett ikke sove, og gjerne ikke på natterstid. Dersom man da mot formodning skulle få til å sove en halvtime eller to på dagtid, er det det som redder disse menneskene. Ikke noe de må unngå, slik du anbefaler. Og dersom de skulle være så heldige at de har nytte av Melatonin, tviler jeg på at de har større bivirkninger av det enn av å rett og slett svært sjeldent sove. hmmm, man må skille mellom døgn-rytme forstyrrelser og søvnproblematikk... er man lenge våken så bygger man opp søvnbehov, det er slik ting fungerer i utgangspunktet. Noen har kanskje spesielle sykdommer som gjør at dette er annerledes men det vet jeg ikke så mye om.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #31 Skrevet 2. februar 2012 Det er en av grunnene til at jeg spør om erfaringer her. Legen min var veldig positiv til å importere melatonin, mye på grunn av pris, men også fordi det kun selges ett merke melatonin i Norge, som er dyrt, lav på dose (2mg, de fleste trenger 3mg) og kommer kun i pakning med 21 stk. Hmmm... det stemmer ikke - kanskje legen din må oppdatere seg? Vi får iallfall Melatonin 3mg, med 60 kapsler i boksen. Det finnes flere merker av dette. Blant annet Natures One, Douglas Laboratories etc. Se nederst på denne siden. Den vi får, med 60 kapsler i, koster ca 160 kroner. Det er også mulig å kjøpe melatonin på apotek i Sverige, uten resept. Jeg ville anbefale å gjøre det, fremfor å kjøpe via nett (hvis det var det du tenkte på).
Lutetium 71 Skrevet 2. februar 2012 #32 Skrevet 2. februar 2012 Vet at flere har bestilt Melatonin fra iHerb og at det har gått fint. Så lenge du bestiller for under 200 kr er sjansene små for at pakken blir stoppet i tollen, tror jeg. Peiling på hvilket merke som er bra? Søkte litt på iherb.com, og det var mye diverse der. Douglas Laboratories er ok?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #33 Skrevet 2. februar 2012 Peiling på hvilket merke som er bra? Søkte litt på iherb.com, og det var mye diverse der. Douglas Laboratories er ok? Douglas Lab fikk vi resept på fra legen, så det bør være ok
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #34 Skrevet 2. februar 2012 Hmmm... det stemmer ikke - kanskje legen din må oppdatere seg? Vi får iallfall Melatonin 3mg, med 60 kapsler i boksen. Det finnes flere merker av dette. Blant annet Natures One, Douglas Laboratories etc. Se nederst på denne siden. Den vi får, med 60 kapsler i, koster ca 160 kroner. Det er også mulig å kjøpe melatonin på apotek i Sverige, uten resept. Jeg ville anbefale å gjøre det, fremfor å kjøpe via nett (hvis det var det du tenkte på). Hmmm... dette stemmer visst ikke iflg annen bruker her. En bekjent av meg hadde kjøpt reseptfritt på apotek i Sverige, men da var det kanskje ikke helt sant det hun sa (min bekjente altså)
Gjest Mandalas Skrevet 2. februar 2012 #35 Skrevet 2. februar 2012 Hmmm... dette stemmer visst ikke iflg annen bruker her. En bekjent av meg hadde kjøpt reseptfritt på apotek i Sverige, men da var det kanskje ikke helt sant det hun sa (min bekjente altså) Jeg har hørt flere si det med reseptfritt fra Sverige. Merkelig å skulle lyve om noe slikt, men det kan altså ikke stemme nei.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2012 #36 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har hørt flere si det med reseptfritt fra Sverige. Merkelig å skulle lyve om noe slikt, men det kan altså ikke stemme nei. Det var reseptfritt før tror jeg, og enkelte helsekostbutikker har det i Sverige (og i Norge, om du vet hvem du skal spørre)
Vulpes Skrevet 2. februar 2012 #37 Skrevet 2. februar 2012 Angående hvorvidt man kan få melatonin reseptfritt i Sverige tror jeg det kanskje kommer litt an på hvilket apotek man drar til? Husker jeg spurte etter melatonin på et apotek i et av de større svenskehandel-kjøpesentrene for 2-3 år siden og fikk da beskjed om at de ikke (lenger?) hadde lov til å gi det ut uten resept. Peiling på hvilket merke som er bra? Søkte litt på iherb.com, og det var mye diverse der. Douglas Laboratories er ok? Douglas Laboratories vet jeg ikke noe om, men jeg har brukt melatonin fra merket Natrol før. Bruker også en del andre kosttilskudd fra merket Now Foods som jeg tror skal være bra
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #38 Skrevet 2. februar 2012 Det ble solgt noe som het "melatonin" før, med høyere dose og flere tabletter til en ikke altfor gal pris, men det er ikke disse som selges lengre. De selges fortsatt, men legen som skriver de ut må ha en spesialtillatelse. Jeg går på de. Det er også kun få apotek som importerer de. Dette vet da vel legen din.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #39 Skrevet 2. februar 2012 http://m.db.no/2012/02/02/tema/helse/medisiner/internett/20052633/
Mubba Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #40 Skrevet 2. februar 2012 Tusen takk for alle svar! Nå vet jeg hva jeg må gjøre og skal ta meg en prat med legen igjen. Ang. import fra iHerb så kjøper jeg ALT fra iHerb, minus legemidler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå