Gå til innhold

Hva bruker du ingefær til?

Grooo

Anbefalte innlegg

Jeg bruker endel ingefær i wook, kjøper en slik "klump" og hakker opp i småbiter. Så fryser jeg den i passe porsjoner, kjempegodt når man wooker poteter og grønsaker.

Hva annet kan jeg bruke ingefær til tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Te?

Ingefærmarmelade!

Karry-retter?

Kandisert til dessert?

(Jeg syns ingefær smaker litt sånn såpeaktig, men liker du det så...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Mormor lagde ingefærsyltet gresskarr. Det var aldeles vidunderlig. Har prøvd å finne det i butikk, men får prøve å lage det selv.

Vi har brukt det ca slik man bruker tyttebærsyltetøy. Til stek, vilt m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en eske kandiserte ingefær i en innvandrerforretning tidligere i vinter, det falt ikke helt i smak.. Så sinnsykt sterkt da! Hehe... Har ikke blitt tatt mange fra den esken nei...

Brunhilde:

Te sier du.. Kan du forklare litt grundigere hva du mener???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det i wok + diverse kyllingretter.

Ett av mine favorittkrydder, og fersk er jo det aller beste :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redhead:

"Fersk" som i nyhakket, og "fersk" som i tatt ferdig hakket ut av fyseren smaker ikke forskjellig, eller gjør det det?

Slikt man får tørket i krydderboks smaker jo annerledes, men jeg tror at frossent og "helt ferskt" smaker omtrent likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lage te ved å koke ingefær-skiver i vann ca ti minutter..

Bruk fem-seks skiver på en halvliter.

Når det har kokt ferdig siler du ut bitene. Så presser du en halv sitron oppi.

Drikken er god, og dessuten genial å drikke når man er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg også pleier å bruke ingefær sammen med wok, men da i form av saus.

På detta viset: Bland et lettrømme beger med ingefær, sitron og hvitt pepper.

Passer kjempebra til for eksempel kyllingwok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Nå utdypet (heldigvis) Melony det med teen, men jeg kom på at ingefær er et godt middel mot kvalme og, sies det, mot revmatiske lidelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redhead:

"Fersk" som i nyhakket, og "fersk" som i tatt ferdig hakket ut av fyseren smaker ikke forskjellig, eller gjør det det?

Slikt man får tørket i krydderboks smaker jo annerledes, men jeg tror at frossent og "helt ferskt" smaker omtrent likt...

Jeg bruker også å fryse ingefær av og til og har ikke merka forskjell på smaken.

Det jeg mente var forskjellen mellom den hele du kjøper (om man fryser den eller ei) og den som man får på boks :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingefær skal visstnok være genialt mot menssmerter!

Jeg har ikke forsøkt det selv, men en venninne av meg sverger til ingefær når det river som verst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingefær er godt! Smaker litt herlig shampo-aktig (slik shampo lukter, ikke slik shampo smaker.. viktig forskjell), men veldig annerledes smak fra alle andre smaker. Jeg bruker den f.eks i pannerett med reker, krepsehaler, vårløk, paprika, og noe væske til slutt (øl, juice, eplecider, hva man har) servert med ris. Veldig godt. Litt fordi jeg vil kamuflere den verste sjøsmaken kankskje? Ingefær har vært mitt kreative prosjekt en stund, så jeg tester det i forskjellige retter. Finner på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syltet ingefær spiser man til sushi.

Ingefærrot brukes, som andre kommenterer, mot kvalme. Så vidt meg bekjent bruker den amerikanske marinen det mot sjøsyke, og jeg har hørt det hjelper mot svangerskapskvalme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eline ikke pålogget

Ingefær er godt å marinere kyllingkjøtt med. Jeg bruker i tillegg kikkoman og evnt. hvitløk. Det er også godt å frese forsiktig ingefær i smør evnt. olje med hvitløk, chili hvis ønskelig og frese scampi.

Jeg bruker mye rå delt kylling som jeg steker i høy panne i ovnen med div. grønnsaker kyllingfond og ingefær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ingefær er kjempegodt til det meste! I sterk kyllingsuppe er ingefær et must! (ååå, fikk lyst på kyllingsuppe nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...