Gå til innhold

Strømhalsbånd

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Aner ikke, er hundeeier, men visste ikke at noe sånt fantes. Sitronhalsbånd har jeg hørt om og ikke forsøkt. Ulldotten min er ikke veldig veloppdragen - og det lever jeg helt fint med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Si noe mer :blunke:

At dyret ikke skal straffes med noe som er ubehagelig/smertefullt fordi eieren ikke takler å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske dressurmidler blir mer og mer utbredt. Stømhalsbåndet leder støm inn til hundens hals. Fuglehundmiljøer bruker disse båndene systematisk i dressur. Den har som hensikt å redusere en uønsket atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes uansett ikke at man skal påføre dyr smerte, enten det er for å hindre uønsket adferd eller for gøy. Slikt gjør meg faktisk kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett ikke at man skal påføre dyr smerte' date=' enten det er for å hindre uønsket adferd eller for gøy. Slikt gjør meg faktisk kvalm.[/quote']

Enig, men det som er så synd er at dette blir mer og mer utbredt og tilgangen til slike strømhalsbånd er lett. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

For å si det slik: Jeg stønner oppgitt når ulldotten IKKE hører på meg og gir en godbit eller masse ros når han gjør. Om det hjelper? Ja, jeg syns han blir lettere og lettere å hamed å gjøre, så noe virkning har det nok.

Straff har jeg lite til overs for enten det gjelder dyr eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømhalsbånd er i utgangspunktet ulovlig i Norge. Det er bare noen få som har lov til å bruke det. Og etter hva jeg har forstått har de bare lov til å bruke det for å venne hunder av med å løpe etter sauer.

Men at andre bruker det ulovlig? Sikkert? Og min mening er at de burde ha hatt strømbånd på seg selv samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar fra sidelinja her; strømhalsbånd skal kun brukes av opplærte folk (men unntak forekommer sikkert, dessverre). Har hørt om folk som har brukt disse halsbåndene feil, sånn at hundene har blitt redd gråstein istedet for sau p.g.a feil bruk.. En del grunneiere krever at hundene har godkjent bevis på at jakthunden(e) er "sauereine" før de får jakte på det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at andre bruker det ulovlig? Sikkert? Og min mening er at de burde ha hatt strømbånd på seg selv samtidig!

Jepp, hvis noen bruker det ulovlig vil de miste lisensen. Samtidig er strømhalsbånd brukt mye, men da gjerne av personer som har liten kunnskap om læringsspyklologi og bivirkningene av slike halsbånd. I dag kan hvem som helst kjøpe og bruke strømhalsbånd og det selges ca. 600 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for bruk av strøm når det gjelder sau. Har selv strømmet min hund for sau ( dvs en godkjent instruktør har gjort det ).

Jeg synes ikke at hvermansen skal kunne benytte strømhalsbånd. Kun mot sau og av godkjente instruktører.

Grunnen til at folk som oftes bruker strøm er fordi dette er veldig effektivt. En slipper å trene/terpe så mye på ting.

Men jeg synes likevel at dette er juks.

Og det samme synes jeg om pigghalsbånd og andre bjeffe/sitron halsbånd, = bort med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men bjeffehalsbånd får man jo med strøm i - og de er lovlige i Norge.

Vi har brukt strøm på vovven vår for å få han sauerein, men det er eneste gangen og da. Og i år må han tilbake for en siste prøve med strøm. Vi bruker godkjent hundefører til disse oppdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også veldig imot strømhalsbånd men dessverre så må nok hunden vår gjennom det når han skal sauetrenes, fordi han skal brukes på jakt. Stakkar lille gutten vår...

Men har hørt altfor lite om det egentlig så hvis det er noen som har mer konkrete for/imot, tilbakemeldinger, historier etc vil jeg veldig gjerne høre de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var det mer info om sauereinhetsbeviset du ville ha Cappo ?

Det er slik at hunder under 2 år må testes hver år, mens hunder som er over 2 år får beviset for 2 år av gangen.

Man drar til en kyndig instruktør og man tar med hunden ut på et jorde hvor det er sau. Om hunden skulle jage sau får den strøm, holder hunden seg unna slipper den strøm. De fleste hunder er første gangen veldig nysgjerrige på sauen og vil snuse på den, sauen løper og hunden løper etter ( "jager" ) og får seg en karamell. De fleste hunder stopper å jage og holder seg unna sauer. Noen hunder i ganske tøffe så de gir seg ikke etter en karamell.

Første gangen du tester må du tilbake etter 14 dager får å se om hunden er redd.

Poenget er at hunden skal tro at strømmen kommer fra sauene og blir dermed redd/holder seg unna sauer.

Jeg testet min hund for første gang i fjor. Hun fikk en karamell - grusomt å høre på. På retesten 14 dager etter var hun livredd sauen.

Siden min var 1 når hun ble testet måtte vi teste på nytt nå i sommer. Hun holdt seg laangt unna sauene og slapp strøm og det er 2 år til neste gang.

Grunnen til at man bruker strøm på sau ( man må ikke, om du vil trene hunden din til å eks komme til deg når den ser sau så kan du det. På testen så må ikke hunden få strøm, den får kun strøm om den jager ) er at dette er det raskeste og enkleste måten å få en hund redd sau på. Selvsagt kan man trene hunden til å eks komme/holde seg unna sau, men dette krever tilgang på sau og MYE jobbing.

Nå skal en være klar over at selv om hunden er saueren, så kan den likevel finne på å jage sau. Så beviset er ingen garanti, men skal man jakte med hunden så må man ha dette beviset.

Om man drar til en kyndig fagperson er sjanen for bivirkning veldig liten. Det som kan skje er at strømmen benyttes feil og hunden blir redd andre ting enn det den skal. Så det er veldig viktig å velge en flink person som strømmer når han skal. Har hørt ekspempler på hunder som er blitt strømmet feil og det krever en del å rette opp dette. Har også hørt at hunder er blitt redde i etterkant, men tror at det er veldig lite bivirkninger på saue strøm. Strøm til andre ting ( på fugl eks ) kan føre til mye større bivirkninger, da folk strømmer selv og ikke aner hva de driver med !

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger på min hund ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært til stede da eksens jakthunder ble lært å ikke jage sau ved bruk av strømhalsbånd. De tok kjempefort poenget og jeg oppfattet det ikke som dyreplageri i denne situasjonen iallefall.

Vet om noen som har bjeffehalsbånd (eller hva det heter) på sin hund fordi den bjeffer heeeeele dagen og plager alle naboene. Det har iallefall vært effektivt i det tilfellet, men vet lite om det ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...