Gå til innhold

Importere melatonin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i min "behandling" for ME begynt med melatonin for bedre søvn. Problemet er at melatonin, circadin, er veldig dyrt i Norge og jeg har derfor sjekket ut muligheten for å importere dette. Siden melatonin går under kategorien "legemidler" er det snakk om import innenfor EØS/EU.

Er det noen som har erfaringer med import av melatonin, noen internettsider dere kan anbefale som dere har god erfaring med? Takk for alle svar :)

Skrevet

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å importere legemidler. Du kan i verste fall risikere å få noe som er tilsatt stoffer som kan være skadelige/fremkalle allergi, eller du kan risikere å få tabletter som ikke virker. Det er en grunn til at man skal kjøpe legemidler gjennom apotek.

• Liker 8
Skrevet

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å importere legemidler. Du kan i verste fall risikere å få noe som er tilsatt stoffer som kan være skadelige/fremkalle allergi, eller du kan risikere å få tabletter som ikke virker. Det er en grunn til at man skal kjøpe legemidler gjennom apotek.

Det er en av grunnene til at jeg spør om erfaringer her. Legen min var veldig positiv til å importere melatonin, mye på grunn av pris, men også fordi det kun selges ett merke melatonin i Norge, som er dyrt, lav på dose (2mg, de fleste trenger 3mg) og kommer kun i pakning med 21 stk.

• Liker 1
Skrevet

Iherb. Sannsynligvis sniker det seg rundt tollen, men i verste fall blir det returnert.

Du kan og be legen om å skrive ut en attest som du kan sende tollen om de skulle få fnatt.

Skrevet (endret)

De første gangene jeg fikk melatonin, fikk jeg en slags "søknad" som jeg leverte til apoteket. Da fikk jeg en stor boks med kapsler med melatonin. De het bare "Melatonin" og de var iallefall 4 mg.

Om en fremdeles kan få disse vet jeg ikke. Fikk tildelt ny fastlege etterpå og han skrev kun ut Circadin til meg..

Edit: Hvis jeg ikke husker helt feil, inneholdt denne boksen minst 50 kapsler, om ikke fler.

Endret av Avalon
Skrevet

De første gangene jeg fikk melatonin, fikk jeg en slags "søknad" som jeg leverte til apoteket. Da fikk jeg en stor boks med kapsler med melatonin. De het bare "Melatonin" og de var iallefall 4 mg.

Om en fremdeles kan få disse vet jeg ikke. Fikk tildelt ny fastlege etterpå og han skrev kun ut Circadin til meg..

Edit: Hvis jeg ikke husker helt feil, inneholdt denne boksen minst 50 kapsler, om ikke fler.

Det ble solgt noe som het "melatonin" før, med høyere dose og flere tabletter til en ikke altfor gal pris, men det er ikke disse som selges lengre. :(

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Dersom du har mulighet til det eller kjenner noen som skal over til Sverige så får du kjøpt Melatonin reseptfritt der.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Det ble solgt noe som het "melatonin" før, med høyere dose og flere tabletter til en ikke altfor gal pris, men det er ikke disse som selges lengre. :(

Feilfeilfeil :)

Jeg har selv FSS (Søvnforstyrrelse), og får 5 mg sugetabletter melatonin hos fastlegen. 60 tabletter per boks, koster 150 kroner (Tror jeg vet er :) )

Gjest Mandalas
Skrevet (endret)

Jeg har selv FSS (Søvnforstyrrelse), og får 5 mg sugetabletter melatonin hos fastlegen. 60 tabletter per boks, koster 150 kroner (Tror jeg vet er :) )

Og vi får 3 mg i bokser med 60 kapsler :) Hentet ut idag og det kostet 160 kr.

Men jeg stiller meg spørrende til om man virkelig får kjøpt melatonin reseptfritt i Sverige? Vi bodde nemlig der og hadde mye kontakt med andre i behov av melatonin og mitt inntrykk var at det var ekstremt vanskelig å få tak i! Og når jeg søker på nettet kommer det opp noen sider på norsk der folk tror man får det reseptfritt i Sverige, men på svenske sider finner jeg kun at det er reseptbelagt der også.

