Gå til innhold

kaffegjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert i bryllup som kaffegjester, og jeg vet at brudeparet ønsker seg penger. Da blir det jo så synlig hvem som gir hvor mye, og jeg skulle gjerne visst hvilken sum som er grei å gi når man "kun" er kaffegjest. Det er et litt perifert vennepar av oss som gifter seg.

(Vet ikke om dette spiller inn, men da vi giftet oss for en del år siden, var dette paret bedt som middagsgjester. På den tiden hadde vi mye kontakt. Da fikk vi en raus gave av dem. Bør vi matche denne, selv om vi nå kun er kaffegjester, eller ville dette blitt rart? Vi har ikke hatt så mye kontakt i de siste årene..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forholdet mellom dere har forandret seg, noe de kanskje også viser ved at dere blir bedt til kaffe, og ikke middag. Jeg mener derfor det er riktig å ikke gi en like raus gave.

Hvor mye dere skal gi kommer også an på deres egen økonomi, om dere har mange utgifter knyttet til bryllupet (reise/hotel o.l.). Hvor mye pleier dere å gi for i andre bryllup? Jeg ville lagt meg på maks 500, antagelig lavere.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Hvis brudeparet kun ønsker seg penger er jeg villig til å være ganske kjip. Faktisk nesten så kjip at jeg ville lagt meg på den ikke-eksisterende skikk og bruk-"regelen" om at gaven skal tilsvare kuvertprisen. Så da er spørsmålet hvor mye kaffe og kake dere tror dere klarer å få i dere ;)

• Liker 1
Skrevet

Hvis brudeparet kun ønsker seg penger er jeg villig til å være ganske kjip. Faktisk nesten så kjip at jeg ville lagt meg på den ikke-eksisterende skikk og bruk-"regelen" om at gaven skal tilsvare kuvertprisen. Så da er spørsmålet hvor mye kaffe og kake dere tror dere klarer å få i dere ;)

Er det noe skikk og bruk som sier at brudepar ikke skal ønske seg penger? Er det derfor man kan være "kjip" da? Skjønte ikke helt den jeg...? Så mange som er godt voksne og har vært samboere i mange år etc, må da få lov å ønske seg penger til feks noe møbler de kjøper senere, bryllupsreise eller hva det skal være, istedenfor å måtte få enda mer å fylle skap og skuffer med hvis man ikke trenger det?

Til TS så er ikke jeg så veldig opptatt av å plusse og minus det som man har evt brukt i reising, nye klær til festen etc (ser det har blitt mer og mer "vanlig" å beregne utgiftene man har ved å bli bedt - noe jeg synes er en utrolig merkelig ting!). Dere er 2 stykker som er bedt? Jeg synes 500 kr hadde vært passe jeg.

• Liker 1
Skrevet

Gir ikke bort penger i gave, så om brudeparet ikke hadde noe annet på listen, hadde det blitt noe nips jeg selv kunne tenkt meg, da. Ca 500 kr, med mindre det var veldig gode venner.

• Liker 1
Skrevet

Hva i alle dager er problemet med å gi penger i gave? Gir dere ikke penger i konfirmasjonsgaver heller? Hvilken egotripp er det å kjøpe noe man selv vil ha isteden for å gi det brudeparet ønsker seg? Hva om man ønsker seg pengegaver til en veldedig forening - gjelder samme regler, eller er det kun en greie at man ikke gir bort pengene sine?

Selv gir jeg gjerne pengegaver hvis det er det noen ønsker seg. Jeg vil da mye heller gi noe som det kan gis nytte av enn kaste bort penger på noe "nips" som de ikke vil ha allikevel!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg gir aldri penger i gave. Om man har absolutt alt, så får man heller be om at folk gir gavepengene til veldedige formål eller noen som ikke har det så bra.

Å ikke klare å hoste opp en ønskeliste vitner om fryktelig dårlig fantasi.

Endret av Rosalie
  • Liker 4
Skrevet

Dette vil jo avhenge litt av økonomi.

men i bryllupsgave ville jeg aldri gitt noe mindre enn 500 kr.

Det der om man er middags eller kaffe gjester synes jeg ikke betyr så mye. Det trenger ikke nødvendigvis ha noe direkte med relasjonen til brudeparet å gjøre.

Blir litt teit å måle gave i hvilken den av bryllupet man er invitert i

Skrevet

Nei, jeg gir aldri penger i gave. Om man har absolutt alt, så får man heller be om at folk gir gavepengene til veldedige formål eller noen som ikke har det så bra.

Merkeligste innstillingen jeg har hørt på lenge. Man behøver ikke ha absolutt alt for ikke å ønske seg å ha alt! Der snakker du jo som veldig materalistisk selv.

Vi ønsket oss penger til en reise til Afrika som vi lenge hadde ønsket oss. For oss er- og var den reisen mye mer verdt enn et servise vi aldri ville brukt. Ingen av våre gjester reagerte på det, annet enn å unne oss opplevelsen!

Jeg beklager men slike meninger gjør meg litt opprørt. Det vitner om en egoistisk og tydelig materalistisk tankegang.

Selv har vi opplevd opp og nedturer i livet vårt, og etter å ha sett døden i hvitøyet da jeg ble alvorlig syk for et par år siden, ja så er ikke kaffeservise, nye blomstervaser, ny tv, ny salong eller hva det måtte være av TING, så fryktelig viktig for oss lenger. Vi vil mye heller ta vare på livet, leve det og samle på minnene! :-)

Beklager til TS for at jeg var litt OT her... Svaret til deg er at selv ville gitt rundt 500-600 kr hvis man er to. Synes det er helt grei gave.