Endret av Mandalas
Skrevet

Uunnskyld! ;)

Men siden det er slik at man altså får tak i melatonin 3mg/5mg til ca 150 kroner så er jo det MYE billigere enn de 21 stk á 2 mg jeg betalte 120 kroner for og som jeg mest sannsynlig må doble dosen på. Dette må jeg ta opp med legen min... :sjokk:

Skrevet

Legen din kan søke Legemiddelverket om unntak fra kravet om markedføringstillatelse, så kan du få melatonin 3 mg eller 5 mg (sistnevnte er sugetablett). Han må da begrunne hvorfor du ikke kan bruke Circadin. Søknaden leveres apoteket.

Jeg vet ikke prisen, men legen kan også søke om refusjon for deg. Jeg ville hvert fall forsøkt dette og sett om du får refusjon, før du begynner å importere.

Skrevet

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å importere legemidler. (...) Det er en grunn til at man skal kjøpe legemidler gjennom apotek.

Det finnes apotek andre steder enn i Norge også, vet du. ;)

Skrevet

Jeg fikk melatonin 3 mg uten problemer, fordi jeg var hos en lege (på Bergen søvnsenter) som hadde tillatelse til å skrive ut slike medisiner. Ikke var de dyre heller, selv om jeg ikke i farta husker nøyaktig hva jeg betalte.

Skrevet

Forskjellen på Cirkadin og "vanlig" melatonin er at førstnevnte er depottabletter (der virkestoffet frigjøres over tid), sistnevnte ikke. Sønnen min fikk "vanlig" Melatonin 3mg (det heter bare det) mot innsovningsvansker nå i januar, han fikk resept og søknad om registreringsfritak fra legen, og så gikk vi rett til apoteket og hentet det ut. Siden har han sovet helt normalt. Det var som det sies over her ikke spesielt dyrt, vi betalte mellom 400 og 500 kroner for et halvt års forbruk.

Melatonin fås ikke kjøpt resepfritt i Sverige, ei heller kan man ta med norsk resept på akkurat dette medikamentet dit, siden det er på en lignende ordning som registreringsfritak i Sverige også. Jeg ringteog sjekket med et av apotekene på Nordbysenteret for en måned siden.

Gjest blackbird
Skrevet

- melatonin er ikke anbefalt å bruke over lengre tid.

- kan svekke sædkvaliteten har jeg lest, har ikke funnet den opprinnelige studien på nettet.

- lysterapi(10 000 lux i 40 minutter: 1 dag 2 timer før du sto opp naturlig dagen før =kroppstemperaturens bunnpunkt=nadir, deretter lysterapi 30 minutter tidligere hver dag til ønsket døgnrytme er oppnådd)er ansett som mer effektivt på døgnrytmen enn melatonin.

- personlig så prøver jeg bare å være våken hele dagen hvis jeg har vært våken hele natten, men tar litt tid å lære seg den "teknikken", for det er ganske vanskelig.

Skrevet

- personlig så prøver jeg bare å være våken hele dagen hvis jeg har vært våken hele natten, men tar litt tid å lære seg den "teknikken", for det er ganske vanskelig.

Og poenget ditt er?

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke det over lengre tid? Melatonin blir produsert i hjernen som søvnfremkallende, og jeg ser ikke hva som er galt med å bruke melatonin. Det er heller ikke gjort studier på bruk av melatonin over tid, derfor kan du ikke fastslå dette

- kan svekke sædkvaliteten har jeg lest, har ikke funnet den opprinnelige studien på nettet.

Dette vil jeg tro er rent bull, siden det, som sagt, er naturlig i kroppen. De som sliter kronisk med søvn har ofte en underproduksjon av melatonin og trenger derfor tilskudd for å sove vanlig

- lysterapi(10 000 lux i 40 minutter: 1 dag 2 timer før du sto opp naturlig dagen før =kroppstemperaturens bunnpunkt=nadir, deretter lysterapi 30 minutter tidligere hver dag til ønsket døgnrytme er oppnådd)er ansett som mer effektivt på døgnrytmen enn melatonin.