• Liker 4
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg legger meg ikke i debatten om hvorvidt det er ok å ønske seg/gi kontanter eller ikke, jeg bare registrerer at det tydelig finnes en del motvilje mot dette, noe som overrasker meg litt.

Til deg TS: kjenner dere noen av de andre gjestene som skal dit som kaffegjester/middagsgjester? Det er vel vanlig å levere gavene før bryllupsfesten uansett, på lokalet der festen skal være (eller er det ikke sånn lenger kanskje?). Da kunne dere eventuelt gått sammen med noen andre, og så blir det ikke fullt så synlig hvor mye penger man gir :)

Om dette ikke er en løsning, så ville jeg personlig prøvd å finne ut hvilken sum som er den laveste jeg ville føle meg komfortabel med å gi, og så den høyeste, og deretter lagt meg på et snitt mellom disse to summene ;) (Eks: Jeg føler meg ikke komfortabel med å gi mindre enn 400. Jeg føler meg heller ikke komfortabel med å gi mer enn 1200. Snittet mellom disse er 800, da gir jeg det :-) En grei sum fordelt på to personer, om man er et par)

Skrevet

Ønsker man seg penger til noe konkret, så mener jeg saken stiller seg annerledes. Men å bare ønske seg penger til et ikke-spesifisert formål synes jeg er en uting.

Skrevet

Hva om dette brudeparet har en bolig med lite plass for eksempel? Dette kan jeg relatere til, for det har vi. Å få nips vi verken har ønsket oss eller trenger, er et mareritt for oss, for vi har ikke noe sted å sette slike ting. Da blir det enten satt i en bod i kjeller eller på loft, eller vi må rett og slett gi det til noen andre/gi det til loppemarked.

Utover det, så har vi det vi trenger/har plass til av møbler, serviser, glass, bestikk, bilder, duker, gardiner, sengetøy osv osv osv. Vi trenger rett og slett ingen fysiske ting. Man kunne selvsagt ønske seg en ny råflott TV, fordi det hadde vært gøy å ha. Eller en ny komfyr, fordi den gamle begynner å bli småsliten. Eller en vaskemaskin. Eller en ny oppvaskmaskin, fordi den vi har er i ferd med å ryke. Men alle disse tingene koster jo utrolig mye.

For oss blir det naturlig å ønske oss f.eks reisegavekort fra Ving. Er det virkelig så ille? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Kan heller ikke noen åpne en ny tråd som handler om hvorvidt det å gi penger til gave er passende/upassende?

• Liker 1
Skrevet

Kan heller ikke noen åpne en ny tråd som handler om hvorvidt det å gi penger til gave er passende/upassende?

God idé - start i vei! ;)

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ville gitt 300-500, avhengig av hvor god råd jeg hadde.

• Liker 1
Skrevet

Vi gir som par 1000 når vi er Middagsgjester, 500 til kaffe. Til ab som ønsker seg gavekort fra bing, har et vennepar som gjorde dette og de fikk en super reise men sa at de heller ville valgt ticket grunnet mye mer konkurransedyktige priser. Ser du skrev f.eks så vet ikke om dette er relevant info for deg :-)

Skrevet

God idé - start i vei! ;)

Da gjør jeg det

Skrevet

Jeg hadde gitt tre hundre. jeg er jo ikke fullverdig gjest, så da får de heller ikke fullverdig gave.

Skrevet

Jeg hadde gitt tre hundre. jeg er jo ikke fullverdig gjest, så da får de heller ikke fullverdig gave.

Ikke fullverdig gjest?? De som IKKE er invitert er ikke fullverdig gjest. Selvsagt er du fullverdig gjest selv om du "bare" er invitert til kaffe.

Det blir jo ikke bare kaffe og kaker, men en fest med musikk og hyggelige folk også. Og muligheten til å dele en veldig stor opplevelse med noen som tydeligvis anser deg som en av sine nærmeste siden du i det hele tatt er invitert til dagen.

Det er faktisk ikke alle som har råd til å invitere alle de kjenner til middagen, da man kan ha en stor familie eller av andre grunner. Jeg tror at dersom brudeparet hadde hatt muligheten ville kaffegjestene også vært til middagen. Så å ikke kalle seg en fullverdig gjest og derfor ikke skulle gi en "fullverdig" gave mener jeg blir smålig.

Det er ikke en bursdag det er snakk om, det er et bryllup. Jeg var kun invitert som gjest til festen i bryllupet til venninnen min, for de hadde kun råd til å betale middag til familien. Hun fikk likevel 1000 kroner av meg som et bidrag til bryllupsreise.

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Det der har jeg aldri forstått, at noen ser på det som et tegn på at man er "mindre verdt" som venn fordi man "bare" blir invitert til kaffe og kaker + fest i et bryllup... Det handler ofte om plassmangel (kun mulig med x antall gjester til middag pga bordplassering, servering etc), og tildels om økonomi (kuvertprisen er som regel ganske høy). At man blir invitert til kaffe og kaker + fest betyr jo at brudeparet svært gjerne ønsker å ha deg der, at akkurat du kommer for å feire dagen deres sammen med de. Ellers hadde de jo rett og slett latt være å invitere deg...

En venn av meg hadde derimot en opplevelse jeg kan forstå at føltes sår: de har vært en stor vennegjeng i mange år, og da ett av parene i gjengen skulle gifte seg ble alle vennene invitert til middag, bortsett fra ham. Han ble, som den eneste i vennegjengen, kun invitert til kaffe og kaker + fest. DA kan jeg skjønne at det føles sårt, og at man føler seg som mindreverdig gjest - når man "singles ut" på den måten. (Og han var ikke den eneste i vennegjengen uten partner, så det kan ikke ha hatt med det å gjøre.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...