Kanskje ansett som mer effektivt, men fungerer slettes ikke på alle. På meg har det kun vært melatonin

Fint at det fungerer for deg, men for de som har søvnforstyrrelse vil ikke dette virke

• Liker 2
Gjest blackbird
Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke det over lengre tid? Melatonin blir produsert i hjernen som søvnfremkallende, og jeg ser ikke hva som er galt med å bruke melatonin. Det er heller ikke gjort studier på bruk av melatonin over tid, derfor kan du ikke fastslå dette

Dette vil jeg tro er rent bull, siden det, som sagt, er naturlig i kroppen. De som sliter kronisk med søvn har ofte en underproduksjon av melatonin og trenger derfor tilskudd for å sove vanlig

Kanskje ansett som mer effektivt, men fungerer slettes ikke på alle. På meg har det kun vært melatonin

Fint at det fungerer for deg, men for de som har søvnforstyrrelse vil ikke dette virke

melatonin pleier å bli brukt som et middel for å hjelpe dem som har problemer med døgn-rytmen. det er ikke en sovemedisin :)

når det gjelder de andre tingene du spør om så henviser jeg til det Ståle Pallesen(som er søvnspesialist)har skrevet:

http://www.lommelegen.no/334358/sporsmaal-om-forsinket-sovnfasesyndrom

sitat: "Flere fremtredene forskere advarer også mot ukritisk og særlig langtidsbruk av melatonin og påpeker at vi i dag ikke vet noe særlig om langtidsvirkningene av medikamentet. Vi som steller med søvn anbefaler aldri bruk av melatonin over lengre tid. Det er også publisert en undersøkelse som viste at melatonin kunne svekke sædkvaliteten hos menn."

I behandling så pleier man å bruke melatonin i kombinasjon med lysterapi dvs melatonin om kvelden og lysterapi på den måten jeg har beskrevet.

Men personlig så er det enklest å lære seg "sjokkterapien" dvs at jeg er våken hele dagen etter at "dagen" min var om natten. Det fungerer nok best for min egen del tror også i forhold til de målene jeg har i livet. Men det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for andre. :)

Det er generellt sett bedre å stimulere kroppen til å gjenopprette balansen enn å ta tilskudd av noe kroppen produserer selv. Dette kan alternativ-medisinere mye om. Jeg anbefaler deg av min egen erfaring å prøve ut 1 alternativ behandling om gangen :)

Gjest Mandalas
Skrevet

Som med så mye annet blir det et valg mellom to onder/ mellom to halvgode løsninger. Sovne med melatonin, selvom man ikke vet nok om langtidsvirkninger på kroppen eller ligge våken uten melatonin og alltid være trøtt, noe som videre påvirker humør, konsentrasjonsevner etc.

Gjest RompeRusk
Skrevet

melatonin pleier å bli brukt som et middel for å hjelpe dem som har problemer med døgn-rytmen. det er ikke en sovemedisin :)

når det gjelder de andre tingene du spør om så henviser jeg til det Ståle Pallesen(som er søvnspesialist)har skrevet:

http://www.lommelegen.no/334358/sporsmaal-om-forsinket-sovnfasesyndrom

sitat: "Flere fremtredene forskere advarer også mot ukritisk og særlig langtidsbruk av melatonin og påpeker at vi i dag ikke vet noe særlig om langtidsvirkningene av medikamentet. Vi som steller med søvn anbefaler aldri bruk av melatonin over lengre tid. Det er også publisert en undersøkelse som viste at melatonin kunne svekke sædkvaliteten hos menn."

Det er generellt sett bedre å stimulere kroppen til å gjenopprette balansen enn å ta tilskudd av noe kroppen produserer selv. Dette kan alternativ-medisinere mye om. Jeg anbefaler deg av min egen erfaring å prøve ut 1 alternativ behandling om gangen :)

Så merkelig da, jeg var nemlig hos søvnsenteret i Bergen (Som er spesialister på søvn) og de hadde INGEN innvendinger mot å bruke melatonin, tvert imot

Det er nettopp det en person med FSS ikke kan klare: uansett hvor trøtt man er, uansett hvor psykisk og fysisk sliten man er, har man ikke nubbesjangs til å sovne andre tider enn den naturlige døgnrytmen man har. I mitt tilfelle: sovner klokken 3 på natten, står opp 11.

Og forresten så TVILER jeg sterkt på at nissenorge hadde gitt ut melatonin til pasienter dersom det kunne være farlig på noen som helst måte

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...